کد خبر: ۱۹۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۰ دی ۱۳۹۹ - 09 January 2021
در عصر حاضر شرکت ها برای بهبود فرآیند کار، خدمات، تولید و فروش خود ابزارهای زیادی در اختیار دارند. بهره وری شرکتها در این مسیر به بالاترین شکل ممکن مقدور می شود. یکی از این ابزارها حاکمیت شرکتی است.

در عصر حاضر شرکت ها برای بهبود فرآیند کار، خدمات، تولید و فروش خود ابزارهای زیادی در اختیار دارند. بهره وری شرکتها در این مسیر به بالاترین شکل ممکن مقدور می شود. یکی از این ابزارها حاکمیت شرکتی است.


به گزارش بانکداری ایرانی ؛ حاکمیت شرکتی در فضای کسب و کار امروز ، امری ضروری است تا جایی که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) به آن اهمیت داده و تعریفی از آن ارائه کرده است که عبارت از:«حاکمیت شرکتی مجموعه ای از روابط بين مديريت شرکت، هيأت مديره آن، سهامداران و سایر ذینفعان است. حاکمیت شرکتی همچنین، ساختاری را فراهم می کند که از طریق آن اهداف شرکت تعیین شده و ابزار دستیابی به این اهداف و نظارت بر عملکرد تعیین می شود حاکمیت شرکتی خود باید انگیره های مالی را برای هیات مدیره و مدیریت در جهت پیگیری اهدافی که به نفع شرکت و سهامداران است را فراهم نماید و نظارت موثر را تسهیل کند و در نتیجه شرکتها را به استفاده اثربخش تر از منابع تشویق کند.»


شرکت های بورسی نیز باید بر اساس قوانین حاکمیت شرکتی همه ساله اطلاعات خود در این حوزه را برای دوره های مالی مختلف گزارش منتشر کرده و باید هر سال کمیته حسابرسی و واحد حسابرسی داخلی تعیین کنند.


شرکت های بیمه هم از جمله شرکت هایی هستند که باید بررسی داخلی را بر حسب قوانین حاکمیت شرکتی مصوبه ماده واحده ای در مجلس در آذر 1384 انجام دهند.


در حال حاضر تقریبا اغلب شرکتی های بیمه کمیته حسابرسی داخلی خود را منتشر کرده اند، اما این شرکت ها موظف هستند که سالی یک بار کنترل داخلی انجام دهند.


بر اساس این گزارش، بیمه آرمان، تجارت نو، دانا، رازی، کارآفرین، تعاون، حافظ، حکمت صبا و سینا کمیته داخلی برای سال 99 را تعیین نکردند و گویی همه شرکت ها تلاش دارند که برای پایان سال 99 کنترل داخلی انجام دهند. اشاره این نکته ضروری است که انجام ندادن کنترل شش ماهه خلاف قانون نیست بلکه اختیاری است لذا انجام ندادن کنترل داخلی سالیان طبق قانون حاکمیت شرکتی خلاف قانون است، تقریبا تمام شرکت ها تاکنون ان را عملیاتی کرده اند.

بررسی وضعیت حاکمیت شرکتی بیمه گرها

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: