کد خبر: ۱۸۸۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - 06 December 2020
بانک ملت در پایان سال 1398 اعلام کرده است که 3993 هزار میلیارد ریال موجودی ارزی دارد. این موجودی ارزی نشان می دهد که وضعیت مالی این بانک نسبت به دیگر بانکها با اختلاف بسیار زیادی بهتر است و در بین بانکهای خصوصی بهترین موجودی ارزی را دارد.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس؛   در دنیای امروز، اقتصاد هر کشوری برای اینکه بتواند رشد اقتصادی مستمر و توسعه خوبی را تجربه کند باید تعامل خوبی با د نیای خارج داشته و در واردات و صادرات پویایی داشت باشد تا مواد اولیه مورد نیاز خود را برای واحدهای تولیدی و خدماتی و کاالاهای مورد نیاز جامعه را مهیا کند.


درگاه این تعامل بین المللی از سوی بنگاه های اقتصادی و افراد حقیقی و حقوقی در داخل کشورها، بانک ها هستند. بر کسی پوشیده نیست که بانک‌ها چه نقشی در واردات و صادرات کشورها دارند، اما مساله ای که برای همگان روشن نیست میزان توانایی بانکهاست؛ چرا که هر بانکی این امکان را ندارد تا بتواند به صادارات و واردات کمک کند چرا که مساله تنها داشتن تجهیزات و وصل بودن به سیستم جهانی ملاک نیست بلکه باید همه شرایط از قبیل توان مالی نیز مهیا باشد.


یکی از بانک‌هایی که در این حوزه بسیار توانمند بوده و علاوه بر دارا بودن تجهیزات فنی، دارای توانمندی مالی بالایی است بانک ملت است.


موجودی ارزی بانک ملت


این بانک در پایان سال 1398 اعلام کرده است که 3993 هزار میلیارد ریال موجودی ارزی دارد. این موجودی ارزی نشان می دهد که وضعیت مالی این بانک نسبت به دیگر بانکها با اختلاف بسیار زیادی بهتر است و در بین بانکهای خصوصی بهترین موجودی ارزی را دارد.

چرا بانک ملت قابل اعتمادترین شریک تجاری صادرکنندگان و وارد کنندگان ایرانی است؟

تسهیلات ارزی از محل منابع داخلی بانک

بانک ها در چارچوب بخش چهارم مجموعه مقررات ارزی، دستورالعمل های صادره و در صورت تکافوی منابع ارزی و صدور مجوزها و مصوبه های اعتباری به اعطای تسهیلات ارزی کوتاه مدت، میان مدت به مشتریان ارزنده (واحد های تولیدی دارای فعالیتهای ارز آور) بابت خرید مواد اولیه مصرفی، قطعات یدکی، ماشین آلات به مشروط به بازپرداخت تسهیلات ارزی اعطایی به همان ارز پرداخت شده تحت قرارداد ارزی منعقده و نیز مشارکت در تسهیلات سندیکایی برای اجرای طرح های زیر ساختی مبادرت می نماید.


دوره تأمین مالی در تسهیلات ارزی کوتاه مدت شامل حداکثر 6 ماه دوره استفاده و یکسال بازپرداخت و در تسهیلات ارزی میان مدت حداکثر 2 سال دوره استفاده و 4 سال دوره بازپرداخت بوده و بر اساس مجموعه مقررات ارزی حداکثر سقف تسهیلات فردی برای اشخاص حقیقی و حقوقی به ترتیب معادل یورویی 5 میلیون و20 میلیون دلارتعیین شده است.


بر اساس همین داده ها بانک ملت در پایان هشت ماهه منتهی به آبان 99 اعلام کرده است که بالغ بر 2389 هزار میلیارد ریال تهسیلات ارزی پرداخت کرده که در قبال 18 هزار و 353 میلیارد ریال عایدی کسب کرده است.
نکته دیگری که باید در خصوص وضعیت تسهیلات دهی ارزی بانک ملت گفت اینکه بانک ملت در هشت ماهه نخست امسال 4697 هزار میلیارد ریال مانده تسهیلات داشته که نقریبا 50 درصد آن را تنها تسهیلات ارزی تشکیل می دهد.

چرا بانک ملت مهمترین و قابل اعتمادترین شریک تجاری صادرکنندگان و وارد کنندگان ایرانی است؟

علاوه بر این در شش ماهه نخست امسال نیز بانک ملت حدود 121 هزارو 71 میلیارد ریال در پایان نیمه نخست امسال درآمد از محل مبادلات ارزی کسب کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته بالغ بر 15 هزار درصد رشد داشته است.


از طرف دیگر ، سپرده دریافتی بانک ملت کمتر از 200 هزارمیلیارد ریال و حدود 180 هزار میلیارد ریال بوده که نشان از آن دارد که بانک تسهیلات اعطایی را از محل موجودی ارزی خود داده است.


بهره گیری از تسعیر ارزی
یکی از مسائل بسیار مهم در خصوص موجودی ارزی ، تسعیر ارز است با توجه به اینکه قیمت ارز در بودجه هر سال برای بانکها تغییر می کند و رشد بالای ده درصدی را هر سال شاهد هستیم، این موجودی ارزی بانک ملت می تواند وضعیت این بانک را به مراتب بهتر کرده و سودآوری خوبی را به ارمغان آورد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: