ارتباط دادن آلودگی هوای کلانشهرهای کشور با کیفیت بنزین وارداتی بی اساس است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش، بنزین مصرفی هشت کلانشهر در معرض آلودگی تهران، کرج، اراک، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد (بیش از ٥٠ درصد) و اهواز که حدود ٢١ میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر در روز است از بنزین یورو ٤ تولیدی پالایشگاههای امام خمینی (ره) شازند، اصفهان و تبریز تأمین می شود و ارتباط دادن آلودگی هوای شهرهای فوق با کیفیت بنزین وارداتی بی اساس است.
شایان ذکر است شهر مقدس مشهد نیز پس از آماده شدن زیرساختهای شبکه انتقال زیر پوشش کامل قرار می گیرد و مشکلی بابت تامین بنزین یورو ٤ این شهر وجود ندارد.
بنزینی که برای جبران مابهالتفاوت مصرف و تولید مطابق استاندارد یورو ٤ وارد می شود، تحت کنترل، پایش و نظارت سازمانهای نظارتی مسئول است و هر محموله وارداتی که عوامل آلاینده موثر زیست محیط آن شامل میزان بنزن، آروماتیک، اولفین، گوگرد و ... خارج از استاندارد باشد، عودت داده می شود.
جای بسی تعجب است برخی با اظهارنظرهای غیر کارشناسی خود مدعی هستند می توان با بو کشیدن بنزین به غیر استاندارد بودن آن پی برد؟! درحالی که ترخیص بنزین برای مصرف با بیش از ٢٠ مولفه کمی و کیفی مورد ارزیابی و آزمایش از سوی آزمایشگاههای سازمانهای مسئول و معتمد قرار می گیرد.
همانطور که بارها اشاره شده است، شاخص عدد ذرات معلق کمتر از ٢,٥ میکرون در هوا ارتباطی با کیفیت بنزین مصرفی ندارد!