کد خبر: ۲۱۶۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 22 April 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
بانک صادرات تصمیم دارد که سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، 1200 میلیارد ریال برساند تا بزرگترین بانک بورسی ایران شود.

بانک صادرات تصمیم دارد که سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، 1200 میلیارد ریال برساند تا بزرگترین بانک بورسی ایران شود.

به گزارش بانکداری ایرانی ، افزایش سرمایه بانک صادرات در چندین مرحله انجام شده و به رقم هدفگذاری‌شده، می‌رسد. مرحله اول افزایش سرمایه بانک صادرات ایران در 25 آذرماه پارسال به صورت سلب حق تقدم و آورده نقدی به مبلغ 40 هزار میلیارد ریالی به میزان حدود 23 درصد در مجمع عمومی فوق‌العاده بانک مورد تصویب قرار گرفت و سرمایه قبلی 175 هزار و 353 میلیارد و 972 میلیون ریالی بانک صادرات ایران به 215 هزار و 353 میلیارد و 972 میلیون ریال رسید. مراحل بعدی افزایش سرمایه بانک طبق وعده مدیران بانک عملیاتی شده و با نهایی شدن مراحل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سرمایه بانک به 1200 هزار میلیارد ریال خواهد رسید که جایگاه اول در بین بانک‌های بازار سرمایه را به خود اختصاص خواهد داد.

هدف از این افزایش سرمایه هم اصلاح ساختار مالی و توجه به استانداردهای بین‌المللی حسابداری از جمله حسابداری مصون‌سازی در مسیر بانک توسعه‌ای و حضور مؤثرتر در اقتصاد کشور و منطقه اعلام شد.

به گفته سید مجتبی صالحی معاون مالی و اعتباری بانک صادرات در ارتباط با برنامه تجدید ارزیابی این بانک، زمین‌ها و ساختمان‌ها و سر قفلی ها به غیر از سرمایه گذاری ها ارزیابی شده‌اند.

وضعیت بانک صادرات خوب است

به گفته مدیرعامل بانک، «با نهایی شدن مراحل دریافت مجوز افزایش سرمایه بانک صادرات ایران از محل سلب حق‌تقدم، به دنبال اصلاح ساختار مالی، بهبود سرمایه نظارتی و بالا بردن کفایت سرمایه بانک هستیم و افزایش 40 میلیارد سهم به ارزش اسمی 40 هزار میلیارد ریال به صورت افزایش سرمایه نقدی بر اساس بخشنامه‌ بانک مرکزی و رعایت محدودیت‌های اصل 44 مدنظر قرار گرفته است.»

البته تجدید ارزیابی تنها عامل افزایش سرمایه این بانک نیست و به دلیل اینکه مهمترین عامل افزایش سرمایه بانک افزایش کفایت سرمایه است تا بتواند وضعیت خوبی را در آینده ترسیم کند و قدرت تسهیلات دهی و دیگر اقدامات حرفه ای خود را انجام دهد ، باید انواع دیگر افزایش سرمایه را مد نظر قرار دهد.

بر اساس بخشنامه کفایت سرمایه اوایل سال جاری بانک مرکزی، بانک‌ها برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، باید معادل میزان همان تجدید ارزیابی، افزایش سرمایه نقدی داشته باشند تا در محاسبه کفایت سرمایه آن‌ها لحاظ شود، بنابراین هر بانکی که بخواهد افزایش سرمایه انجام دهد، ناگزیر باید برای بهره‌مندی از ثمرات تجدید ارزیابی، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی یا انباشته نیز داشته باشد.

بر اساس این گزارش، درآمد محقق شده بانک صادرات در صادرات 16 درصد طی بهمن ماه 1402 رشد داشت.

این درآمد از محل تسهیلات اعطایی، سرمایه گذاری ها، اوراق بدهی و کارمزد بوده که رقمی معادل ۷۳۸۵ میلیارد تومان را در اسفند ماه به خود اختصاص می دهد.بیشترین درآمد محقق شده بانک صادرات در دوره اسفندمربوط به تسهیلات اعطایی است با رقمی معادل ۵۸۰۵ میلیارد تومان که نسبت به بهمن ماه رشد درآمد از تسهیلات اعطایی برای بانک صادرات به دست آمده است. این درآمد تسهیلات اعطایی از فروش خدماتی مانند اقساطی، جعاله، مرابحه، اجاره به شرط تملیک، سلف، مضاربه، مشارکت مدنی، بدهکاران بابت اعتبارات اسنادی، تسهیلات ارزی و غیره بوده که تسهیلات مرابحه، خرید دین و بدهکاران بابت اعتبارات اسنادی با درآمدی به ترتیب ۲۱۰۱، ۱۲۹۶ و ۷۱۷ میلیارد تومان برای بانک به دست آمده است.

درآمد کارمزد در بانک صادرات در اسفند ماه ۱۰۳۶ میلیارد تومان و در بهمن ماه ۶۷۸ میلیارد تومان بوده که نشان می دهد این بانک از کارمزدها در اسفند ماه ۵۲ درصد درآمد بیشتری به دست آورده است.

درآمد اوراق بدهی در اسفند نسبت به بهمن ماه برای بانک صادرات با افزایش درآمد ۲۴۳ درصدی مواجه شده است . این بانک از اوراق بدهی در بهمن ماه ۱۳۷ میلیارد تومان بوده درحالی که در اسفندماه به ۴۷۲ میلیارد تومان رسیده است.

سود سپرده های سرمایه گذاری بانک صادرات از سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت ها، سپرده های ارزی، گواهی سپرده ویژه سرمایه گذاری عام و غیره است که این سود در اسفند ماه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بهمن ماه رشد ۲۳ درصدی دارد. این سود در اسفند ماه از سپرده گذاری بلندمدت سه ساله ۱۹۶۵ میلیارد تومان، از گواهی سپرده ویژه سرمایه گذاری عام با سودآوری ۱۱۸۳ میلیارد تومان و سپرده های بلندمدت یک ساله برای بانک صادرات درآمدی معادل ۸۷۶ میلیارد تومان درآمد به ثبت رسانده است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: