کد خبر: ۹۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - 28 January 2017
«تعیین حد آستانه ‌های مالیاتی»، «سایه سنگین بازار پول بر بورس ایران»، «4 نقطه کور در مسیر تشکل‌گرایی ایران»، «هاشمی همه را بخشید» و «حصر آب پشت سدهای بلوچستان در نبود شبکه انتقال» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره شنبه 9 بهمن است.
 «تعیین حد آستانه ‌های مالیاتی»، «سایه سنگین بازار پول بر بورس ایران»، «4 نقطه کور در مسیر تشکل‌گرایی ایران»، «هاشمی همه را بخشید» و «حصر آب پشت سدهای بلوچستان در نبود شبکه انتقال» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره شنبه 9 بهمن است.

** تعیین حد آستانه‌ های مالیاتی
با گذشت یک ‌سال از تصویب ماده 169مکرر قانون مالیات ‌های مستقیم، بخشنامه‌های هر کدام از تبصره‌های این قانون یک ‌به یک درحال ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی مربوطه است؛ از گزارش ‌دهی بانک‌ها به سازمان امور مالیاتی درخصوص حساب‌های مشکوک و تشکیل دادگاه‌های ویژه فراریان مالیاتی گرفته تا حالا که نوبت به افشای نام و معاملات سهامداران بورسی رسیده است.

براساس ماده 169 اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌یی و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌گیرد. دلیل اصلی طرح و تصویب این ماده هم شفافیت اقتصادی عنوان شده بود اما در اصل پیشبرد راهبرد اصلی دولت یازدهم مبنی بر پهن‌کردن تور مالیاتی و ایستادن در برابر فرار مالیاتی بود که عنوان می‌شد به 250هزارمیلیارد تومان رسیده است. در ابتدای تصویب این ماده تعداد زیادی از فعالان اقتصادی و حتی برخی از کارشناسان اقتصادی دولت را متهم به سرک‌کشی به حساب‌های بانکی افراد و مداخله بی‌قاعده در گردش‌های مالی مردم ‌کردند اما دولت گویا در تحقق هدف خود بسیار مصمم‌ است و قصد ندارد در برابر چنین نارضایتی‌هایی کوتاه بیاید چون از اساس آن را بی‌مورد و مبتنی بر خواست ذی‌نفعان(فراری‌ها و دور زنندگان مالیات) می‌داند. 

با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ابلاغ آن توسط حسن روحانی رییس‌جمهوری در سال 1394 ماده 169مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره‌های آن اصلاح و براساس آن قرار شد برای شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌یی و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شود. به این ترتیب در این اصلاحیه تاکید شد که اطلاعات معاملاتی اشخاص شامل 7 بخش معاملات(خرید و فروش دارایی‌ها، کالاها و خدمات)، تجارت خارجی (واردات و صادرات کالاها و خدمات)، قراردادهای مربوط به انجام معاملات و فعالیت‌های تجاری، قراردادهای مربوط به انجام عملیات پیمانکاری و هر گونه خدمات، اطلاعات مربوط به خرید و فروش ارز و سکه طلا، اطلاعات انواع بیمه‌نامه‌های صادره و خسارت‌های پرداختی همچنین بارنامه و صورت وضعیت حمل‌ونقل بار و مسافر به سازمان مالیاتی اعلام ‌شود. همچنین براساس این اصلاحیه اطلاعات مالی، پولی و اعتباری و سرمایه‌یی اشخاص در 4 بخش مورد تاکید قرار گرفته است.

** سایه سنگین بازار پول بر بورس ایران 
التهابات بازار سرمایه، گویا تمامی ندارد. به نظر می‌رسد بازار سهام هنوز به سطحی از ثبات و روندی مشخص دست نیافته است و تا بازگشایی نمادهای بانکی، ریسک کنونی بازار سهام باقی بماند. از جمله ریسک‌های برجای مانده بازار که نقش مهمی در افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه دارد، بازگشایی نمادهای بانکی است. 

در این هفته در حالی نماد «وبملت» بازگشایی شد که به تنهایی بیش از 800واحد از شاخص کل بورس تهران را کاهش داد. این در حالی است که صورت‌های مالی منتشر شده از دو نماد «وصادر» و «وتجارت» که قرار است طی روزهای آینده بازگشایی شوند، چشم‌انداز روشنی را برای دارندگان سهام این دو نماد تداعی نمی‌کند.

به گزارش «تعادل»، مطابق با اظهار نظر بسیاری از کارشناسان، بر اساس صورت ‌های مالی بانک‌ها، کمتر سهامداری با نگاه بلندمدت، به خرید سهام این نمادها اقدام خواهد کرد. از این رو اگر هم خریدی در این راستا صورت بگیرد، بیشتر با اهداف کوتاه‌مدت و سودآوری‌های مقطعی و نهایتا پوشاندن زیان‌های گذشته از این نمادهاست. بر این اساس شاید گروه بانکی نیز در آینده به سرنوشت گرو‌ه‌ خودرویی مبتلا شود که در دامنه‌ قیمتی مشخص، شاخص آنها با رشد و اصلاح‌های مکرر روبه‌رو باشد.

** 4 نقطه کور در مسیر تشکل‌گرایی ایران
چندی پیش بود که معاونت‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اصول حکمرانی و الگوی سیاستی در اتاق‌های بازرگانی جهان را مورد بررسی قرار داده بود.
در این گزارش به ماموریت تشکل‌هایی همچون اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین دغدغه هریک از ذی‌نفعان اشاره شده بود.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی؛ برای تحقق چشم‌انداز رشد 8 درصدی تشکل‌های صادرات محور باید خدمات ارزنده‌تری را نسبت به گذشته برای اعضای خود درنظر گیرند و به عبارت دیگر اعضای هیات رییسه تشکل‌ها باید ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی را با ارائه جدیدترین متد آموزشی روز دنیا همراه کنند تا با اعمال چنین شیوه‌هایی (خدمات ارزنده، در نظر گرفتن و ارائه جایزه‌های صادراتی به صادرکنندگان و...) صنعتگران نیز به افزایش کیفیت کالاهای تولیدی خود بپردازند تا با توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی وتقویت تشکل‌ها در این بخش چشم‌انداز مناسبی برای بخش اقتصاد و همچنین صادرات کالاها رقم خورد.

در همین حال «تعادل» عملکرد تشکل‌های ایرانی در مقایسه با تشکل‌های بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده که در این میان تشکل‌های ایرانی برای ادامه مسیر خود نتوانسته‌اند عواملی همچون 1) شفافیت امور در بخش‌های مالی، 2) فراهم کردن زمینه تعامل یک تشکل با اعضا، 3) فراهم کردن زمینه تعامل اعضا با یکدیگر، 4) فراهم کردن زمینه تعامل اعضا با سایر فعالان کسب و کار داخلی و خارجی در مسیر بخش تشکل‌گرایی خود اعمال کنند. به گفته کارشناسان تشکلی؛ رعایت و اجرای این 4 مسیراز سوی تشکل‌های بین‌المللی منجربه آن شده تا این‌بار فعالان خارجی در رعایت استانداردها گوی سبقت را از ایران بربایند.

** هاشمی همه را بخشید
غروب نوزدهم دی ماه سال جاری هرگز از یاد تک‌تک ایرانیان نخواهد رفت. شوک بزرگ فوت سردار سازندگی که به فاصله کمتر از یک‌ساعت اتفاق افتاد و باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران محکوم به تجربه کردن روزهای بدون هاشمی شود. آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی را می‌توان پدر معنوی اعتدالیون ایران نامید. مردی که همواره در صحبت‌هایش از امیرکبیر به عنوان یک قهرمان نام می‌برد و حتی کتابی تحت عنوان «امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استکبار» نوشته بود، او درست یک روز پیش از تاریخ درگذشت امیرکبیر از دنیا رفت تا جمهوری اسلامی یکی از استوانه‌های اصلی خود را از دست بدهد.

بی‌تابی نزدیکان هاشمی و تیم محافظش از ابتدای انقلاب تاکنون، بهانه‌یی شد تا با یکی از آنها به گفت‌وگو بنشینیم. محمد جمعه‌ای متولد 1344است و نزدیک به 20 سال از عمره 52 ساله‌اش را با آیت‌الله گذرانده. سه فرزند دارد که اذان دو تای آنها را آیت‌الله در گوش‌شان خوانده است. با بعض و چشمانی گریان از هاشمی یاد می‌کند. از خانه دو طبقه و قدیمی‌ای می‌گوید که آیت‌الله از پذیرایی امیرعبدالله، پادشاه وقت عربستان در آن اکراه داشت. همان خانه دوطبقه‌یی که خیلی‌ها تا همین چند وقت پیش، آن را کاخ هاشمی می‌خواندند. از ناملایمات و نقدهای تندی می‌گوید که گاه نزدیکان هاشمی را می‌رنجانده اما در دل و عزم آیت‌الله در پاسداری از ارزش‌ها اثری نداشته‌اند.

برجسته ‌ترین صفت آیت ‌الله هاشمی را چه می‌دانید؟
چقدر هجمه به او زیاد بود و خیلی راحت می‌گذشت و صبوری می‌کرد. هرکسی جای آقای هاشمی بود اگر به فرزندش توهین می‌شد، نمی ‌توانست تحمل کند اما ایشان برای انقلاب و نظام از همه اینها می‌گذشت. آقای هاشمی خیلی شخصیت پیچیده‌یی داشت. تنها سیاستمداری بودند که احساس می‌کردیم، نمی‌شود ایشان را کشف کرد. حتی درگذشت ایشان هم این ‌طور بود.

هاشمی خیلی قلب رئوفی داشت حتی آن کسی که در آن ترور به هاشمی شلیک کرده بود را به سهم خودش بخشید. به هر حال از لحاظ قانونی حکمی برایش صادر شد و بعد هم که دوران محکومیتش را پشت سر گذاشت، خود حاج آقا برایش کاری پیدا کرد.

**حصر آب پشت سدهای بلوچستان در نبود شبکه انتقال 
31دی تا 5 بهمن سیل بلوچستان را فرا گرفت. این گزاره فارغ از تبعات و خساراتی که برای مردم در پی داشت از منظری به معنای افزایش منابع آب برای کشاورزان منطقه بود. اما کشاورزان امید چندانی به این اتفاق ندارند. آنها باغ‌های موز باهوکلات را به یادآورده و با تصویر خشکی‌زده این روزها مقایسه می‌کنند و می‌دانند این سیلاب نیز مثل سال‌های قبل دردی از آنها دوا نمی‌کند. اگر برای شما هم جای سوال است که چرا در منطقه‌یی که این روزها اخبار سیلابش به گوش می‌رسد، همیشه خشکسالی وجود دارد، این گزارش بخشی از این پرسش را در گفت‌وگو با اتابک جعفری‌لور مدیرعامل آب ‌منطقه‌یی استان سیستان و بلوچستان، خلیل درخشان رییس خانه کشاورز چابهار و نرگس‌خاتون برآهویی پژوهشگر مسائل سیستان و بلوچستان بررسی کرده است.

بلوچستان هر 2 الی 3 سال یک بار، سیلابی عظیم را به خود می‌بیند. منطقه‌یی با اقلیمی متفاوت در ایران که این روزها که سیل بلای جانش شده است کشاورزانش همزمان با خسارت‌های ناشی از خشک شدن باغات موز نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. این تصویر سرشار از تناقض، خود به خوبی نشان می‌دهد جایی از کار در وسیع‌ترین استان ایران می‌لنگد. منابع آبی حاصل از سیلاب‌هایی در عظمت سیل که از 31دی بلوچستان را فرا گرفت‌ قاعدتا باید بتواند نیاز منطقه را برای مدتی قابل توجه تامین کند، واقعیت اما چیز دیگری است.

اتابک جعفری‌لور، مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای استان که چند ماهی است، سکان این شرکت را در دست گرفته است در پاسخ به «تعادل» عنوان کرد که در حوزه آب منطقه‌یی پیش‌بینی‌های لازم در زمینه ورودی به سدها صورت گرفته شده بود و به همین واسطه سدهای منطقه پس از سیلاب 85 میلیون متر مکعب آب گرفتند» او در ادامه به تاثیر پیشرفت فیزیکی 30 الی 40درصدی سد کهیر از ابتدای سال تاکنون اشاره و عنوان کرد که اگر کهیر به این میزان از پیشرفت نرسیده بود، پایین و بالا دست سد در پی این سیلاب با آسیب‌های فراوانی روبه‌رو می‌شدند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: