کد خبر: ۸۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 13 December 2016
جشن شکرگزاری برداشت محصول گندم پس از 12 سال وقفه روز گذشته بار دیگر برگزار شد.
 جشن شکرگزاری برداشت محصول گندم پس از 12 سال وقفه روز گذشته بار دیگر برگزار شد.

روزنامه آرمان در شماره سه شنبه در یادداشتی به قلم نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس آورده است: به گفته رییس کمیسیون کشاورزی مجلس امسال رقم خرید گندم نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر افزایش داشت و مسئولان دولت نیز رقم اختصاص یافته به خرید گندم در سال جاری را با سال 92 مقایسه کردند که بر این اساس رشد چهار برابری صورت گرفته است. 

باید اشاره داشت که امسال رقم خرید گندم از کشاورزان به 14 هزار و 700 میلیارد تومان رسید، شاید کشاورزان در انتظار ارقام بیشتری بودند، اما تخصیص این منابع را هم می‌توان به فال نیک گرفت. به هر حال امسال دولت متناسب‌تر از سال‌های گذشته عمل کرد و توقع می‌رود که این روند در سال‌های آینده هم ادامه پیدا کند. 

طبیعتا هر چه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی بالاتر باشد، سود بیشتری عاید کشاورزان می‌شود و چرخ‌های این بخش مهم و استراتژیک اقتصادی زودتر به حرکت درمی‌آید. 

اگر به بخش کشاورزی توجه نشود، کشاورزان نمی‌توانند به خوبی کشت محصول انجام دهند و ممکن است بسیاری از آنها دست از فعالیت در این بخش بکشند و این امر موجبات تهدید امنیت غذایی و وابستگی به واردات را فراهم می‌سازد. حال خوشبختانه دولت یازدهم و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی، حمایت‌های لازم را از کشاورزان انجام می‌دهد. مسلما اگر کشاورزان نتوانند با قیمت مناسب محصولات خود را در داخل کشور به فروش برسانند، به سمت بازارهای خارجی حرکت می‌کنند و نیازهای کشور بی پاسخ می‌ماند. 

اکنون به کارگیری ابزارها و روش‌های سنتی دیگر منسوخ شده است و پیش از اینها ما باید در مسیر بهبود ابزارآلات کشاورزی خود گام برمی‌داشتیم. متاسفانه بهره واردات ماشین‌آلات کشاورزی به کشور 18 درصد تعیین می‌شود؛ مشخص است با چنین نرخ‌های بهره‌ای هیچ یک از کشاورزان به واردات ماشین‌آلات توجهی نشان نمی‌دهند و استفاده از ابزارهای قدیمی و فرسوده را ترجیح می‌دهند.

این تصور که صنعت کشاورزی بدون حمایت دولت و مسئولان توسعه پیدا کند، کاملا اشتباه است و نرخ‌های بهره و تعرفه‌ای که برای کشاورزان در نظر می‌گیرند، سیاست‌های حمایتی را کاملا خنثی می‌کنند. یکی دیگر از مشکلاتی که امروزه کشاورزان ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مربوط به خشکسالی و کمبود آب است که آقای حجتی هم در جشن شکرگزاری برداشت گندم به خوبی به آن اشاره داشتند. 

بنابراین ما باید از طریق حفظ آب‌های موجود، انتقال مناسب آب، جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و برخورد با حفاران چاه‌های غیرمجاز تا حدودی الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی به وجود آوریم. متاسفانه در حال حاضر با کشاورزانی که در زمین خود چاه‌های حداکثر شش متری حفری می‌کنند شدیدترین برخوردها صورت می‌گیرد، اما اشخاصی که چاه‌هایی با عمق بیش از 100 متر راه‌اندازی می‌کنند، همچنان در کشور جولان می‌دهند. باید به این مساله توجه ویژه داشت و غارتگران واقعی آب را مورد پیگرد قانونی قرار داد.

*منبع: روزنامه آرمان،1395،9،23
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: