کد خبر: ۸۰۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - 29 August 2016
از ۸.۷ میلیون هکتار اراضی آبی در کشور تاکنون تنها در یک میلیون و ۵۲۰ هزار هکتار، پروژه آبیاری تحت‌فشار اجراشده و در اولویت قرارنگرفتن این امر باعث پرداخت نشدن بدهی هزار میلیارد تومانی پیمانکاران و توقف توسعه طرح ها شده است.

از ۸.۷ میلیون هکتار اراضی آبی در کشور تاکنون تنها در یک میلیون و ۵۲۰ هزار هکتار، پروژه آبیاری تحت‌فشار اجراشده و در اولویت قرارنگرفتن این امر باعث پرداخت نشدن بدهی هزار میلیارد تومانی پیمانکاران و توقف توسعه طرح ها شده است.

به گزارش تسنیم، در بسیاری از کشورهای دنیا اجازه استفاده بیش از 40 درصد از آب‌های تجدید پذیر را نمی‌دهند و ایران اولین کشوری است که به این میزان  از آب‌های تجدید پذیر خود استفاده می‌کند.

مصرف آب از منابع تجدید پذیر ایران که 107 درصد برآورد می‌شود نوعی تیشه به ریشه زدن منابع آبی است و ادامه این روند شرایط  نامساعدی را پیش رو منابع آبی کشور می‌گذارد.

باید توجه داشت که  میزان مصرف آب در بخش کشاورزی کشور جنگ بین وزارت کشاورزی و وزارت نیرو یا دولت با مردم نیست و نباید مشکلات  پیش روی این بخش را با مسائل سیاسی و رفتار سلیقه‌ای مسئولان گره بخورد و باید  برنامه‌های بلندمدتی دراین‌باره بدون اعمال‌نظر دولت در سیاست‌گذاری‌ها داشته باشیم.

بنا به این گزارش میزان منابع تجدید پذیر کشور 105 میلیارد مترمکعب برآورد شده که این رقم در سال اخیر کاش یافته است.

اختلاف 2 وزارتخانه دولتی در میزان مصرف آب کشاورزی

میزان مصرف آب در بخش کشاورزی، توسط معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی، با اعلام کاهش 25 درصدی 57 میلیارد مترمکعب مطرح می‌شود که با مبنا قرار گرفتن این  رقم، یعنی 80 درصد کل آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی خواهد بود  هر چند که  وزارت نیرو این رقم را 92 درصد می‌داند.

بنابراین گزارش میزان حداقلی  ضایعات محصولات کشاورزی در دنیا 10 درصد بر آورد می‌شود که  این رقم در کشور ما در وضعیت خوش بینانه و با مبنا قرار دادن نظ مسئولان دولتی حدود 25 درصد  است.

سالانه 20 میلیارد مترمکعب آب کشور نیز از طریق چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود وجود اینکه دو وزارتخانه نیرو و کشاورزی برای بسته شدن این چاه‌ها توافق نظر دارند اما در مقام عمل این کار به‌کندی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیریت صحیح منابع آب می‌تواند منجر به افزایش تولید بیش از 2.5 برابر محصولات کشاورزی شود و از مصرف آب بخش کشاورز بکاهد، اما روند توسعه زیرساخت‌های آبیاری مکانیزه و تحت‌فشار در کشور مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد  هنوز هم اولویت اول کشور نیست.

در شرایطی وضعیت منابع آبی کشور و میزان آب در بخش کشاورزی در شرایط بحرانی به سر می‌برد مشاهده می‌شود به جای تأمین مالی پروژه‌های آبیاری تحت‌فشار و پرداخت بدهی پیمان کارن و مجریان طرح، دولت 200 میلیارد تومان میلیارد تومان به خودروسازان کمک می‌کند.

بدهی 1000 میلیاردی دولت به پیمانکاران و مجریان آبیاری تحت فشار

بر اساس آمار موجود 8.7 میلیون هکتار اراضی آبی  در کشور وجود دارد اما از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در کل کشور یک میلیون و 520 هزار هکتار پروژه آبیاری تحت‌فشار اجراشده و این امر باعث شده که  سالانه حدود 6.6 میلیارد مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی و افزایش محصول داشته است.

بنابراین گزارش با اجرای طرح آبیاری تحت‌فشار در هر هکتار حدود 4 هزار و 400 مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود، علاوه بر آن حداقل 30 درصد افزایش محصول و 25 درصد کاهش مصرف کود و سم داریم اما وزارت جهاد کشاورزی به دلیل عدم اولویت قرارگیری  اجرای طرح‌های آبیاری تحت‌فشار اکنون  1000 میلیارد تومان بر اساس اذعان معاونت آب و خاک  به بخش خصوصی بدهکار است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: