کد خبر: ۱۸۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - 18 November 2020
بانک ها در شش ماه نخست امسال توانستند با موج سواری از وضعیت بورس به نوای خوبی برسند و اغلب آنها از زیان به سود برسند اما این بورس بازی نتوانست برخی آنها را از وضعیت بغرنج تراز منفی نجات دهد.

 بانک ها در شش ماه نخست امسال توانستند با موج سواری از وضعیت بورس به نوای خوبی برسند و اغلب آنها از زیان به سود برسند اما این بورس بازی نتوانست برخی آنها را از وضعیت بغرنج تراز منفی نجات دهد.


بانک صادرات ایران نیز یکی از این بانکهاست چرا که با وجود سودسازی با بورس بازی همچنان بختک تراز منفی بر سر بانک می‌چرخد.


به گزارش   بانکداری ایرانی ، یکی از موضوعاتی که بانک ها در سال‌های اخیر گریبان‌گیر آن شده اند مساله هزینه های کارکنان و هزینه های شعبه آنهاست. با توجه به تورم و افزایش حقوق کارکنان، بانک‌هایی که دارای کارکنان بالایی بوده اند بیشترین ضرر را در این مساله کرده اند.


بانک صادارت یکی از پرجمعیت ترین بانک ایران است. این بانک حدود دو هزار و 302 شعبه داخلی و خارجی دارد که در مجموع 25952 نفر برای آن کار می کنند.


بر اساس این گزارش، بانک صادارت در سال 98 بالغ بر 59 هزار میلیارد ریال هزینه کارکنان پرداخت کرده است که نسبت به سال 97 با رقم 48 هزار میلیارد ریالی رشدی 23 درصدی را تجربه کرد.
در سال 99 اما وضعیت به گونه ای دیگر بوده و تنها در شش ماهه نخست سال هزینه کارکنان تنها یک سوم کل سال 98 بوده و به رقم 40 هزار میلیارد ریال رسید.


شایان ذکر است که شش ماهه دوم با توجه به پرداخت عیدی ، سنوات و پاداش، هزینه های پرسنلی دوبرابر شش ماهه نخست بوده و احتمالا هزینه پرسنل بانک صادرات به حدود90 هزار میلیارد ریال یا بیشتر برسد.


از طرف دیگر ، تراز بانک همچنان منفی است و با وجود بورس بازی و دیگر کارها از قبیل فروش املاک، هزینه بانک بابت پرداخت سود بیشتر از درآمد بانک از محل تسهیلات دهی بوده و بانک از بختک تراز منفی خارج نشده است. چرا که بانک صادرات در شش ماهه نخست امسال 1785 هزار میلیارد ریال تسهیلات داد که از پی آن 100 هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرد اما در همیمن دوره 2907 هزار میلیارد ریال سپرده جذب کرد که برای آن 104 هزار میلیارد ریال هزینه بابت سود پرداخت کرده که تراز بانک را منفی نگه داشته است.


بنابراین با وجود هزینه پرسنلی، تراز منفی و کاهش بازدهی بازار سهام بانک صادرات در شش ماهه دوم امسال نمی تواند عملکرد شش ماهه نخست را ثبت کند و احتمالا با دست انداز سوددهی بیشر نسبت به شش ماهه نخست مواجه می شود.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: