کد خبر: ۱۸۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۱۶ دی ۱۳۹۹ - 05 January 2021
در دوسال گذشته، وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای بود که پس اندازهای بانکی را تحت تاثیر خودش قرار داده‌بود، اما در ماه اخیر شاهد آن هستیم که مردم آرام آرام از هیجان خارج شده و به آرامش می رسند و در کنار این رخداد، به بانکها روی می اورند.

در دوسال گذشته، وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای بود که پس اندازهای بانکی را تحت تاثیر خودش قرار داده‌بود، اما در ماه اخیر شاهد آن هستیم که مردم آرام آرام از هیجان خارج شده و به آرامش می رسند و در کنار این رخداد، به بانکها روی می اورند؛ چرا بررسی ها نشان می دهد که با توجه به اینکه هنوز به حساب‌های بلندمدت بانک‌ها مانند حساب پس انداز پنج ساله اعتماد نکردند، اما به حساب های دوساله اقبال خوبی نشان داده اند.


به گزارش بانکداری ایرانی ، وضعیت اقتصادی دوسال اخیر بانک‌ها را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و یکی از این تاثیرات مهم خروج پول از حسابهای بلندمدت پس انداز و سپرده بانکی بود.


در حقیقت، در سال 1398 که انتظار تورمی برای سال 1399 را به شدت بالا رفته بود مردم پول خود را در بازارهای موازی خرج کرده و از بانک ها پول خود را بیرون کشیده و خود عاملی برای ایجاد بحران‌های اقتصادی شدند. به دلیل اینکه ان پولها بعض در بخش سفته بازی گردش کرد.


همه اقتصاد های دنیا بعد از یک هیجان تورمی به رکود می رسند و در واقع اقتصاد به نوعی قفل می شود و کسب و کارها در انتظار اتفاقی تازه قفل می شوند و در چنین وضعیتی مردم به سمت بانکها رجوع می کننددر سال 1399 وضعیت کمی تغییر کرده و از حسابهای کوتاه مدت به سمت بلند مدت سوق داده شده است.


اما این وضعیت نشان از بهبود شرایط اقتصادی نیست بلکه نشان از رکود اقتصادی شدید دارد چرا که اگر وضعیت اقتصادی رو بههبود بود مردم پول خود را در فضای کسب و کار خود مصرف کرده و در بانک پارک نمی کردند، اما نشان دهنده این است که بازدهی بانک ها و در کنار ان بازدهی ریسک ان نسبت به بازارهای دیگر بهتر است.


بر همین اساس، از رخدادهای مهم در ماه های اخیر و علی الخصوص در شش ماهه دوم سال 1399 مردم آرام آرام به حسابهای بلندمت روی آورده اما به سمت حسابهای پنج ساله هنوز اعتماد زیادی نداشته و تنها به سمت حساب دو ساله رفتند. به همین دلیل در تمام بانکهای مورد بررسی که بانکهای بزرگ بخش خصوصی هستند، حساب پنج ساله آنها روندی معکوس و منفی داشته است.

وضعیت حسابهای پس‌انداز بانکها ، در بانک ملت ، بانک تجارت ، بانک صادرات ، بانک پاسارگاد ، بانک پارسیان ، بانک دی و موسسه ملل به شرح ذیل است .

وضعیت حسابهای پس‌انداز بانکها(درصدهای محاسباتی گرد شده و تقریبی هستند)

ایجاد شرایط رکود اقتصادی و اقبال مردم به بانکها برای پس انداز

علی سوری
خبرهای مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: