کد خبر: ۱۸۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - 12 December 2020
سال 98 رییس کل بیمه مرکزی طی سخنانی گفتند که در سال 97 بازدهی بازار سرمایه 63 درصد بوده اما بازدهی صنعت بیمه بسیار کمتر از این میزان بوده است و این نشان دهنده آن است که صنعت بیمه در سرمایه گذاری ها ضعیف عمل کرده است.

سال 98 رییس کل بیمه مرکزی طی سخنانی گفتند که در سال 97 بازدهی بازار سرمایه 63 درصد بوده اما بازدهی صنعت بیمه بسیار کمتر از این میزان بوده است و این نشان دهنده آن است که صنعت بیمه در سرمایه گذاری ها ضعیف عمل کرده است.


به گزارش بانکداری ایرانی ،  علاوه براین ، وی تاکید کرده بود که اگر تورم ۳۰ درصد باشد باید به گونه ای سرمایه گذاری کنیم که بتوانیم ۵۰ درصد ارزش افزوده داشته باشیم و سود حاصله از آن در اختیار صنعت بیمه قرار گیرد.
اما با وجود این هشدار و نصایح رییس کل بیمه مرکزی، وضعیت سرمایه گذاری در صنعت بیمه با توفیق چندانی مواجهه نشده است .


به عنوان مثال در شش ماهه نخست امسال که بازار سرمایه بیش از چند صد درصد بازدهی نصیب سرمایه گذاران کرده اما شرکتهای بورسی در بخش سرمایه گذاری در صندوق، اوراق و حتی سهام تنها توانستند چیزی حدود 25 درصد طی شش ماه سود کسب کنند. در مقابل سعی کردند در بخش معاملات سهام ورود کرده و کسب سود کنند، اما این سودآوری مشمول آیین نامه نشده است. به عنوان مثال یکی از شرکت های کوچک بیمه گری  ، کل سرمایه گذاری شش ماهه شرکت در همه بخش ها حدود 18 هزار میلیارد ریال بوده اما حدود 13 هزار میلیارد ریال از طریق سفته بازی سود کسب کرده است و بدون کمترین سرمایه گذاری توانسته تنها با دلالی سهام به این مبلغ از سود درست یابد.

 

بررسی وضعیت سرمایه گذاری  صنعت بیمه در بورس


از طرف دیگر آیین نامه شماره 97 که جایگزین آیین نامه شماره 60 شده و در مورد سرمایه گذاری های شرکت های بیمه تعیین و تکلیف می کند تاکید کرده است که سرمایه گذاری های در بانک، اوراق مالی و سهام با چه محدودیت هایی رو به رو است. هرچند این آیین نامه متوجه ذخایر ریاضی بوده و بر اساس معذوریت های صنعت بیمه طراحی شده است اما با انتقاداتی نیز مواجه است.


بررسی وضعیت شرکت های بزرگ بیمه گری نشان می دهد که عمده سرمایه گذاری های شرکت های بیمه در سپرده بانکی و بورس بوده و بقیه جایگاه سرمایه گذاری مانند اوراق مشارکت، صندوق های سرمایه گذاری و صکوک قراردادهای مشارکت و تسهیلات در ردیف پایین تر و با جذابیت کمتر قرار داشتند. علت اصلی این انتخاب از سوی شرکت های بیمه گری میزان بازدهی است.


اما نکته ای که به آیین نامه های بیمه مرکزی مربوط می شود، مساله سپرده گذاری کوتاه مدت است. شرکت های بزرگ بیمه برای اینکه بتوانند پوشش خسارت سریعی داشته باشند باید مبالغ زیادی وجوه نقدی را در بخش سپرده کوتاه مدت سرمایه گذاری کنند تا عملیاتی بیمه گری را با خلل مواجه نکند.


بر همین اساس در بین این پنج شرکت بزرگ کل از مجموع 158 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری، مبلغ 37 هزار میلیارد ریال برای سرمایه گذاری بلند مدت بوده که طی شش ماه سودی معادل 8 درصد را برای شرکت ها در پی داشته است اما برای سپرده کوتاه مدت با وجود اینکه بالغ بر 52 هزارمیلیارد ریال سپرده گذاری کردند تنها حدود 5 درصد طی شش ماه عایدی نصیب شرکت های بیمه شده است.


در واقع کل سرمایه گذاری این پنج شرکت 158 هزار میلیارد ریال بوده که طی شش ماه کمتر از 8 درصد بازدهی داشتند اما بیشترین بازدهی متعلق به سرمایه گذاری قانونی و بر اساس آیین نامه 97 در بورس با 18 درصد بازدهی طی شش ماه بوده است و کمترین آن بریا سپرده کوتاه مدت حدود 5 درصدی شش ماه بوده است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: