کد خبر: ۷۹۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 18 August 2016
تعطیلی یک روزه آخر هفته در ایران به جای تعطیلات دو روزه سرمنشا «مسافرت های متراکم» و سرکوب تقاضای سفر است که تبعات آن مشکلات تکراری را در معدود روزهای تعطیل مناسبتی رقم می زند. رهایی از این وضعیت، نیازمند ساماندهی تقویم تعطیلات از طریق پیاده سازی الگوی جهانی «تعطیلی آخر هفته» است.
 روزنامه دنیای اقتصاد در شماره پنجشنبه 28 مرداد در تشریح تیتر یک، نوشت: تعطیلی یک روزه آخر هفته در ایران به جای تعطیلات دو روزه سرمنشا «مسافرت های متراکم» و سرکوب تقاضای سفر است که تبعات آن مشکلات تکراری را در معدود روزهای تعطیل مناسبتی رقم می زند. رهایی از این وضعیت، نیازمند ساماندهی تقویم تعطیلات از طریق پیاده سازی الگوی جهانی «تعطیلی آخر هفته» است.

این روزنامه با انتخاب عنوان هراس از تکثیر «ترامپ» در اروپا، آورد: کسانی که به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند نسبتا مسن تر، سفیدپوست، طبقه کارگر، کمتر تحصیلکرده و فقیرتر بودند. این در حالی است که افرادی که به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند، جوان تر، با تنوع قومی، تحصیلکرده تر بوده و وضعیت مالی بهتری داشتند.این تقسیمات برای آمریکایی ها نیز آشنا به نظر می رسند زیرا بیش از همه آنها منعکس کننده تقسیماتی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد آن هستیم. تنها عاملی که به بهترین نحوی پیش بینی می کند که رای دهنده به ترامپ دارای مدرک دانشگاهی است.

 مدتی پیش اکونومیست آمایشی برای «ترامپ کوچک اروپا» ایجاد کرد که مجموعه ای از پوپولیست ها بود که در سراسر قاره اروپا در حال قدرت گیری هستند. نگاهی به اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که «حمایت از پوپولیسم بیگانه هراسانه قوی ترین مورد در میان پیرترها، دانشگاه نرفتگان، طبقه کارگر، سفیدپوستان و در نهایت مردان است.» برعکس، مخالفان آنان جوان تر، تحصیلکرده تر، دارای مشاغل حرفه ای و خدمات مناسب هستند.

روزنامه دنیای اقتصاد با بررسی عنوان تجربه جهانی شفاف سازی، نوشت: مبارزه با بزرگ ترین چالش های پیش روی جهان، فقر و فساد که تقریبا همه کشورها با آن روبه رو هستند، مستلزم شفافیت و اطلاع رسانی صحیح به مردم در زمینه نحوه استفاده دولت از منابع عمومی است. گذشته از کشورهای موفقی همچون نیوزیلند و دانمارک که توانسته اند در رتبه بندی های جهانی شفافیت در صدر قرار بگیرند، کشورهایی همچون میانمار در تلاشند با بهبود روش های اطلاع رسانی به مردم، خود را با روند حرکت جهان به سوی پاسخگویی و شفافیت دولت ها در قبال ملت ها همگام کنند. «دنیای اقتصاد» در یک بررسی به این تجربه های جهانی پرداخته است.

تفویض 34 اختیار به استان ها، عنوان دیگر این روزنامه است، در این مطلب می خوانیم: هیات وزیران به پیشنهاد وزارت کشور و تایید وزرا و روسای سازمان های مربوط، 34 اختیار دستگاه های اجرایی را تا پایان سال 1396 به واحد های استانی واگذار کرد. بر اساس تصمیم هیات وزیران که جزئیات آن دیروز منتشر شد، بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی مالیاتی تا سقف مقرر در قانون مالیات ها مستقیم، تایید زمان بندی خرید های تضمینی، اعمال تخفیف قیمت های اراضی ملی و دولتی برای طرح های تولیدی، صدور مجوز صادرات محصولات کشاورزی و دام بخشی از اختیاراتی است که به واحد های استانی 10 وزارتخانه و سازمان دولتی تفویض شده است.

«پلیتیک چینی علیه میراث چاوز» در ستون تحلیل و «کارنامه 4 ماهه وام دهی» در ستون رویداد دیگر عنوان های نیم صفحه نخست روزنامه دنیای اقتصاد است.
این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «فرصت اصلاح بنیادی نظام اداری» را به قلم مهدی عسلی منتشر کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: