کد خبر: ۸۴۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - 18 October 2016
مدیرکل سبزی و صیفی‌جات وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در صدد توسعه کشت به شکل نشاء هستیم که این روش تا سه بار نوبت آب‌دهی را کاهش می‌دهد.

حسن خدنگی در گفت‌وگو با فارس، در مورد برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب در محصولات سبزی و صیفی خاطرنشان کرد: از 17 اقلیم اصلی دنیا 15 اقلیم در کشور ما موجود است و به تناسب آن در فصول مختلف شاهد تنوع محصول سبزی و صیفی در نقاط مختلف کشور هستیم. 

وی گسترش سازماندهی شده کشت نشائی را از برنامه‌های مهم برای توسعه محصولات کشاورزی و کاهش مصرف آب برشمرد و افزود: به جز گندم، جو و سیب‌زمینی می‌توان تمام محصولات را به صورت نشاء کشت کرد که مزایای بسیار زیادی از جمله صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش دوره رشد گیاه، پیش‌رس کردن گیاه که خود باعث اقتصادی شدن محصول می‌شود و با قیمت پایین‌تر و مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسد. 

مدیرکل سبزی و صیفی‌جات وزارت جهاد کشاورزی، کاهش هزینه‌ تولید را یکی از دیگر مزایای کشت نشاء اعلام کرد و اینکه در روش کشت نشائی می‌توانیم در تاریخ کشت تغییر ایجاد کنیم، مضاف بر آنکه ارقام مناسب را به صورت انتخابی در گلخانه به حالت نشاء درآورده و سپس برای کشت آن اقدام می‌کنیم و دیگر نیازی به تُنُک کردن بوته‌ها نیست. 

وی از تشکیل ستاد نشاء در زیرمجموعه مستقیم وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: کمیته فنی استانی هم تشکیل شده تا ابلاغیه‌های مربوط به کشت نشاء در تمامی استانها از طریق سازمان جهاد کشاورزی هر استان ابلاغ شود. 

وی از کشت 220 هزار هکتار مزارع کشور به شکل کشت نشائی خبر داد و گفت: منطقه جنوب کرمان، استان فارس، هرمزگان، بوشهر و قزوین عمدتاً در سطح گسترده محصولات به شکل نشائی کاشت می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: