کد خبر: ۷۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - 06 August 2016
مسیر پیوستن به W.T.O کمی سخت و ناهموار به نظر می رسد، موانع خارجی که بخشی از آن به حوزه سیاست مربوط می شود و بخش دیگر شامل اصلاحاتی است که ایران باید برای پیوستن یه این سازمان انجام دهد. این اصلاحات شامل حذف و یا کاهش حجم قابل توجهی از یارانه های دولتی و همچنین کاهش تعرفه های گمرکی است.
 روزنامه ابتکار در شماره شنبه 16 مرداد در تیتر یک به بررسی موانع پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی پرداخت و نوشت: مسیر پیوستن به W.T.O کمی سخت و ناهموار به نظر می رسد، موانع خارجی که بخشی از آن به حوزه سیاست مربوط می شود و بخش دیگر شامل اصلاحاتی است که ایران باید برای پیوستن یه این سازمان انجام دهد. این اصلاحات شامل حذف و یا کاهش حجم قابل توجهی از یارانه های دولتی و همچنین کاهش تعرفه های گمرکی است.

این روزنامه با انتخاب عنوان جلوگیری از قدرت پول، می نویسد: در چند سال گذشته به ورود پول های کثیف انتخابات اشاره و هربار بر لزوم ارائه طرحی جامعه برای انتخابات تاکید شده است. طی دوسال گذشته نیز وزیر کشور چندین بار بر مسئله وجود پولهای کثیف در سیاست اشاره کرد. اما این بار با سخنان صریح دبیر شورای نگهبان مبنی بر خرید و فروش آرا، بحث نبود قانون برای برخورد با متخلفان دوباره قدرت گرفت. احمد جنتی با اشاره به اینکه انتخابات اشکالات زیادی دارد تاکید کرد که اولویت شورای نگهبان برطرف کردن این اشکالات برای انتخابات ریاست جمهوری آتی است. 

این سخنان را می توان نقطه عطفی در این ماجرا دانست، چراکه ورود دستگاههای نظارتی می تواند زمینه اقدام عملی برای مقابله با هرگونه تخلف در روند انتخابات از خرید و فروش آرا گرفته تا ورود پولهای کثیف به این فرآیند فراهم کند. پس از آن سخنگوی شورای نگهبان هم با اشاره به اظهارات دبیر شورای نگهبان گفت: خلاء قوانین انتخاباتی باعث سوء استفاده افرادی که البته تعدادشان زیاد نیست، می شود. عباسعلی کدخدایی اشاره کرد که باید تلاش کنیم تا نظام انتخاباتی را اصلاح کنیم. 

روزنامه ابتکار با انتشار عنوان گام هایی برای رفع مشکل بیمه خبرنگاران برداشته شده است، آورد: علی لاریجانی با تبریک روز خبرنگار گفت: گام هایی برای رفع مشکل بیمه خبرنگاران برداشته شده؛ هرچند ممکن است در این باره معذوراتی وجود داشته باشد.وی افزود: متاسفانه سیستم کشور ما به گونه ای است که ثبات در پرداخت ندارد ولی با این حال این وضعیت در حال بهبود است و وزارت ارشاد هم در بحث حق بیمه های خبرنگاران می تواند از ابتدا آن را به صورت کامل پرداخت کند یا وامی به نشریات برای این موضوع اختصاص دهد تا مشکلات آنان حل شود.لاریجانی تصریح کرد: لازم است جلساتی برگزارشود تا مشکلات فعالان مطبوعات حل شود؛ اگرچه بخشی از این مشکلات قابل حل است و بخشی دیگر را باید صبر کرد تا شرایط کشور بهبود یابد.وی تاییدکرد: لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خبرنگاران حمایت کامل کند که البته این حمایت صرفاً بحث مالی نیست بلکه در زمینه معنوی هم باید باشد و بر این اساس باید این وزارتخانه مدافع خبرنگاران باشد.

این روزنامه با درج عنوان اهالی رسانه برای طرح مسائل خود دست به قلم نمی برند، نوشت: محمدعلی وکیلی با گرامیداشت روزخبرنگار خواستار کان لم یکن شدن شکایات دستگاه های دولتی از رسانه ها شد و گفت: اهالی خبر آنقدر نجابت دارند که به حرمت مشکلات مردم، برای بیان مسائل خود دست به قلم نبرند. محمدعلی وکیلی عضو کمیسیون فرهنگی و هیات رییسه مجلس و ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات در آستانه روز خبرنگار(17 مردادماه) بیانیه ای صادر کرد که در آن به موضوعاتی همچون لزوم کان لم یکن تلقی شدن تمامی شکایات دستگاه های دولتی از رسانه ها، در لیست عفو قرارگرفتن محکومان رسانه ای، رسیدگی به حقوق جامعه رسانه ای از طریق «لایحه جامع رسانه ای» اشاره کرده است.

روزنامه ابتکار با انتشار عنوان انزوای قلم، در گفت و گو با سیامک گلشیری، نویسنده و مترجم می نویسد: بعضی از نویسندگان واقعاً چون دغدغه مالی دارند و باید مخارج سرسام آور زندگی را تهیه کنند، دست از نوشتن می کشند و می روند سراغ کارهای دیگر. جای نویسنده توی اتاقش است، پشت لپ تاپ یا هر چیزی که با آن می نویسد. اما مجبور است خیلی کارهای دیگر بکند. از طرف دیگر ناشران هم حاضر نیستند ریسک کنند و هر اثری را چاپ کنند. آنها باید ببینند کتابی که چاپ می کنند، می فروشد یا نه. حق هم دارند. باید کلی هزینه کنند تا کتابی منتشر شود. همه اینها دست به دست هم داده تا نویسندگان ما روزبه روز بیشتر به انزوا بروند.

این روزنامه سرمقاله را به عنوان «باید و نبایدهای سال آخر روحانی» به قلم محمدعلی وکیلی اختصاص داد.
«شورای فقهی از مشورت تا تصمیم گیری»، «مثلث طلایی دیپلماسی انرژی در قفقاز»، «سالار عقیلی: تکلیفمان را نمی دانیم» و «سی و یکمین دوره بازی های المپیک رسماً آغاز شد» از دیگر عنوان های روزنامه ابتکار است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: