کد خبر: ۸۴۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - 25 October 2016
روزنامه ابتکار در شماره سه شنبه چهارم آبان در تیتر یک به نقل از کارشناسان سیاسی درباره تشکیل شورایعالی فراکسیون های مجلس نوشت: انتخاب رییس مشترک برای سه فراکسیون مجلس با سه دیدگاه سیاسی مختلف امری غیرقابل قبول است چراکه این روش حالت دوقطبی مجلس را ازبین برده و استقلال نمایندگان را زیرسوال می برد. با توجه به اینکه فراکسیون ها به مسائل تخصصی ورود نکرده و تنها جنبه هماهنگی و مشورتی دارند و قرار نیست تصمیماتی اتخاذ کنند که در صحن به دیگر نمایندگان دیکته شود.
این روزنامه با انتخاب عنوان تاثیر بازی «فیل» و «الاغ» بر اقتصاد ایران، می نویسد: «قرارداد برجام» مهمترین متغیر در اثرگذاری انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران است. توافقی که در دوره ریاست جمهوری یک نامزد دموکرات انجام شد و نمایندگان جمهوری خواه مجلس سنا از مخالفان سر سخت این توافق بودند. هرچند نقض توافق هسته ای ایران و 1+5 به آسانی امکان پذیر و بدون هزینه برای طرف غربی نیست، اما اصلی ترین دست اندازهایی که در این خصوص برای اقتصاد ایران ممکن است پیش آید مربوط به روابط بانکی ایران، با سایر کشورهاست که مسیر سرمایه گذاری خارجی را در شرایط فعلی کمی سخت خواهد کرد. اگرچه نامزدهای انتخاباتی آمریکا نشان دادند که اساساً نمی توان آن ها را روسایی با چشم انداز مثبت برای جهان و خاورمیانه دانست؛ اما می توان گفت علیرغم تفاوت های بسیاری که هیلاری کیلینتون نامزد حزب دموکرات با اوباما دارد، باز هم اثر مثبت تری برای اجرای بهتر تعهدات برجام خواهد داشت. از طرفی سرنوشت برجام و اقتصاد ایران در شرایط فعلی به یکدیگر گره خورده است و هرگونه خدشه بر برجام، اقتصاد ما را دچار نوسان خواهد کرد.

روزنامه ابتکار با انتشار عنوان هدیه ظریف به کری در حل یک مجادله کمک کرد، آورد: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خود با خبرنگاران با تاکید براینکه اتباع ایران نمی توانند در دادگاههای سایر کشورها علیه ایران اعلام جرم کنند، افزود: داستان میان ایران و آمریکا تمام نشده است. وی همچنین اشاره کرد که هدیه ظریف به کری به حل مجادله ای کمک کرد و در رفت وآمدهای دیپلماتیک هدیه دادن مرسوم است.سخنگوی وزیر امور خارجه در پاسخ به این که به تازگی شاهد بودیم که تعدادی از ایرانی - آمریکایی که از زندان های ایران آزاد شدند به دادگاه های ایالتی آمریکا مراجعه کرده اند و از ایران شکایت کرده اند. از دیگر سو یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده بود که قرار بود در برابر آزادی یکی از این افراد 20 ایرانی از زندان های آمریکا آزاد شوند. چرا این موضوع محقق نشده است؟ گفت: این کتاب هم چنان باز است و شاهنامه به آخر نرسیده است و مسائل متعددی وجود دارد و ما نمی توانیم بگوییم که داستان بین ایران و آمریکا تمام شده است.

این روزنامه با درج عنوان اداره کشور به دعواهای فراوان نیاز ندارد، نوشت: دومین روز سفر رییس جمهوری به استان مرکزی با حضور حسن روحانی در جمع مردم شهرستان خمین و برگزاری جلسه شورای اداری استان مرکزی در این شهر و نیز حضور در نشست خبری با اصحاب رسانه استان همراه بود. رییس جمهوری با اشاره به اینکه باید راهی انتخاب کنیم که سریع تر به اهداف برسد، بر اینکه حکومت و اداره کشور، به دعواهای فراوان نیاز نداشته و باید محیط را مناسب کنیم، تاکید کرد و افزود: انتقاد بسیار خوب است، اما اخلاق را از یاد نبریم، امام (ره) آمد تا به ما درس اخلاق بدهد و انقلاب کرد تا مسلمان زندگی کنیم و دروغ، تهمت و سیاه نمایی از جامعه رخت بربندد. روحانی با اشاره به اینکه تنازع خوب نیست، اما اختلاف نظر اشکالی ندارد، تصریح کرد: انتقاد و اختلاف سلیقه پذیرفتنی است اما نباید موجب تنازع و شکاف و از دست رفتن فرصتها شود. رییس جمهوری تاکید کرد: اگر رو در روی هم بایستیم فرصت ها از دست می رود.

روزنامه ابتکار با بررسی عنوان طلسم تاریخی خانه نشینی زنان متدین در انقلاب اسلامی شکست، می نویسد: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به خدمات حضرت خدیجه، حضرت فاطمه (س)، حضرت زینب (س) و دیگر زنان صدر اسلام، گفت: حضور زنان در میادین جنگ ها و برای مداوای مجروحین، نشان از اعتماد پیامبر(ص) به توانایی های زنان است. وی با یادآوری استفاده ابزاری از زنان در ایران قبل از انقلاب اسلامی و حتی جایگاه زنان در زمان انزوای فقه تشیع در تاریخ، گفت: اگر چه رسوبات فرهنگی گذشته هنوز در جامعه هست، اما طلسم تاریخی خانه نشینی زنان متدیّن در انقلاب اسلامی شکست که نقطه شروع آن، رشد سریع تحصیلات عالی خانم هاست. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضور زنان در همه مقاطع تحصیلات را مقدمه ای برای باور جامعه به توانایی های سیاسی و مدیریتی آنان دانست و گفت: افزایش حضور زنان در مجلس این دوره، نوید خوبی در مورد خودباوری زنان است که مطمئناً در دوره های آینده افزایش می یابد.

این روزنامه سرمقاله را به عنوان «آزمون بزرگ امیدی ها» به قلم حامد وکیلی اختصاص داد.
«وقتی برای دیده شدن جوانان»، «نسبت میان جزم اندیشی و دین»، «توافق برای صندلی خالی رییس جمهوری لبنان» و «راه باز بداخلاقی برای جامعه پولی» دیگر عنوان های روزنامه ابتکار است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: