کد خبر: ۸۰۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 04 September 2016
تاجر 65 ساله انار و زعفران امروز برای دومین بار در رقابت با مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی ایران شد.
 تاجر 65 ساله انار و زعفران امروز برای دومین بار در رقابت با مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی ایران شد.

به گزارش خبرآنلاین، این برای دومین بار است که شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران می‌شود: بار اول به‌دنبال استعفای محمد نهاوندیان از ریاست اتاق و بار دوم پس از استعفای محسن جلال‌پور.

پاییز سال 1392 محمد نهاوندیان از ریاست اتاق بازرگانی ایران استعفا داد. استعفای نهاوندیان، به دنبال مشغله کاری وی پس از انتصاب به‌عنوان رییس دفتر رییس‌جمهور اتفاق افتاد. حسن روحانی، رییس دولت یازدهم دوازدهم مردادماه 1392 در اولین انتصاب مسوولان دولت یازدهم، محمد نهاوندیان را به عنوان رئیس ‌دفتر خود منصوب کرد.

پس از استعفای نهاوندیان، دهم آذر 1392 غلامحسین شافعی، از بین دو کاندیدا رییس اتاق بازرگانی ایران شد. در آن دوره، مسعود خوانساری و غلامحسین شافعی اعلام کاندیداتوری کرده بود که مسعود خوانساری 162 رای و غلامحسین شافعی 178 رای آورد.

در مدت حدود یک‌سال و نیمی که شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران بود، وی بارها تاکید می‌کرد که باید برای اقتصاد کشور، نقشه راه داشت و از رنج نبود استراتژی توسعه صنعت صنعتی گلایه می‌کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در اردیبهشت‌ماه 1394 درباره عملکرد اقتصادی دولت یازدهم عنوان کرده بود: «در مورد مسایل اقتصادی، اتفاق مثبت را می‌شود در اقتصاد کلان کشور مشاهده کرد و توانستیم یک مقداری ثبات را در اقتصاد کلان کشور ایجاد کنیم. برای مثال، در طول یکی دو سال گذشته در ارتباط با نرخ ارز شاهد بودیم که تنش‌های گذشته مهار و ثبات ایجاد شده است.»

به گفته وی، «از اقدامات مثبت دیگر دولت، در ارتباط با تورم است که توفیقات خیلی خوبی حاصل شده است. یعنی کاهش نرخ تورم در این مدت و با این درصدی که امروز مشاهده می‌کنیم، قابل تقدیر است؛ البته مهار تورم با رونق مقابله و تضاد دارند، بنابراین ما اگر اصرار بر کاهش نرخ تورم داشته باشیم و به رونق توجه نکنیم، رونق تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.»

پس از آن، 24 خردادماه سال 1394 در انتخابات اتاق بازرگانی ایران، محسن جلال‌پور به عنوان رییس اتاق بازرگانی ایران معرفی شد. در آن دوره، انتخابات ریاست اتاق بازرگانی و صنايع و معادن ایران در حالی برگزار شد که محسن مهرعلیزاده و محسن جلال‌پور، نامزد ریاست این اتاق شده بودند و با انصراف مهرعلیزاده، جلا‌ل‌پور رییس اتاق ایران شد. اما جلال‌پور دهم مردادماه به صورت رسمی به دلیل بیماری از ریاست اتاق بازرگانی استعفا کرد.

جلال‌پور در استعفانامه خود نوشته بود: «حال در بستر بیماری افتاده‌ام، رمقی نمانده. پزشکان صریحا مرا از اشتغالات سنگین و تنش‌زا تا پایان عمر نهی می‌کنند. می‌دانم در بحبوحه کارزار سخت شما زنان و مردان کارآفرین ایرانی، برای نجات اقتصاد ملی نمی‌توان پذیرفت سخنگوی بخش خصوصی، ناقص و نیمه‌کاره درخدمتتان باشد، علی‌هذا امروز اقتضای خدمت به شما، استعفا از ریاست اتاق ایران است.»

بر این اساس، امروز دوباره انتخابات اتاق بازرگانی ایران برگزار شده و اعضای هیات نمایندگان، دوباره شافعی را به عنوان رییس اتاق ایران انتخاب کردند. غلامحسین شافعی‌ و مسعود خوانساری، گزینه‌های مطرح برای کاندیداتوری ریاست اتاق بودند. بر این اساس، شافعی برای دومین‌بار بر صندلی ریاست اتاق ایران تکیه می‌زند.

شافعی، تاجر بزرگ انار و زعفران است که همزمان ریاست اتاق بازرگانی مشهد را برعهده دارد. وی، فارغ‌التحصیل رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه تهران است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: