کد خبر: ۹۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - 01 February 2017
«موانع پنهان رشد عادلانه»، «حذف رقیب از بازار سفر؟»، «تصویر دقیق از صنایع مشکل‌دار»، «بازگشت جذابیت به بازار پلیمرها» و «9 برآورد از زمان پایان عصر نفت» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره چهارشنبه 13 بهمن است.
 «موانع پنهان رشد عادلانه»، «حذف رقیب از بازار سفر؟»، «تصویر دقیق از صنایع مشکل‌دار»، «بازگشت جذابیت به بازار پلیمرها» و «9 برآورد از زمان پایان عصر نفت» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره چهارشنبه 13 بهمن است.

**موانع پنهان رشد عادلانه
گزارش توسعه جهانی 2017 از سوی بانک جهانی منتشر شد. این گزارش با موضوع حکمرانی و قانون در واقع گزارشی است در حوزه سیاست‌گذاری‌ها که هر ساله منتشر می‌شود. در گزارش امسال از کشورهای در حال توسعه و نهادهای توسعه بین‌المللی خواسته شده است تا رویکرد خود در زمینه حکمرانی را مورد بازبینی قرار دهند. این گزارش، بازبینی‌ آنها در حکمرانی را کلیدی برای غلبه بر چالش‌های مرتبط با امنیت، رشد اقتصادی و مساوات دانسته است. 

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، گزارش امسال بانک جهانی نشان می‌دهد چگونه توزیع نابرابر قدرت در یک جامعه موجب اخلال در اثرگذاری سیاست‌ها می‌شود. به‌عنوان مثال بی‌تقارنی قدرت توضیح می‌دهد که چرا قوانین و نهادهای ضد فساد اغلب در کاهش فساد شکست می‌خورند و چرا تمرکز‌زدایی همیشه نمی‌تواند بهبوددهنده خدمات شهری باشد. یا چرا سیاست‌های مالی به دقت تدوین شده ممکن است نتوانند نوسانات مالی را کاهش دهند و منجر به پس‌اندازهای درازمدت شوند. 

**حذف رقیب از بازار سفر؟
در‌ حالی ‌که رییس اتحادیه فناوران رایانه دو استارت‌آپ اسنپ و تپسی را به‌خاطر نداشتن مجوز به پلمب شدن تهدید کرده، این دو استارت‌آپ به «دنیای‌اقتصاد» گفته‌اند که ماه‌ها است تقاضای مجوز کرده‌اند؛ اما مجوز صادر نشده است. رییس اتحادیه فناوران رایانه و دبیرکل اتاق اصناف بر تداخل صنفی و لزوم داشتن مجوز برای ادامه فعالیت این کسب‌وکارهای اینترنتی تاکید کرده‌اند و در مقابل مدیران دو استارت‌آپ تاکید می‌کنند که تمام روال‌های قانونی را طی کرده‌اند؛ اما اتاق اصناف از صدور مجوز خودداری می‌کند.

**تصویر دقیق از صنایع مشکل‌دار
جدیدترین گزارش از خلاصه وضعیت طرح رونق تولید به منظور تامین مالی بنگاه‌ها منتشر شد؛ این گزارش نشان می‌دهد که سه برابر تعداد بنگاه‌هایی که در طرح اولیه در نظر گرفته شده بودند، موفق به دریافت تسهیلات شدند. این موضوع را می‌توان نتیجه دو اظهارنظر مقامات دولتی دانست؛ از یکسو ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که به هیچ وجه محدودیتی در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش ایجاد نمی‌شود. از سوی دیگر، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری تسهیلات رونق تولید به 30‌هزار واحد اعطا شود. 

این در حالی است که در ابتدا بحث پرداخت 16هزار میلیارد تومان تسهیلات به 7هزار و 500 واحد تولیدی مشکل‌دار در دستور کار بود. براساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از زمان استارت این طرح تا دوم بهمن ماه امسال 59هزار و 3 متقاضی در طرح رونق تولید ثبت نام کرده‌اند. از این میزان 33هزار و 49 متقاضی برای دریافت 28هزار میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

**بازگشت جذابیت به بازار پلیمرها
روز گذشته پس از سه روز رشد قیمت‌ها شاهد عقب‌نشینی بهای برخی از گریدهای پلیمری بودیم که از این رویکرد قیمتی می‌توان تعدیل و تثبیت این بازارها را نتیجه گرفت. به عبارت ساده‌تر‌ هر‌چند تا‌کنون شاهد برتری تقاضا بر عرضه‌ها در هفته جاری بودیم باز‌هم جریان غالب، بازار را به سمت تعدیل و تثبیت نرخ‌ها متمایل ساخت. این رویکرد جدید قیمتی اهمیت بسیاری دارد، زیرا توجه به گذشته و حال شرایط معاملاتی چهره شفاف‌تری از بازار را ترسیم کرده که به تخمین دورنمای قیمتی بازار کمک خواهد کرد. محدودیت خرید کدهای غیر‌مرتبط بهین‌یابی در مچینگ که از سه هفته پیش اعمال شد هر‌چند که به کاهش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا آن‌هم در عمق رکود این بازار کمک کرد ولی در نهایت موجب شد حجم تقاضا به نسبت عرضه‌ها برتری بیشتری پیدا کند که رشد قیمت‌ها در ابتدای هفته‌جاری را به این دلیل توجیه کرد.

*9 برآورد از زمان پایان عصر نفت
چندی است که زمان رسیدن تقاضای نفت به قله خود و قرار گرفتن آن در مسیر کاهشی به محل بحثی بین کارشناسان تبدیل شده است. برخی کارشناسان از جمله کارشناسان شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم(BP) بر این باورند که رشد تقاضا برای نفت تا سال 2040 ادامه می‌یابد. اما در مقابل شرکت انگلیسی-هلندی رویال داچ شل بر این باور است که ممکن است حتی ظرف کمتر از 5 سال آینده شاهد رسیدن تقاضای نفت به بیشترین سطح خود و سپس قرار گرفتن آن در مسیر کاهشی باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: