کد خبر: ۷۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - 20 August 2016
پرداخت یارانه ها به صورت نقدی که از دوره دولت گذشته شروع شد تا به امروز آسیب های اقتصادی زیادی به کشور وارد ساخته و در این مدت ضررهای ناشی از پرداخت یارانه بدین شکل بر همه آشکار شده است.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم محمد حسین برخوردار کارشناس اقتصادی آورد: پرداخت یارانه ها به صورت نقدی که از دوره دولت گذشته شروع شد تا به امروز آسیب های اقتصادی زیادی به کشور وارد ساخته و در این مدت ضررهای ناشی از پرداخت یارانه بدین شکل بر همه آشکار شده است.

در ادامه این مطلب که در شماره شنبه 30 مرداد منتشر شده، آمده است: اگر پیامد های ناشی از این سیاست را برشماریم، متوجه می شویم که جز ایجاد هزینه های اضافی و کاهش بهره وری نتیجه دیگری برای کشور به ارمغان نیاورده است. 

بهترین حالت برای سامان بخشیدن به سیاست های یارانه ای، می تواند پرداخت به قشرهای کم درآمد و فقیر جامعه باشد. البته پرداخت یارانه ها به شکل نقدی چندان وجهه مناسبی ندارد و زیبنده است در خدمات و کالاهایی که به این اقشار تعلق می گیرد، یارانه هایی در نظر گرفته شود. امروزه افراد زیادی در کشور حضور دارند که تحت پوشش مراکزی چون بهزیستی، کمیته امداد و ... قرار دارند که دیگر نیازی هم به آمارگیری جدید وجود ندارد و دولت در ابتدا می تواند به وضعیت این افراد رسیدگی کند. 

خوشبختانه امروزه مناطق محروم هم به طور مشخص شناسایی شده اند و ارائه کالا و خدمات ارزان قیمت به این مناطق بیش از پرداخت یارانه ای ناچیز می تواند در معیشت بهتر ساکنان این مناطق تاثیرگذار باشد. باید گفت پرداخت یارانه های نقدی بدین شکل در واقع سم مهلک اقتصادی است که می تواند در بلندمدت تاثیرات مخربی هم بر یارانه بگیران و معیشت آنها داشته باشد، زیرا هزینه هایی که دولت می تواند صرف بهبود و آبادانی کشور کند و پروژه های عمرانی و زیربنایی را به پایان برساند، مجبور است به بودجه یارانه ها اختصاص دهد. 

اگر دولت پول مربوط به یارانه ها را در بخش تولید و عمران کشور هزینه کند، در وهله نخست کالا با قیمت ارزان تر و با کیفیت مناسب تر به دست مصرف کنندگان می رسد و در ثانی اتمام پروژه های عمرانی می تواند کشور را در مسیر توسعه قرار دهد. حال زمانی که دولت بدون توجه به نظرات کارشناسان برنامه های خود را در پیش گرفت مناسب بود یارانه های نقدی را فقط به اقشار ضعیف جامعه پرداخت می کرد. 

اکنون اقشاری در جامعه حضور دارند که در بهترین خانه های پایتخت زندگی می کنند و سوار بر گران ترین خودروهای وارداتی در خیابان ها دیده می شوند، اما هر ماه مبلغ یارانه ها به حساب بعضی از آنها هم واریز می شود. حال اگر دولت بر قطع یارانه ها اهتمام بورزد، به قطع رفته رفته اقتصاد ما از رکود خارج می شود. 

البته دولت هم بر این امر واقف است و همان طور که وزیر کار به تازگی گفته است به زودی پرداخت یارانه به چهار میلیون نفر از یارانه بگیران قطع می شود. پرداخت پول نقد به هر شخص جز اینکه بهره وری را کاهش دهد و به تنبلی دامن بزند، نتیجه دیگری به دنبال ندارد. حال عده ای از کارشناسان بر این عقیده اند که قطع یارانه ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نتیجه مطلوبی برای دولت به همراه ندارد و ممکن است ریزش آرا را برای دولت به دنبال داشه باشد. 

در این شرایط اگر دولت با مردم به گفت و گو بنشیند و آنها را از آثار مخرب یارانه نقدی آگاه سازد به قطع حتی می تواند به افزایش آرای آقای روحانی در انتخابات سال آینده بینجامد.
*منبع:روزنامه آرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: