کد خبر: ۸۴۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - 18 October 2016
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از الزام اعلام شماره شاسی خودروهای وارداتی در زمان ثبت سفارش خودرو تا یک ماه آینده خبر داد.
فرهاد احتشام‌زاد در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال فارس، اظهار داشت: بر اساس 6 جلسه کارشناسی که در وزارت صنعت برگزار شد، سیستم کنترل شماره شاسی‌ نهایی و قرار شد دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت نسبت به تبیین جزئیات این موضوع اقدام کند. 

وی ادامه داد: امیدواریم این طرح طی یک ماه آینده اجرایی شود و هم اکنون نیز سیستم ثبت سفارش با شرایط جدید در فازی قرار دارد که قابلیت اجرا را دارا است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: برای اجرایی شدن این مسئله باید دفتر مقررات صادرات و واردات و سازمان حمایت طرح را صحه‌گذاری کنند.

وی در مورد ترخیص خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی نیز اظهار داشت: طبق نظر کمیته کارشناسی دیوان عدالت، خودروهایی که قبل از تاریخ بخشنامه ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی، ثبت سفارش شده‌اند می‌توانند به کشور وارد شوند.

احتشام‌زاد افزود: البته این رأی دیوان عدالت نیست، بلکه نظر کمیته کارشناسی است و به همین دلیل تا زمانی که رأی از سوی دیوان عدالت صادر و ابلاغ نشود قابل اجرا نخواهد بود. 

به گفته وی تعداد این خودروها بین 100 تا 150 دستگاه است.

وی در ادامه با اشاره به واردات 32 هزار و 428 دستگاه خودرو به کشور طی 6 ماهه اول امسال، گفت: ارزش این خودروها 850 میلیون دلار بوده و 56 نوع خودرو به کشور وارد شده است. 

به گفته وی، بابت واردات این خودروها 2.6 هزار میلیارد ریال مالیات واردات پرداخت شده و بابت شماره‌گذاری نیز 285 میلیارد ریال مالیات به حساب دولت واریز شده است. 

وی با بیان اینکه نسبت واردات به تولید خودرو طی 6 ماه اول امسال 6 درصد بوده است، گفت: متوسط این رقم در سال‌های گذشته 4 تا 5 درصد بوده است. 

احتشام‌زاد پیش‌بینی کرد طی سال جاری 60 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود.

وی با اشاره به سهم 4.25 درصدی خودرو در سبد کالاهای وارداتی کشور، گفت: در سال 93 و 94 امارات رتبه اول را از نظر مبدأ واردات خودرو به ایران دارا بوده و بعد از آن، چین و کویت قرار دارند. 

وی تصریح کرد: طی 6 ماه اول امسال، سهم امارات در مبدأ خودروهای وارداتی به ایران 69.3 درصد بوده است که افت 7 درصدی را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد و بعد از آن کره با 13.3 درصد، آلمان با 5.4 درصد، عمان با 2.4 درصد و کویت با 2.2 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. 

احتشام‌زاد رنو و لکسوس را به عنوان برندهای پرشتاب در بازار خودروهای وارداتی اعلام کرد و گفت: هیوندایی، کیا و تویوتا رتبه‌های اول تا سوم را از نظر میزان واردات خودرو به ایران دارا هستند.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با بیان اینکه هم اکنون در مذاکره با شرکت‌های خارجی در موقعیت برابر قرار داریم، گفت: ممکن است مجبور باشیم برای واردات برخی خودروها نمایندگی غیرمستقیم داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به تعریف شرایط خودروهای لوکس بر اساس قیمت، گفت: این نوع تعریف، ما را مورد تمسخر قرار می‌دهد زیرا تعریف اشتباهی است و نباید حجم موتور ملاک لوکس بودن خودرو قرار گیرد.

* استانداردها واردات خودرو را متوقف می‌کند

به گزارش فارس، کوروش مرشد سلوک نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز در این نشست خبری با بیان اینکه این انجمن با استانداردسازی و بهینه‌سازی و ساماندهی خودروهای وارداتی مخالفتی ندارد، گفت: الگوبرداری از استانداردهای اروپایی در تدوین استانداردهای 52 گانه خودرو در ایران اقدام درستی نیست، زیرا وضعیت اقلیمی و جغرافیایی ایران با اروپا یکی نیست و علاوه بر این، وضعیت جاده‌ها در ایران مطابق با استانداردهای جاده‌ای اروپا نیست.

وی ادامه داد: محدودیت‌هایی که برای واردات خودرو ایجاد می‌شود، باعث افزایش استهلاک خودرو و بالا رفتن هزینه‌های مصر‌ف‌کننده می‌شود و در چنین شرایطی شرکت‌های مادر نیز حاضر نیستند با این استانداردها به صورت مستقیم خودرو به ایران صادر کنند، زیرا هزینه استهلاک و گارانتی خودرو در ایران به دلیل شرایط متفاوت اقلیمی و جغرافیایی افزایش خواهد یافت. 

مرشد سلوک همچنین با اشاره به تصمیم هیأت دولت برای ارتقای کیفی سوخت، گفت: وزارت نفت باید نسبت به ارتقای کیفیت بنزین به استاندارد یورو 5 و 6 اقدام می‌کرد اما این در حالی است که هم اکنون بنزین‌ توزیعی در کشور حتی یورو 4 هم نیست. 

وی تصریح کرد: در این شرایط واردات خودرو باید با استاندارد یورو 5 انجام شود در حالی که استفاده از بنزین یورو 4 در خودرویی با استاندارد یورو 5 باعث آسیب دیدن خودرو، افزایش هزینه استهلاک و آلودگی بیشتر هوا می‌شود. 

وی تأکید کرد: باید بدانیم که قسمت قابل توجهی از تحریم‌ها همچنان ادامه دارد و علاوه بر این، برخی شرکت‌های مادر نیز حاضر نیستند خود را با استانداردهای اجباری ما هماهنگ کنند.

به گفته مرشد سلوک، استانداردها در حال متوقف کردن واردات خودرو هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: