کد خبر: ۸۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۶ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - 31 October 2016
روزنامه همشهری در شماره دوشنبه 10 آبان در تیتر یک به بحران بی آبی اشاره کرد و نوشت: براساس آخرین آمارهای رسمی وزارت نیرو از حجم بارش‌ ها، میزان بارندگی ‌های کشور در 6 حوضه آبریز اصلی از ابتدای مهرماه تا دیروز(یکشنبه) در مقایسه با دوره‌ های مشابه سال قبل 68 درصد کاهش داشته است. آمارهای بحران آب در ایران گویای زوال منابع سطحی و زیرزمینی آب است.

این روزنامه با انتشار عنوان توضیحات دادستان تهران درباره پرونده های قضایی، نوشت: پرونده حقوق های نجومی سرانجام در سازمان بازرسی کل کشور به نتیجه رسید و ناصر سراج رئیس این سازمان گزارش تخلفات حقوق های نجومی را به رئیس قوه قضاییه داده است. به گفته عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران تاکنون 5 گزارش تخلف، شامل 4 مصداق از بانک ها و یک گزارش در مورد مدیر یکی از سازمان ها به دادستانی ارسال شده است. جعفری دولت آبادی گفته است گزارش سازمان بازرسی جهت رسیدگی از سوی رئیس قوه قضاییه به دادستانی تهران ارجاع شده و دادسرای تهران براساس این ارجاع، طی مکاتباتی با دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و ضابطان رسمی، از آنها خواسته است هرگونه گزارشی در خصوص دریافت حقوق های غیرقانونی دارند، به دادستانی ارسال کنند.

خونسردی بهارستان در روزهای آلودگی هوا؛ عنوان دیگر روزنامه همشهری به شمار می رود، در این مطلب می خوانیم: ‌لایحه هوای پاک طلسم شده است. این تعبیر، نزدیک‌ترین توصیف به وضعی است که این لایحه پس از سال‌ها در مجلس دهم پیدا کرده است. این در حالی است که دیروز سومین روز متوالی هوای ناسالم در تهران بود. علاوه بر پایتخت، آسمان اصفهان، مشهد، کرج، ارومیه، بوشهر، سنندج و اهواز نیز میزبان هوای ناسالم بودند اما مجلس پس از 2سال در نوبت نگه ‌داشتن لایحه هوای پاک، سرانجام این لایحه را در میانه راه تصویب به 4 کمیسیون ارجاع داد. واقب هر تصمیم در سطوح مختلف شهرها و ملی قابل بررسی است. با عقب افتادن روند تصویب لایحه هوای پاک اگرچه تنها یکی از هزاران قانون مربوط به آلودگی هوا در هاله‌ای از ابهام قرار می ‌گیرد اما مواردی در این لایحه اصلاح شده بود که تغییر آن نیز به تأخیر می‌افتد. این لایحه 34ماده دارد که از این تعداد 15ماده تنفیذی است.

این روزنامه با اشاره به عنوان پرداخت 4.6 درصد از بدهی دولت به تامین اجتماعی، نوشت: کمتر از یک هفته پس از ابلاغ نامه ‌ای که براساس آن اقتصاد ایران را دولتی می‌ کند این بار در تازه ‌ترین رویداد مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که دولت 4.6 درصد از بدهی ‌های تأمین اجتماعی را به‌صورت رد دیون به بازنشستگان پرداخت کرده است. دست‌کم 3سال است که دولت حسن روحانی دولت دهم را به‌دلیل واگذاری شرکت ‌های دولتی به شبه دولتی ‌ها مورد تند‌ترین نقد‌ها قرار داده است. این انتقاد‌ها در پی آن انجام شد که کارشناسان واگذاری سهام در قالب رد دیون را فاجعه بزرگی برای اقتصاد می‌ دانند. رد دیون واژه ‌ای بود که از برنامه سوم توسعه به ‌دلیل آنکه دولت پول کافی برای پرداخت بدهی هایش را نداشت به‌کار گرفته شد. براساس آمار، دولت بیش از 100هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است که این رقم انباشت بدهی از دولت ‌های گذشته است. براساس آمار سازمان تأمین اجتماعی اکنون 42میلیون نفر از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند.

روزنامه همشهری با انتخاب عنوان تغییر چهره ترکیه از شب کودتا تا روز جمهوری، نوشت: مقام ‌های ترکیه امسال در حالی سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه را پررنگ ‌تر و مفصل ‌تر از گذشته برگزار کرده ‌اند که جهان طی 3 ماه‌و‌نیم گذشته از کودتای نافرجام این کشور با چهره‌ ای جدید از ترکیه در شرایط امنیتی و میان بازداشت ‌ها و برکناری‌ ها روبه ‌رو شده است. جمهوری ترکیه در شرایطی به 93سالگی خود رسید که همچنان شرایط امنیتی آن مساعد نیست و با ادامه وضعیت فوق ‌العاده این کشور عملا همچنان بحران را تجربه می ‌کند. بازداشت‌ ها، برکناری ‌ها و بستن رسانه ‌ها پس از کودتای نافرجام این کشور حتی در روز جشن جمهوریت ادامه داشته و به‌خاطر تهدیدهای امنیتی دولت آمریکا در سالگرد جمهوری ترکیه دستور خروج خانواده‌ های دیپلمات ‌های این کشور در استانبول را به‌خاطر تهدیدهای امنیتی صادر کرده است.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست عنوان های «گزارش نقض عهدهای آمریکا در برجام»، «رکود مسکن تا بهار 96 می ماند»، «اعتراف کری به کودتا در ایران»، «با داعشیان در یک زندان بودیم»، «گفت و گو با پروفسور نینو کونزلی» و «ادامه جام حذفی» را منتشر کرد و در ستون یادداشت عنوان «اقرار بدون عذرخواهی» به قلم مسعود رضایی کارشناس سیاسی و تاریخی را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: