کد خبر: ۸۹۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۴ دی ۱۳۹۵ - 24 December 2016
«روز یأس امریکا در سوریه»، «موازنه اتمی پوتین مقابل توسعه ‌طلبی ناتو»، «اعلام عمومی حقوق مدیران تا پایان سال آینده» و «همه دزدان ایده‌های ناب جوانان ایرانی!» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جوان در شماره شنبه چهارم دی است.
 «روز یأس امریکا در سوریه»، «موازنه اتمی پوتین مقابل توسعه ‌طلبی ناتو»، «اعلام عمومی حقوق مدیران تا پایان سال آینده» و «همه دزدان ایده‌های ناب جوانان ایرانی!» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جوان در شماره شنبه چهارم دی است.

** روز یأس امریکا در سوریه 
پیروزی در حلب و اعلام پاکسازی کامل این شهر تاریخی و مهم در حالی که باعث ایجاد یأس بزرگ در میان مقامات امریکایی‌ شده است اما متحدان دمشق را برای پایان دادن به جنگ چه از طریق نظامی و چه از طریق سیاسی جدی کرده است. 

به گزارش «جوان»، روز پنج شنبه ارتش سوریه طی بیانیه ‌ای به صورت رسمی آزادسازی و پاکسازی کامل شهر حلب را اعلام کرد. در بیانیه ارتش سوریه در خصوص آزادی حلب آمده است: «به برکت خون شهدای پاک و قهرمانی و فداکاری نیروهای مسلح قهرمان و نیروهای همپیمان و پایداری ملت دلاور سوریه، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه بازگشت امنیت و آرامش به شهر حلب را پس از آزادی از تروریسم و تروریست‌ها و خروج باقی‌مانده آنان از این شهر اعلام می‌کند.» در این بیانیه ارتش سوریه ضمن اینکه از افراد مسلح خواست از سرنوشت دیگران عبرت بگیرند، تأکید کرد که مبارزه با تروریسم تا آزادی آخرین وجب از خاک وطن سرافراز ادامه خواهد داشت. 

همزمان که موجی از شادی و جشن در میان طرفداران مقاومت پس از پیروزی در نبرد حلب ایجاد شده موجی از یأس و ناامیدی در میان گروه‌های مسلح و حامیان خارجی آنها به‌ویژه امریکا ایجاد کرده است. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری خود اعلام کرد: جان کری اولین کسی است که در این باره صحبت می‌کند. او آشکارا نسبت به آنچه در مسئله سوریه رخ داده، ناامید است. 

** موازنه اتمی پوتین مقابل توسعه‌ طلبی ناتو 
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه دوم‌دی در جمع فرماندهان نظامی این کشور، فرمان افزایش توان هسته‌ای روسیه را صادر کرد. پوتین در این نشست تأکید کرد که روسیه نیازمند موشک‌‌هایی است که بتواند در هر نوع سپر ضد‌موشکی نفوذ کند. روسیه اخیراً از جدید‌ترین موشک هسته‌ای قاره‌پیمای خود موسوم به «سارمات» رو‌نمایی کرد که به گفته مقامات نظامی قادر به گذر از هر چتر موشکی خواهد بود. 

فرمان پوتین به فرماندهان ارتش روسیه در زمینه افزایش توانمندی هسته‌ای استراتژیک روسیه در چارچوب مقابله با تهدیدات فزاینده غرب در قالب توسعه‌طلبی ناتو و استقرار سامانه‌های ضد‌موشکی از سوی این پیمان در اروپای شرقی صورت گرفته است. از نگاه مقامات ارشد روسی از جمله سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور، تهدیدات ناتو اکنون در سه محور مختلف علیه روسیه مطرح شده است. محور اول تلاش امریکا به عنوان سردمدار ناتو برای بهسازی بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی و استقرار آنها در ترکیه و برخی کشورهای دیگر ناتو است.

در مقابل این مواضع و اقدامات خصمانه از جانب غربی‌ها، مقامات ارشد روسیه ضمن تأکید بر افزایش توان نظامی متعارفی این کشور، بر نوسازی و گسترش هر چه سریع‌تر زرادخانه هسته‌ای استراتژیک روسیه به عنوان رکن اصلی بازدارندگی آن تأکید می‌کنند. همچنین این تحولات، واکنش شدید ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را باعث شده است. 

** اعلام عمومی حقوق مدیران تا پایان سال آینده 
شکاف طبقانی موجود در جامعه موجب شد در جریان انتشار فیش‌های نجومی برخی از مدیران دولتی، افکار عمومی جریحه‌دار شود، حال باتوجه به حواشی ایجاد شده در رابطه با انعکاس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم ( اعلان عمومی حقوق مدیران بخش عمومی کشور)، این مطالبه در بین 80 میلیون ایرانی شکل گرفته است که برای رفع دغدغه رهبری و همچنین بستن مفسده در نظام حقوق و دستمزد، نمایندگان مردم باید در صحن علنی مجلس به مصوبه مذکور رأی مثبت دهند. 

به گزارش «جوان»، همزمان با انتشار چند فیش حقوقی در فضای رسانه که نمایانگر دستمزد نجومی برخی از مدیران دولتی بود، ماجرای فیش‌های نجومی در کشور کلید خورد و در پی این رویداد رهبری خواستار رسیدگی سریع و بدون فوت وقت به جریان فیش‌های نجومی مدیران شدند اما متأسفانه در حالی که در پایان سال به سر می‌بریم دولت کار جدی برای مقابله با اینگونه پرداخت‌های نجومی به مدیران نکرد و گزارشی هم به قوه قضائیه ارسال نشد. 

حال حذف نشر عمومی حقوق مدیران در متن نهایی مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه ششم چه سهوی بوده باشد و چه عمدی، ریاست کمیسیون تلفیق در برنامه زنده خبری با اشاره به مصوبه این کمیسیون درباره راه‌اندازی سامانه حقوق و مزایای افراد از جمله مدیران تا پایان سال آینده گفت: اطلاعات این سامانه در اختیار دستگاه‌های نظارتی و مردم قرار می‌گیرد.

** همه دزدان ایده‌های ناب جوانان ایرانی! 
همزمان با فرا رسیدن شب یلدا به عنوان سنتی‌ترین جشن ایرانیان، گردهمایی بزرگ کارآفرینان استارت آپی در قالب سه پنل مجزا برگزار شد. در این گردهمایی فعالان حوزه کسب و کار، کارشناسان سرمایه‌گذاری استارت آپ در حالی نسبت به واژه مبهم نفوذ در حوزه استارت‌آپ‌ها انتقاد و خود را بی‌نیاز از سرمایه‌گذاران خارجی معرفی کردند که خود درباره حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران سنتی در این حوزه اعتراف کردند که یا در این فضا نیستند یا بخش اندکی از سرمایه‌شان را وارد کرده‌اند و عقیده داشتند که سرمایه‌گذاران سنتی گمان می‌کنند سرمایه‌شان با ورود به این بخش‌ها در خطر قرار می‌گیرد. 

جالب این است که فعالان این عرصه نسبت به نبود قانون در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه استارت‌آپی واقف هستند، اما با این وجود میثاق بستن اخیر خود را تلاش شبانه‌روزی و جهادگونه در اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی در جهت رفع بزرگ‌ترین معضل کشور می‌دانند که بیکاری جوانان لایق این مرز و بوم است.

فراموش نکنیم همه کشورهای غربی بعد از سال‌ها فهمیده‌اند که انتقال جسم جوان خلاق ایرانی با درصد هوش بالا هزینه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت، بنابراین با راهکارهای جدید و از طریق اندک سرمایه‌گذاری تنها ذهن خلاق و ایده‌پردازانه جوانان ایرانی را به تاراج می‌برند تا با سوءاستفاده از غفلت مسئولان خلل جدی به پروسه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی‌و سیاسی و امنیتی وارد کند. 

برچسب ها: امریکا ، سوریه ، پوتین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: