کد خبر: ۹۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - 25 February 2017
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه حرکت اصلاحی در نظام بانکی، خاطرنشان کرد: استانداردسازی و شفافیت در بانک‌ها از تاکیدات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.
 رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه حرکت اصلاحی در نظام بانکی، خاطرنشان کرد: استانداردسازی و شفافیت در بانک‌ها از تاکیدات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.

به گزارش  ميزان، ولی‌الله سیف در همایش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی گفت: ظرف یکسال اخیر، به ویژه پس از برجام در رابطه با گزارشگری مالی اجماع فراگیری به وجود آمده که به نظر می‌رسد دستور و پیگیری وزیر اقتصاد مبنی بر تاکید بر اجرایی شدن این استانداردها مهم بوده و این در حالی است که استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی بسیار مهم است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی از حدود دو سال گذشته، حرکت‌های اصلاحی در نظام بانکی را در ابعاد مختلف آغاز کرده است، یکی از این تلاش‌ها حرکت به سمت اجرای این استانداردها و شفاف سازی گزارشگری مالی بانک‌ها بوده است که مطالعات کارشناسی از سال ۹۳ در بانک مرکزی آغاز شده و از جمله نتایج آن تدوین نقشه راه حرکت برنامه‌ریزی شده به سمت اجرای کامل IFRS است.

وی تصریح کرد: گام اول اجرایی در سال ۹۴ با ابلاغ صورت‌های مالی همگرا با IFRS به بانک‌ها برداشته شد که هدف اصلی در این مرحله، نزدیک شدن به غالب‌ها و ادبیات گزارشگری مالی بین المللی و ارتقای شفافیت در چارچوب استانداردهای ملی بود که نتیجه آن، تطبیق کامل صورت‌های مالی و سود و زیان بانک‌ها با این استانداردها بود.

به گفته سیف، این صورت مالی انعکاس دهنده عملیات بانکی بوده است، بر این اساس ارایه صورت‌های سود و زیان به شکل قابل فهم و رایج در فرم بین المللی میسر ساخته است، این مهم برخواسته از مدل کسب و کار بانکی ایران بوده چرا که در بانکداری ایران دو رابطه مباشرتی برقرار است که رابطه اول، مشابه بانکداری متعارف دنیا بین بانک‌ها و سهامداران و رابطه دوم بر اساس قانون عملیات بانکداری بدون ربا است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: