کد خبر: ۱۸۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - 19 December 2020
حلقه مفقوده صنعت بیمه ایران؛
صنعت بیمه برای خلق ارزش نیاز به زنجیره ارزشی دارد تا بر اساس آن بتواند ضریب نفوذ خود را افزایش داده و با توجه به نیازهای روز مشتریان و مخاطبان خود توسعه پیدا کند.

زنجیره ارزش «دیجیتالی» به منظور خلق ارزش جدیدصنعت بیمه برای خلق ارزش نیاز به زنجیره ارزشی دارد تا بر اساس آن بتواند ضریب نفوذ خود را افزایش داده و با توجه به نیازهای روز مشتریان و مخاطبان خود توسعه پیدا کند.


به گزارش بانکداری ایرانی ، زنجیره ارزش دیجیتالی برای خلق ارزش جدید یکی از حلقه های مفقوده صنعت بیمه ایران در سال‌های آتی است و اگر این زنجیره ارزش منجر به خلق ارزش جدید نشود صنعت بیمه ایران همچنان وابسته به بیمه اجباری شخص ثالث بوده و هیچ رشدی در کار نخواهد بود.


در ابتدا، باید این مساله را دانست که محصولات هر صنعتی از میان حلقه‌های این زنجیره عبور کرده و هر حلقه ارزشی به محصول نهایی افزوده می‌شود چرا که زنجیره ارزش مجموعه‌ای از عملیات‌هایی است که در یک صنعت به صورت زنجیروار به خلق ارزش منجر می شود.


در حقیقت، شناسایی زنجیره‌ی ارزش به شرکت‌ها و استارتاپ‌ها کمک می‌کند با تصویر واضحی از صنعت و نیازهای آن پا به عرصه‌ی رقابت بگذارند.
بر همین اساس هر صنعتی زنجیره ارزش خود را دارد. برخی از کارشناسان معتقدند چنانچه شرکتی بتواند درشناسایی وتحلیل فعالیتهای ارزش زای تولیدی بدرستی عمل کند و آن را مدیریت کند، در این صورت می تواند میزان تاثیرهر فعالیت در فازهای تولید را محاسبه و جهت حذف یا توسعه فعالیتی خاص با آگاهی کامل از وضعیت موجود و نتیجه آتی اقدام کرد.


در دنیا امروز، برای خلق ارزش در صنعت بیمه باید زنجیره ارزش آن را تقویت کرده و به بلوغ رساند.


در همین زمینه، برخی از کارشناسان معتقدند که تحول دیجیتال ارزش هاي مشهود و غیرمشهودي در زنجیره ارزش خدمات بیمه چندین منافع ایجاد می کند که عبارت از کاهش هزینه، ارتقا تجربه مشتریان، سرعت تجاری سازی و ارائه محصولات جدید، افزایش بهره‌وری، توانایی در مدیریت خسارت.


اما این زنجیره ارزش در صنعت بیمه در بستر دیجیتالی سازی به خلق ارزش منجر می شود.


لازم به تأکید است که سرعت و چابکی از ویژگی هاي ضروري بیمه گران دیجیتال است. امروزه کارزار کسب وکارها در استفاده از فناوري‌هاي ساختارشکن، بیشتر معطوف به نقطه تماس با مشتري است. برای مثال، اوبر، بزرگترین شرکت تاکسی جهان، مالک هیچ خودرویی نیست. فیسبوک مشهورترین رسانه اجتماعی، هیچ محتوایی تولید نمی‌کند. شرکت alibaba با ارزش‌ترین برند خرده فروشی دنیاست اما هیچ موجودي کالایی از آن خود در انبار ندارد و این مساله گویای تأثیر تحول دیجیتال در تحول مدل‌هاي کسب و کار است که تغییر ژرفی در جهان تلقی می‌شود.


صنعت بیمه در جهان امروز در پی اینشورتک‌ها حرکت می کند. بر همین اساس مؤسسه مک کینزی از سال‌های بعد از 2012 تاکنون، بیش از10 میلیارد دلار در اینشورتک (تکنولوژی های مرتبط با صنعت بیمه) سرمایه‌گذاری شده است تا سه نتیجه تنوع خدمات، حرفه‌ای شدن و مشارکت محقق پیدا کند. هرچند که در در ابتدا اینشورتک‌ ها فقط روی بیمه‌های اموال و خسارات و همچنین توزیع بیمه متمرکز بودند، اما امروزه فناوری‌های دیجیتال، در حوزه‌های خیلی بیشتری نقش ایفا می‌کنند.


لذا صنعت بیمه و شرکت‌های فعال در این صنعت به دنبال ایجاد زنجیره‌ی ارزشی باشند تا بتواند بر اساس آن خلق ارزش کرد. این مسیر هم از دیجتالی سازی شرکت های صنعت بیمه رخ می دهد . در سالهای اخیر هرچند شرکت های بیمه به حوزه دیجیتالی سازی گام های مهمی برداشتند اما این گام ها هنوز به خلق ارزش جدیدی منجر نشده است چرا که دیجیتالی سازی صنعت بیمه در ابتدای مسیر قرار دارد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: