وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: شرایط سخت بودجه ای این وزارتخانه را برای انجام طرح های کلان ملی به سوی تامین مالی بین المللی سوق داده است که آثار موفقیت این کار دشوار، به تدریج آشکار می شود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «عباس آخوندی» در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ساختمان این وزارتخانه افزود: مذاکرات متعددی در بخش ریلی با کره (جنوبی)، هند، چین، آلمان و ایتالیا انجام شده است که به تدریج در ماه های آینده به نتیجه می رسد.
** پیشرفت مذاکرات با ایرباس و بوئینگ
وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت در مذاکرات با ایرباس و بوئینگ خبر داد و گفت: تاکنون مجوز اوفک*(دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا و زیرمجموعه اداره کل خزانه داری فدرال این کشور) صادر نشده است؛ با این همه، طرف های مذاکره ابراز خوش بینی می کنند کار انجام شود.
آخوندی افزود: انتظار می رود بتوان با نهایی سازی این قراردادها، کشور را از وضعیت کنونی صنعت هوانوردی خارج ساخت.
** تامین مالی بین المللی پروژه راه آهن تهران- قم- اصفهان
وزیر راه و شهرسازی تامین مالی بین المللی پروژه راه آهن تهران- قم- اصفهان را یکی از موفقیت های این وزارتخانه دانست و اضافه کرد: کارگاه این
پروژه اکنون فعال است و در بازدید از پروژه از جزییات آن آگاه می شوید.
به گفته وی، قرار است نخستین قطار سریع السیر برای این خط، وارد ایران شود که اطلاعات آن به مجلس نیز داده می شود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اکنون از سرمایه گذاری بخش خصوصی در آزادراه ها برخوردار شده ایم و اقدام های بسیار خوبی درحال انجام است.
به گفته وی، توان بودجه ای بسیار محدود است و بودجه قدرت این را ندارد که پاسخگوی این پروژه ها باشد، بنابراین در پروژه های ملی باید به سوی تامین مالی از بازار و بخش خصوصی حرکت کنیم.
** تامین مالی پروژه های بندری از سوی هند
وزیر راه و شهرسازی گفت: تامین مالی بین المللی پروژه های بندری از اقدام های موفق این وزارتخانه محسوب می شود. هند این امر را بر عهده دارد و گشایش اعتباری این بخش نیز صورت گرفته است که جزییات آن در آینده بازگو می شود.
آخوندی درباره استفاده از ذخیره صندوق توسعه ملی در بندر چابهار (سیستان و بلوچستان) گفت: پارسال نزدیک 430 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار استفاده شد و این امر مقدمه ای بود برای اینکه بتوان به تدریج از صندوق توسعه ملی در بخش ریلی نیز بهره برد.
** مسکن مهر یک شوک بزرگ بود
وزیر راه و شهرسازی فعالیت این وزارتخانه در بخش مسکن را تبیین کرد و گفت: معتقدم در این بخش امکان اقدام های شوک گونه نیست.
آخوندی افزود: مسکن مهر بزرگ ترین شوکی بود که می شد به مردم داد.
به گفته وی، باید بتوان هم قدرت تسهیلات دهی به سازندگان و هم قدرت خرید مردم را افزیش داد تا بهترین انتخاب را داشته باشند.
آخوندی افزایش سقف تسهیلات بخش مسکن از 200 میلیون ریال (20 میلیون تومان) به یک میلیارد و 600 میلیون ریال (160 میلیون تومان) در تهران به زوج ها را سبب «افزایش شدید قدرت خرید» دانست.
سقف تسهیلات مسکن در مرکز استان ها به یک میلیارد و 200 میلیون ریال ( 120 میلیون تومان) و در کلانشهرها به 800 میلیون ریال افزایش یافته است.
آخوندی توضیح داد: سود تسهیلات در بخش پس انداز به 11 درصد کاهش یافته، به گونه ای که روزانه 400 تا 450 نفر حساب پس انداز جدید باز می کنند و شمار پس اندازکنندگان از 62 هزار نفر و میزان پس انداز از 12 هزار میلیارد ریال گذشته است.
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی تیرماه امسال گفت: مطالعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره سرمایه 56 هزار میلیارد ریالی مورد نیاز زیرساخت های مسکن مهر، نشان می دهد چنین بودجه ای وجود ندارد و رقمی که برای تامین و ادامه مسکن مهر در سال 1395 پیش بینی شده، صفر است و دولت توانایی پرداخت چنین مبلغی را ندارد.
وی افزود: این رقم فقط خدمات زیربنایی مسکن مهر را شامل می شود و خدمات روبنایی مسکن مهر عددی فراتر خواهد شد؛ به عنوان نمونه در تامین خدمات روبنایی در مناطقی که مسکن مهر ساخته شد، دو هزار و 250 مدرسه نیاز دارد اما برای آنها تدبیری اندیشیده نشده است.