روسیه با بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع مساحت از اروپا گرفته تا آسیا و قطب شمال از دو بلای غیرطبیعی آتش سوزی و سوانح پرشمار رانندگی با قربانیان بسیار رنج می برد.
به گزارش ایرنا، وزارت موقعیت های اضطراری روسیه که مسئولیت های زیادی در زمینه مقابله با بلایای طبیعی و غیرطبیعی دارد، افزون بر فعالیت های شبانه روزی و گسترده واحدهای عملیاتی در مناطق مختلف این کشور، برنامه های گسترده و پیشگیرانه ای نیز انجام می دهد.
برنامه ریزی برای کاهش یا مهار پیامدهای وقایعی مانند آتش سوزی های جنگلی، وقوع سیل، توفان، اجرای امدادرسانی و همچنین انجام عملیات امدادی در شرایط سقوط هواپیما از جمله وظایف وزارت خانه بسیار مهم موقعیت های اضطراری روسیه است.
این کشور به دلیل گستردگی، پراکنده بودن بسیاری از مناطق مسکونی کمتر توسعه یافته از جمله وجود خانه های چوبی، شرایط ویژه آب و هوایی به ویژه سردسیری از جمله بارش های سنگین و قدیمی بودن برخی خانه ها و مجتمع های مسکونی که عمر بسیاری از آنها تا 70 سال یعنی دوره شکل گیری شوروی می رسد، همیشه شاهد بروز موارد متعدد سوانح مختلف طبیعی و غیر طبیعی به ویژه آتش سوزی است.
**آتش سوزی:
آتش سوزی در روسیه هر ساله حدود از 10 هزار قربانی می گیرد و بالاترین تلفات مربوط به سال 2012 گزارش شده که با بیش از 162 هزار واقعه حریق، 11 هزار و 750 نفر جان خود را از دست دادند.
غمبارترین واقعه مربوط به 20 اردیبهشت سال گذشته است که آتش سوزی یک خانه در منطقه اورال روسیه ناشی از نقص فنی بخاری، سبب مرگ 9 عضو و بستگان یک خانواده شد که در محل حضور داشتند.
به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، آتش سوزی بامدادی در شهر سوخوی لوگ استان سوردلوفسک چنان گسترده بود که چندین واحد آتش نشانی نتوانستند شعله ها را خاموش کنند و فضایی به مساحت بیش از 100 متر مربع از بین رفت.
همچنین پیش از آن نیز آتش سوزی یک خانه چوبی در منطقه آبین استان کراسنودار روسیه جان هفت کودک را که پنج تن آنان عضو یک خانواده بودند گرفت و تلاش های چند ساعته امداد گران برای نجات قربانیان که بدون حضور والدین در خانه چوبی تنها مانده بودند، بی فایده ماند.
فروردین ماه سال 91 نیز آتش سوزی در منطقه خاکاسیا در جنوب شرق سیبری روسیه با نابود کردن چندین خانه و اماکن عمومی از جمله مدرسه جان 32 نفر را گرفت، 900 نفر را مجروح و شش هزار نفر را بی خانمان کرد.
اوایل شهریورماه سال 95 نیز آتش سوزی گسترده یک انبار نزدیک مسکو پایتخت روسیه که به عنوان محل زندگی بیش از 30 مهاجر از چند جمهوری سابق شوروی استفاده می شد، جان 16 نفر را گرفت.
بنا به اعلام اداره موقعیت های اضطراری، مهاجران که در انبار زندگی می کردند به دلیل بروز ناگهانی آتش سوزی فرصت فرار پیدا نکردند.
آتش سوری، انبار 200 متری را نابود کرد، ولی ماموران توانستند با تخریب دیوارهای برجای مانده و خاموش کردن شعله ها، مهاجران زنده، چهار زخمی گرفتار و همچنین اجساد قربانیان را از محل خارج کنند
29 آذر ماه سال چاری نیز هفت شهروند تاجیکستانی در یک آتش سوزی در منطقه سیبری روسیه جان خود را از دست دادند.
آتش سوزی در یک اتاقک چوبی ویژه استراحت کارگران ساخت یک مجتمع دامپروری در منطقه یورگینسکی استان تیومن سیبری رخ داد که با وجود سرعت ماموران آتش نشانی در خاموش کردن شعله ها، کارگران گرفتار شده جان خود را از دست دادند.
**قربانیان پرشمار سوانح رانندگی:
شمار بسیار کشته ها و زخمی ها در سوانح رانندگی در طول یک دهه، سبب شده است «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ابعاد و تلفات انسانی حوادث و تصادفات در این حوزه را بسیار گسترده و وحشتناک توصیف کند.
پوتین اسفند ماه سال گذشته در نشست شورای دولتی روسیه با موضوع حوادث رانندگی با اشاره به آمار رسمی که از کاهش 11.8 درصدی تصادفات رانندگی در روسیه در سال های اخیر حکایت دارد، اظهار کرد: شمار افرادی که دارای خودرو شده اند به شدت افزایش یافته و بطور میانگین از هر هزار شهروند روس 300 نفر خودرو دارند.
وی افزود: بدیهی است که تعداد خودروها در روسیه افزایش می یابد و این مساله چالشی برای رانندگان و مسئولان این عرصه خواهد بود.
پوتین گفت: افزایش تعداد خودروها در روسیه نباید دلیلی برای بیشتر شدن حوادث رانندگی و تصادفات ناگوار باشد، بلکه باید برای کاهش تلفات انسانی و آسیب دیدگی بر اثر تصادفات رانندگی تلاش کرد.
وی با وحشتناک خواندن ابعاد حوادث رانندگی در روسیه اظهار داشت: در یک دهه اخیر افزون بر 350 هزار کشته، بیش از سه میلیون نفر در حوادث رانندگی مجروح شده اند.
پوتین در مورد تلفات انسانی حوادث رانندگی در روسیه خاطرنشان کرد: این رقم بسیار بالا است و جمعیت یک شهر متوسط را تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: بروز این تلفات بی دلیل است و امکان داشت از آن جلوگیری کرد. بسیاری از موارد تقصیر رانندگان بودکه با خطاهای عمدی و رعایت نکردن حق تقدم حوادث رانندگی رخ می دهد که عواقب سنگینی برای رانندگان خطاکار و دیگران داشته است.
از سوی دیگر، فرهنگ رانندگی، استفاده از خودرو به شیوه معمول و برخورداری همگانی از وسایل نقلیه شخصی در دوران کمونیستی معمول نبود و بیشتر مختص مقام ها، شرکت های دولتی و اقشار خاصی بود.
ولی چند سال پس از فروپاشی شوروی سابق (1991) با احیای اقتصاد نفتی، صنعتی و بازرگانی که سبب ارتقای رفاه و درآمد، رانندگی عمومی تقریبا از 15 سال پیش با موج خرید خودرو در این کشور فراگیر شده است.
رانندگی در حال مستی، بی احتیاطی رانندگان به ویژه توجه نداشتن به جلو و بی توجهی عابران پیاده، وضعیت نامناسب جاده ها و شرایط بد آب و هوایی از دلایل اصلی بروز سوانح رانندگی در مسکو است.
پلیس راهنمایی و رانندگی برای کاهش بروز سوانح رانندگی از سال گذشته میلادی طرح توقیف رانندگان مست را اجرا کرده است که در صورت تائید تخلف طبق قوانین جاری روسیه، دو سال از حق رانندگی محروم می شوند.
آزادی کامل ماموران برای کنترل میدانی و دوربینی رانندگان بدون هیچ محدودیتی با هدف آزمایش تنفسی الکل سنج، انتقال افراد مشکوک به مراکز تشخیصی برای بررسی بیشتر که در صورت اثبات رانندگی تحت تاثیر الکل برخوردهای قضایی و جریمه سخت در انتظار متخلفان است.
هدف از این اقدام، افزون بر کاهش مصرف مشروبات الکلی و ایجاد محدودیت زمانی در مصرف مشروب، کمتر شدن میزان تصادفات جاده ای است.
در زمان حاضر مجازات رانندگی در شرایط مستی در روسیه محرومیت چند ساله از رانندگی و پرداخت جریمه می باشد، اما بسیاری از کارشناسان بر لزوم تشدید مجازات ها تا اعمال جریمه های سنگین (چندهزاردلاری) و نیز محرومیت دائم از حق رانندگی تاکید دارند.
11 آذرماه سال جاری در یکی از بدترین سوانح رانندگی در روسیه به دلیل مستی راننده، تصادف خودرو با یک وسیله نقلیه دیگر در جمهوری مسلمان نشین چچن فدراسیون روسیه جان هفت نفر را گرفت.
دولت جمهوری چچن پس از مشخص شدن دلیل اصلی بروز این تصادف برون شهری، تمام مشروب فروشی ها را برای همیشه بست و به فعالان این عرصه نیز برای بر عهده گرفتن یک کار جدید کمک کرد.