کد خبر: ۱۸۶۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - 04 November 2020
بررسی عملکرد 20 بانک بورسی در سال 98 نشان می دهد کمتر از 3.5 درصد از مجموع درآمدهای مشاع و غیر مشاع بانک ها متعلق به درآمد کامزدی است .

بررسی عملکرد 20 بانک بورسی در سال 98 نشان می دهد کمتر از 3.5 درصد از مجموع درآمدهای مشاع و غیر مشاع بانک ها متعلق به درآمد کامزدی است .

به گزارش بانکداری ایرانی ، درآمدهای بانکی به دو دسته درآمدهای مشاع و درآمدهای غیرمشاع تقسیم می شود ، درآمدهای مشاع بانک‌ها از مجموع سود تسهیلات اعطایی و سود و زیان حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها حاصل می‌شود و درآمدهای غیرمشاع هم عموما به کارمزد‌هایی ارتباط دارد که بانک‌ها برای انجام فعالیت‌های بانکی دریافت می‌کنند. در دنیا بطور معمول نسبت درآمدهای غیرمشاع به کل درآمدهای بانک عدد قابل ملاحظه ای است. معمولاً این نسبت به 30 تا 50 درصد می‌رسد که به این معناست که حدود نیمی از درآمدهای آن بانک از طریق دریافت کارمزدها کسب می‌شود اما در ایران برآورد ها نشان می دهد ، این این نسبت بسیار کمتر از حد معمول دنیا است و کمتر از 10 درصد از درآمدهای بانک‌های ایرانی از محل کارمزد‌ها تامین می‌شود.

بررسی عملکرد 20 بانک بورسی که اطلاعات آن در سامانه کدال در دسترس است حاکی از آن است که این بانک ها در 12 ماه سال گذشته در مجموع 59 هزار و 57 میلیارد تومان درآمد غیر مشاع داشته اند که 19.51 درصد آن در آمد کارمزدی بوده است که از بین این 20 بانک ، بانک ملت ، صادرات و پارسیان بیشترین درآمد مشاع را داشته اند و همچنین بیشترین درآمد کارمزد را کسب کرده اند.

سهم ناچیز بانک ها از درآمدهای کامزدی

براساس همین گزارش این 20 بانک خصوصی در طول 12 ماه سال گذشته 172 هزار و 981 میلیارد تومان در مجموع درآمد های مشاع کسب کرده اند که دراین بخش هم بانک های ملت ، صادرات و تجارت درجایگاه اول تا سوم قرار دارند. بنابراین گزارش این 20 بانک بورسی درمجموع 332 هزار و 38 میلیارد تومان درآمد های مشاع و غیر مشاع کسب کرده اند که از این عدد 11 هزار و 523 میلیارد تومان درآمد حاصل از کامزد های خدمات بانکی است که دارای نسبت کمتر از 3.5 درصد از مجموع درآمد های مشاع و غیر مشاع است.

سهم ناچیز بانک ها از درآمدهای کامزدی
 
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: