کد خبر: ۱۹۵۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۱۰ تير ۱۴۰۰ - 01 July 2021
چهار بانک ایرانی از صفرتا صد تسهیلات را غیرحضوری انجام می‌دهد
وام‌های غیرحضوری بانک‌ها در ایران چند وقتی است که توسط سه بانک ملی، ملت ، قرض‌الحسنه رسالت،قرض‌الحسنه مهر ایران انجام می‌شود و گامی به‌سوی امنیت مردم در دوران همه‌گیری کرونا و ایضاً رشد فناوری‌های بانکی است.

ملت، ملی و قرض‌الحسنه رسالت پیشرو درعملیات غیرحضوری بانکداریوام‌های غیرحضوری بانک‌ها در ایران چند وقتی است که توسط بانک های ملی، ملت ، قرض‌الحسنه رسالت و قرض‌الحسنه مهر ایران انجام می‌شود و گامی به‌سوی امنیت مردم در دوران همه‌گیری کرونا و ایضاً رشد فناوری‌های بانکی است.


به گزارش بانکداری ایرانی ، اقدامات غیرحضوری بانک‌ها زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم که در شرایط همه‌گیری کرونا وضعیت مشتریان و کارکنان بانک‌ها در چه شرایطی بوده است.


رئیس شورای بانک‌های دولتی کشور یک ماه پس از ورود کرونا به ایران اعلام کرده بود که بیش از سه هزار نفر از پرسنل بانکی کشور به کرونا مبتلا شده‌بودند که وضعیت بغرنجی بود. بر همین اساس بانک‌ها به سمت رفتند که عملیات خود را غیرحضوری انجام دهند.در حال حاضر 13 بانک کارهای غیرحضوری را در دستور کار خود قرار داده و گام‌های زیادی در این حوزه برداشتند.

بانک ملی، کشاوری، سپه ، رفاه، ملت، موسسه ملل، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران،  بانک پاسارگاد، تجارت، پارسیان، اقتصاد نوین و آینده ازجمله بانک‌هایی هستند که خدمات بانکی غیرحضوری انجام می‌دهند.

در بین این 13 بانک، بانک‌های پارسیان، اقتصاد نوین، آینده، تجارت، رسالت، مهر ایران، ملت و ملی درخواست تسهیلات به‌صورت آنلاین را انجام می‌دهند که البته این به‌منزله پرداخت تسهیلات نیست، بلکه مشتریان تنها می‌توانند درخواست داده و در برخی موارد حتی ممکن است در برخی از بانک‌ها بررسی هم نشود.


اما در بین بیش از سی بانک خصوصی و دولتی تنها چهار بانک دولتی و خصوصی هستند که وام غیرحضوری و ضروری پرداخت می‌کنند.در حقیقت ، بانک ملی، ملت ، رسالت و مهر ایران تنها بانکی هستند که در صنعت بانکداری ایران تسهیلات غیرحضوری پرداخت می‌کنند.

بانک ملی از محل سهام عدالت وام غیرحضوری می‌دهد


بانک ملی برای دارندگان سهام عدالت اقدام به پرداخت تسهیلات غیر ضروی کردند سهامداران عدالت می‌توانند تا 50 درصد از دارایی خود را از بانک ملی وام گرفته و همه اقدامات خود را به‌صورت غیرحضوری پیش ببرد.
تسهیلات مربوطه بر اساس اعتبارسنجی انجام‌شده به مشتریان در قالب کارت اعتباری اعطا می‌شود. این تسهیلات سه‌ساله است و به مدرک و ضامن نیازی ندارد .برای دریافت این وام می‌توان از طریق اپلیکیشن «ایوا» اقدام کرده و همه مراحل را در این اپلیکیشن تا دریافت وام انجام داد.


در همین رابطه، چندی پیش، محمدعلی محمودزاده، مدیرعامل شرکت پرداخت سداد وابسته به بانک ملی در خصوص اختصاص تسهیلات بانکی در بانک ملی ایران به دارندگان سهام عدالت طی مصاحبه ای اعلام کرده بود: «این امکان برای دارندگان سهام عدالتی که یارانه خود را از طریق بانک ملی دریافت می‌کنند فراهم شده است. افراد می‌توانند با مراجعه به اپلیکیشن ایوا به‌صورت غیرحضوری ثبت نام و احراز هویت کنند. افراد می‌توانند به میزان نصف ارزش روز سهام عدالت از تسهیلات استفاده کنند و اگر در مدت یک ماه این تسهیلات تسویه شود کارمزدی ندارد.»

بانک ملت وام های ازدواج وضروری غیرحضوری می دهد

بانک ملت نیز پرداخت وام را به‌صورت انلاین و بدون ضامن انجام می‌دهد. تمام فرآیندهای درخواست تسهیلات به‌صورت سیستماتیک از طریق بانکداری اینترنتی بانک ملت به آدرس ebanking.bankmellat.ir انجام می‌شود.

البته در صورت به تایید رسیدن امضای الکترونیک این بانک می‌تواند فرآیند تسهیلات دهی را به‌طور کامل غیرحضوری انجام ‌دهد. بااین‌حال ثبت درخواست و انجام استعلام‌های موردنیاز به‌صورت مکانیزه و آنلاین و کاملا غیرحضوری انجام می‌شود.

هر چند با توجه به الزامات حقوقی و دستورالعمل‌های بانک مرکزی، اخذ امضا بر روی قرارداد باید به‌صورت حضوری انجام شود که برای این کار مشتری در مرحله پایانی و برای دریافت تسهیلات به شعبه خواهد رفت.

شایان ذکر است که سقف تسهیلات بدون وثیقه ۳۰میلیون تومان است، از ابتدای اردیبهشت تاکنون به ۶۰۰ نفر پرداخت‌شده و در ۳ تا ۶ روز پس از تکمیل مستندات به متقاضی داده می‌شود.

 این تسهیلات چهار نوع دارد، نخست مرابحه بهان به مبلغ ۳۰میلیون تومان، دوم کارت اعتباری بهان به مبلغ ۲۰میلیون تومان، سوم کارت اعتباری تابش به ارزش ۵۰میلیون تومان و چهارم مرابحه تابش به رقم ۱۰۰میلیون تومان. تخصیص تابش‌ها در قبال سپرده‌گذاری بلندمدت و بهان ها بدون ضامن است.


علاوه بر این وام ازدواج نیز در بانک ملت غیرحضوری شد. متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج، پس از ثبت نام و تعیین بانک و شعبه در سامانه بانک مرکزی، می‌توانند از طریق سامانه فرابانک ملت، فقط با یک بار مراجعه به شعبه، تسهیلات خود را دریافت کنند.

بانک قرض‌الحسنه رسالت بیشترین تنوع وام غیرحضوری را پرداخت می‌کند


بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز اقدام به پرداخت تسهیلات غیرحضوری کرده و توانسته تقریباً صفرتا صد کار را بدون حضور مشتری عملیاتی کند.

نکته جالب‌توجه این است که برای احراز هویت افراد جدید و امضا، رؤیت مدارک و دیگر مسائل هویتی در منزل یا آدرسی که مشتری اعلام می‌کند انجام می‌شود و برای اینکه مشتری در وقت و هزینه صرفه‌جویی کرده و در دوران همه‌گیری کرونا در امنیت بهداشتی باشد مراجعه کارکنان با رعایت امنیت بهداشتی در آدرس اعلامی انجام می‌شود.

در حقیقت فرآیند دریافت تسهیلات غیرحضوری بدین‌صورت است که

افتتاح حساب: در صورت نداشتن سپرده قرض‌الحسنه (جاری / پس‌انداز) در بانک قرض‌الحسنه رسالت، جهت افتتاح حساب به سامانه عضویت مراجعه نمائید.

اعتبار سنجی:پس از افتتاح حساب، جهت انجام فرآیند اعتبارسنجی نسبت به ثبت‌نام در سامانه مرآت اقدام و پس از اخذ نتیجه نسبت به تکمیل پرونده اعتبار سنجی اقدام نمایید.

برآورد تسهیلات:در صورت نداشتن اطلاع از مبلغ و مدت تسهیلات قابل درخواست می‌توانید به صفحه پیشخوان مجازی رسالت - تسهیلات - برآورد تسهیلات، مراجعه نمائید.

درخواست تسهیلات: پس از دریافت پیامک تأیید از سامانه اعتبار سنجی مرآت نسبت به ثبت درخواست تسهیلات در سامانه اینترنت بانک رسالت اقدام نمائید.


سقف وام در بانک قرض‌الحسنه بر اساس نوع وام دارد به عنون نمونه وام ضروری 30 میلیون تومان و وام های کمیته امام و بهزیسیتی 50 میلیون تومان است. وام های ازدواج نیز متغیر بوده و از 50 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان را شامل می‌شود.

بدون مراجعه به شعب بانک مهر ایران، حساب باز کنید و تسهیلات بگیرید

بانک مهر ایران توانسته با ارائه خدمات نوین بانکی و با ایجاد زیر ساخت های لازم مراحل استعلام و تایید اهلیت اعتباری مشتریان تا دریافت وام را بصورت مکانیزه و در کوتاه ترین زمان انجام دهد و دریچه‌ای نو را به روی عموم مردم باز کند.

بر این اساس، مشتریان بانک مهر ایران برای افتتاح حساب نیازی ندارند تا به شعبه مراجعه کنند و می توانند از طریق وب سایت یا همراه بانک مهر ایران اقدام کنند. کارت بانکی نیز به محلی که مشتری تعیین کند، ارسال می شود. دریافت تسهیلات، یکی از خدماتی است که کاغذبازی‌های مرسوم در برخی بانک‌ها باعث شده مشتریان برای دریافت آن به دردسر بیفتند. اما بانک مهر ایران این خدمت را نیز به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌کند. متقاضیان صرفاً با ارسال مدارک هویتی از طریق وب‌سایت یا همراه‌بانک می‌توانند درخواست خود را ارسال کرده و در کمترین زمان ممکن، وام خود را دریافت کنند.

در این بانک علاوه بر ارائه درخواست تسهیلات به‌صورت غیرحضوری، مشتری تا زمان دریافت تسهیلات تنها یک بار و آن هم برای ارائه تضامین به شعبه مراجعه می‌کند. البته مشتریانی که امتیاز حساب مشخصی داشته باشند و از نظر اعتبارسنجی نیز رتبه قابل قبولی کسب کنند، می‌توانند همان یک بار نیز به شعبه مراجعه نکرده و بدون احتیاج به ارائه ضامن و تنها به اتکای یک برگه چک خودشان، تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کنند. گفتنی است سقف تسهیلات قرض‌الحسنه اعم از با ضامن یا بدون ضامن، بر اساس مجوز بانک مرکزی ۳۰میلیون تومان است.

بانک مهر ایران بسیاری از خدمات غیرحضوری از جمله افتتاح حساب، دریافت تسهیلات، کارت هدیه مجازی، احراز هویت سجام، مشاهده معدل حساب و... را برای نخستین بار در سطح بانک‌های کشور ارائه کرده و پازل خدمات غیرحضوری این بانک به صورت مستمر در حال تکمیل شدن است.

 

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: