کد خبر: ۹۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - 18 February 2017
با ابلاغیه رسمی بیمه مرکزی 100 درصد مبلغ جریمه موضوع بند (ب) ماده 24 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال 1395 برای موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث، بخشیده شد.
 روزنامه تعادل در گزارشی به قلم احسان شمشیری به بررسی طرح ملی بیمه 10 میلیون موتورسوار پرداخت و نوشت: با ابلاغیه رسمی بیمه مرکزی 100 درصد مبلغ جریمه موضوع بند (ب) ماده 24 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال 1395 برای موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث، بخشیده شد.

در ادامه این گزارش آمده است: شرکت‌های بیمه مکلف شده‌اند که از تاریخ 1395.12.01 لغایت 1395.12.30 نسبت به اعطای بخشودگی معادل 100 درصد مبلغ جریمه موضوع بند (ب) ماده 24 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال 1395 به بیمه‌نامه شخص ثالث برای موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه اقدام کنند. در ماده 24 قانون بیمه اجباری شیوه تامین منابع مالی صندوق تامین خسارت‌های بدنی تعیین شده است که بر اساس بند (ب) این ماده، مبلغی معادل حداکثر یک سال حق بیمه اجباری از دارندگان وسیله نقلیه‌یی که از انجام بیمه موضوع این قانون خودداری کنند، وصول می‌شود.

**طرح ملی بیمه 10 میلیون موتورسوار
وزارت اقتصاد تصمیم گرفته تا با همکاری بیمه مرکزی در قالب این طرح، جریمه عدم بهره‌مندی اغلب موتورسواران از بیمه شخص ثالث، بخشیده شود که می‌تواند انگیزه موثری ایجاد کند تا خلأ بیمه بین موتورسواران پوشش داده شود. اگرچه بخشی از درآمدهای صندوق تامین خسارت‌های بدنی کاهش خواهد یافت اما تحت پوشش قرار گرفتن وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه، علاوه بر ارتقای ضریب نفوذ بیمه موجبات تقسیم، تسهیم و انتقال ریسک در صنعت بیمه را فراهم خواهد کرد.

اساسا اهمیت صنعت بیمه هم در همین موضوع است؛ چراکه خطرات همیشه وجود دارند و البته خسارت‌هایی نیز از بابت این خطرات وارد می‌شود. اما اگر بیمه به عنوان ابزاری برای این پوشش ریسک انتخاب شود، می‌توان امیدوار بود که خسارات به نحوی بین بیمه‌گذاران تقسیم شده و اثر تخریبی و یک‌باره آن در طول زمان و بین افراد مختلف تقسیم شود.

10میلیون موتورسوار در ایران وجود دارند که از این آمار فقط 5 درصد تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند. این آمار به این معناست که در هر تصادف موتورسیکلت با عابران، با احتمال بالای 90 درصد طرفین به ویژه عابر، دشواری‌های فراوانی را برای رسیدن به خسارت خود طی می‌کنند. صندوق تامین خسارت‌های بدنی با هدف نظم بخشیدن به این چالش که برای سال‌های سال تبدیل به روال همیشگی شده بود، با همکاری نهادهای مهمی همچون وزارت اقتصاد و بیمه‌مرکزی، یک طرح ملی از سال 1393 طراحی کرد که اکنون به مرحله عملیاتی رسیده است.

حوادث رانندگی در ایران با تلفات بالایی همراه است؛ 17 هزار کشته و 350 هزار نفر مصدوم، آمار سالانه‌یی است که خروجی عظیم و فاجعه‌بار این حوادث به حساب می‌آید، اما این فقط صورت مساله است. برای شاهدان یک تصادف، با رسیدن ماموران راهنمایی و رانندگی و بازگشتن نظم به منطقه حادثه، همه‌چیز به پایان می‌رسد.

صندوق تامین خسارت‌های بدنی با آسیب‌شناسی چرایی عدم اقدام موتورسواران به تهیه بیمه‌نامه، چند امتیاز مناسب را در قالب طرحی ملی برای ترغیب آنها به این کار در نظر گرفت. به این ترتیب، 3 راهکار تشویقی شامل بخشودگی 100 درصدی جریمه موتورسواران فاقد بیمه‌نامه که هزینه را از 440 هزار تومان به 220 هزار تومان کاهش می‌دهد، ارائه تخفیف در نرخ بیمه‌نامه با جلب رضایت شرکت‌های بیمه‌گر و در نهایت قسط‌بندی این هزینه به صورت اقساط با رقم پایین، از یک سو و راهکار نظارتی جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه با همکاری راهنمایی و رانندگی از سوی دیگر، برای بهبود این معضل در نظر گرفته شد.

بسیاری از راکبان موتورسیکلت از قشر ضعیف جامعه هستند و به علت حق بیمه نسبتا بالای موتورسیکلت از بیمه این وسیله نقلیه صرف‌نظر می‌کنند که این اتفاق زیان‌های جبران‌ناپذیری به جامعه تحمیل می‌کند؛ لذا اقدام جدید بیمه مرکزی در جهت کاهش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی و تلاش برای حل مشکل توان مالی موتورسیکلت‌ها برای استفاده از مواهب خدمات بیمه‌یی است.

طرح ملی تحت پوشش قرار دادن بیمه شخص ثالث موتورسواران می‌تواند با اقدامات نظارتی راهنمایی و رانندگی در جهت اجرای طرح، تضمین بیشتری برای اجرایی شدن را با خود همراه داشته باشد؛ فرهنگی که طرح ملی ویژه موتورسواران با امتیازات ویژه می‌تواند گامی موثر در جهت توسعه آن میان اقشار مختلف جامعه بوده و دریافت بیمه‌نامه را از یک اقدام لوکس که بسیاری هنوز اهمیت آن را درک نکرده‌اند، به یک الزام تبدیل کند. این مساله در نهایت، صنعت بیمه ایران را نیز تقویت خواهد کرد که برای کشوری مانند ایران با نیاز بالا به شرکت‌های بیمه‌گر قوی، اتفاقی حیاتی است.

مهم‌ترین هدف طرح ملی تحت پوشش قرار دادن موتورسواران با بیمه‌نامه شخص ثالث که الزامی قانونی است، می‌تواند آرامش و اطمینان خاطر در دارندگان موتورسیکلت و همچنین خانواده‌های آنها ایجاد کند. اتفاقی که شاید بتواند عواقب مالی و اجتماعی آمار کشته‌شده‌های حوادث رانندگی در ایران که 30 درصد آن مربوط به موتورسیکلت‌ها است را کاهش دهد.

مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی در این رابطه گفت: این طرح از نظر ایجاد انگیزه برای کسانی که فاقد بیمه‌نامه هستند، امتیازات خوبی ارائه می‌دهد. حق بیمه یک موتورسیکلت حدود 220 هزار تومان است. از سوی دیگر 220 هزار تومان نیز بابت جریمه نداشتن بیمه‌نامه به هزینه‌های متقاضی اضافه می‌شود که هزینه را در کل به 440 هزار تومان می‌رساند.

وی افزود: با توجه به اینکه جمع کثیری از گروه هدف این طرح را اقشار فرودست جامعه تشکیل می‌دادند، مجمع صندوق که از وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس کل بیمه مرکزی و مدیرعامل صندوق تشکیل شده است، با بخشودگی 100 درصدی این جریمه در قالب این طرح ملی موافقت کردند. از سوی دیگر ما به دنبال گرفتن چند درصد تخفیف از شرکت‌های بیمه نیز هستیم و از تمام اینها مهم‌تر، امکان فروش قسطی نیز در این طرح فراهم شده است. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه گروه هدف، موتورسواران هستند و بسیاری از آنها تمکن مالی ندارند، اجرای این طرح کمک بسیار خوبی از طرف دولت و صندوق به قشر وسیعی از مردم باشد.

*منبع: روزنامه تعادل، 1395.11.30
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: