کد خبر: ۸۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - 13 September 2016
سال آخر دولت یازدهم در حال سپری شدن است، سالی مهم از نظر سیاسی که نمی توان تاثیر اقتصاد را در آن نادیده گرفت. همین تاثیر باعث شده است که طرفداران و نزدیکان دولت روحانی، آن ها را از مخاطرات پیش روی دولت در سال جاری آگاه کنند. افزایش تورم به دلیل افزایش کنترل نشده نقدینگی را باید از این دست هشدارها دانست.
 روزنامه ابتکار در شماره سه شنبه 23 شهریور در تیتر یک به بررسی تاثیر رشد نقدینگی و نرخ برابری ارز در تورم پرداخت و نوشت: سال آخر دولت یازدهم در حال سپری شدن است، سالی مهم از نظر سیاسی که نمی توان تاثیر اقتصاد را در آن نادیده گرفت. همین تاثیر باعث شده است که طرفداران و نزدیکان دولت روحانی، آن ها را از مخاطرات پیش روی دولت در سال جاری آگاه کنند. افزایش تورم به دلیل افزایش کنترل نشده نقدینگی را باید از این دست هشدارها دانست.

این روزنامه با انتخاب عنوان پیامدهای یک عذرخواهی دیر هنگام، می نویسد: هم اکنون نامه سعید مرتضوی به منظور عذرخواهی از رهبر انقلاب و خانواده قربانیان وقایع کهریزک مطرح است که به نظر می رسد از دو جهت پذیرش آن از سوی جامعه غیرممکن باشد؛ اول این که برای سعید مرتضوی رسیدن به این مهم که خطایی از سوی وی صورت گرفته و شنیدن صدای وجدانش 7 سال به طول انجامیده است و دیگر اینکه عمق فاجعه بیشتر از این بوده که تنها بتوان با یک عذرخواهی پاسخگوی آن بود. با این همه این عذرخواهی می تواند آثار و نتایج دیگری را نیز فارغ از بخشیده شدن یا نشدن از سوی خانواده قربانیان کهریزک که این بار از سوی مرتضوی «شهید» خوانده شده اند، به دنبال داشته باشد. ابراهیم نکو کارشناس امور سیاسی اعتدالگرا با ارزیابی مثبت از عذرخواهی مرتضوی بابت وقوع حوادث کهریزک به «ابتکار» گفت: این عذرخواهی می تواند مقدمه ای بر این باشد که در کشور برای برخوردهایی که در حوزه های زیر نظر وی صورت گرفته بود روزنه ای التیام بخش ایجاد شود.

روزنامه ابتکار با انتشار عنوان نهادهای نظارتی جلو سوء استفاده از تریبون های عمومی را بگیرند، آورد: محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات اظهار کرد: ایجاد محدودیت از سوی قانونگذار برای انتخاب افرادی که می خواهند به عنوان نمایندگان مردم در جایگاه عضویت و نمایندگی در قوه مقننه حضور یابند، امر پسندیده ای نیست؛ چراکه انتخاب را با محدودیت مواجه کرده و به اصل آزادی انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان خدشه وارد می کند.او با بیان این که نیازمند تجمیع قانون فعالیت های سیاسی شامل قوانین انتخاباتی، قوانین احزاب، جرم سیاسی و تبلیغات سیاسی هستیم که در کنار یکدیگر قانون جامعی شکل دهند و مشکلات کشور را رفع کنند، به خبرآنلاین گفت: منابع انتخاباتی باید با شفافیت و اطلاع عموم جامعه صرف شود و نهادهای نظارتی نیز اجازه حضور و فعال شدن پول کثیف و اموال عمومی و بیت المال یا تریبون های عمومی را به برخی جریان ها ندهند.

این روزنامه با درج عنوان فتوای منتسب به رهبر انقلاب تکذیب شد، نوشت: به دنبال خبرسازی کذب برخی رسانه های عربی در مورد صدور فتوایی از سوی مقام معظم رهبری و انجام مناسک حج از سوی یک میلیون ایرانی در کربلا و مراقد مقدسه، دفتر حفاظت منافع کشورمان ضمن تکذیب این گزارش ها و در واکنش به بیانیه صادر شده از سوی الازهر و گزارش های خبری در برخی رسانه های گروهی مصر تاکید کرد: چنین فتوایی به هیچ وجه در سال جاری یا سال های گذشته صادر نشده و این مساله نادرست، ساختگی و افترا است.

روزنامه ابتکار با بررسی عنوان هیلاری کلینتون و دشمن جدیدش، می نویسد: نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در رقابتی تنگاتنگ با رقیب جمهوری خواه خود دونالد ترامپ، در تلاش است تا اولین رئیس جمهور زن این کشور شود، با مصائب گوناگونی مواجه شده است. هیلاری کلینتون پس از چندین سال تلاش بی وقفه توانسته نامزد نهایی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود. اما پس از اینکه روز یکشنبه در مراسم یادبود واقعه یازده سپتامبر دچار گرمازدگی شد و از حال رفت، گمانه زنی ها درباره سلامت جسمی او و توانایی اش برای ادامه مبارزات انتخاباتی آغاز شد. هیلاری کلینتون در مراسم یادبود حملات یازدهم سپتامبر 2001 به خاطر شرایط نامساعد جسمی ناچار به نیمه تمام گذاشتن مراسم شد. 

این روزنامه سرمقاله را به عنوان «فاصله سوریه تا صلح» به قلم جلال خوش چهره اختصاص داد.
«موتورهای روشن علیه هوای پاک»، «قابی برای ثبت اتفاقی ناب»، «جای خالی آهنگ های کودکی» و «خیز کوهنورد ایرانی برای کسب نشان «پلنگ برفی»» از دیگر عنوان های روزنامه ابتکار است.
برچسب ها: تورم ، اقتصاد ، نقدینگی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: