کد خبر: ۱۹۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - 21 February 2021
گام بزرگ صنعت بیمه ایران برای همترازی با جهان
در کشورهای توسعه یافته که ضریب نفوذ بیمه آنها بالاست مانند فرانسه، سوییس، آلمان، کانادا و غیره بیمه شخص ثالث فرد محور بوده و بر اساس افراد جابجا می شود نه بر اساس خودرو.

در کشورهای توسعه یافته که ضریب نفوذ بیمه آنها بالاست مانند فرانسه، سوییس، آلمان، کانادا و غیره بیمه شخص ثالث فرد محور بوده و بر اساس افراد جابجا می شود نه بر اساس خودرو.


به گزارش  بانکداری ایرانی؛  در کشوری مانند آلمان و اتریش نیز بیمه اتومبیل بر اساس افراد بوده و حتی چنانچه فردی برای خرید بیمه خود هزینه یکساله را پرداخت کرده باشد اما قبل از اتمام دوره یکساله، اقدام به فروش خودروی خود کرده باشد، می تواند به شرکت بیمه گر مراجعه و مابقی هزینه بیمه کرد خود را در صورت تمایل مسترد نماید و حتی برخی از شرکتهای بیمه در آلمان در صورت فروش زود هنگام ماشین هزینه های کمکی برای راننده در نظر می گیرند تا به عنوان مشتری وفادار همچنان با آن شرکت قرارداد ببندد.


نکته‌ مهمی که در بیمه خودرو در کشورهای اروپایی لحاظ می‌شود این است که این تخفیفات بیمه ، در خودروهای صفر نیز لحاظ می‌شود یعنی اگر فردی چندین سال از بیمه‌ای استفاده کرده و در حال حاضر تصمیم به خرید یک خودروی صفر کیلومتر اقدام کند، آن تخفیفات برای وی لحاظ می‌شود و او به عنوان مشتری مناسب و فرد قانون مدار تعریف شده و شرکت بیمه امکانات تخفیفی خوبی را برای وی در نظر می گیرد.


از این رویه سبب شده است تا افرادی که صاحب گواهینامه هستند، از سلامت رانندگی خود بهره برده و لذت های تخفیف ان بهره ببرند و در آینده نیز تشویق شوند تا قوانین را بیشتر رعایت کنند. اما در ایران به گونه ای بوده است که بیمه متعلق به خودرو بوده و به جای اینکه افراد از این مساله برای رعایت قوانین استفاده کنند به عنوان آپشنی برای خودرو در نظر گرفته می‌شد و تخفیفات اپشن و گزینه ای برای دلالان خودرو بود، اما در روزهای اخیر شاهد تغییراتی در این حوزه هستیم که بیمه شخص ثالث راننده محور می‌شود.


اما در قانون مصوب سال 87 بر اساس مواد سی گانه تنظیم شده بود در ماده ۶ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه آمده بود که بیمه متعلق به خودرو بوده و با انتقال خودرو، بیمه نیز به افراد منتقل می ‌شد: « از تاریخ انتقال مالکیت وسیله نقلیه، کلیه حقوق و تعهدات ناشی از قرارداد بیمه موضوع این قانون به انتقال‌گیرنده منتقل می‌شود و انتقال‌گیرنده تا پایان مدت قرارداد بیمه، بیمه‌گذار محسوب می‌شود.»


چندی پیش بیمه مرکزی اعلام کرده است که این ماده واحده تغییر کرده و راننده محور شده است. در بخشنامه بیمه مرکزی آمده است: بیمه خودرو فرد محور و راننده محورشده و انتقال تخفیف بیمه‌نامه شخص ثالث از بیمه‌گذار به خودروی مشابه مالک، والدین، همسر یا فرزندان بلاواسطه، از مصوبات بسیار ارزشمند مجلس محترم شورای اسلامی به شمار می‌رود و گام بلندی است که در قانون جدید بیمه شخص ثالث برای حفظ منافع بیمه گذاران برداشته شده است.


بیمه مرکزی فلسفه این تغییر را در صیانت از زحمات افرادی دانست که قوانین را رعایت کرده و بدون داشتن تخلفی دوره‌های بیمه خود را به پایان می برند، است و در حقیقت، تخفیف‌های درنظر گرفته شده برای تهیه بیمه نامه شخص ثالث، حق مسلم کسانی است که با رعایت مقررات، قانون مداری، احتیاط و مسئولیت اجتماعی از مزایای قانونی بهره مند شده اند و طبیعتا حق تقدم آنان برای استفاده از این مزیت خاص، محفوظ است. طراحان آیین نامه جدید اعمال تخفیفات بیش از هر مولفه دیگری برای حفظ حقوق ذینفعان اصلی، برنامه ریزی کرده اند و حتی برای حفظ حقوق مترتب برای دارندگان تخفیف در خصوص شیوه های دیگر انتقال آن هم تدابیری اندیشیده اند.


در حقیقت این رویه همانند دیگر کشورهای پیشرفته دنیا شده که دارای ضریب نفوذ بالایی بوده و هر منفعت رعایت حقوقی به خود افراد منتقل می شود و دیگر به عنوان آپشنی برای دلالان خودرو نخواهد بود.

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: