کد خبر: ۷۷۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - 03 August 2016
مطالعات نشان می دهد سرمایه گذاری در تامین صلح در دنیا بسیار کمتر از نیاز دنیا است و همین مساله سبب شده است تا دنیا موفقیت چندانی در این بخش نداشته باشد. در حالی که با سرمایه گذاری درست در این بخش می توان امیدوار بود که رشد بیشتری در اقتصاد دنیا ایجاد شود و هزینه های ناشی از درگیری های نظامی و جنگ ها کمتر شود.
 سایت خبری تحلیلی امید هسته ای ایرانیان در گزارشی نوشت : مطالعات نشان می دهد سرمایه گذاری در تامین صلح در دنیا بسیار کمتر از نیاز دنیا است و همین مساله سبب شده است تا دنیا موفقیت چندانی در این بخش نداشته باشد. در حالی که با سرمایه گذاری درست در این بخش می توان امیدوار بود که رشد بیشتری در اقتصاد دنیا ایجاد شود و هزینه های ناشی از درگیری های نظامی و جنگ ها کمتر شود.

گزارش امیدهسته ای در خصوص هزینه خشونت های دنیا در سال 2015 به قلم مونا مشهدی رجبی می افزاید: سال 2015 میلادی سال بدی برای صلح و امنیت جهانی بود و در نتیجه این عدم امنیت و بحران های انسانی ناشی از آن هزینه های زیادی به اقتصاد دنیا تحمیل شد.
در این سال بیشترین شمار حمله های تروریستی و جنگ های داخلی طی بیست پنج سال گذشته در دنیا اتفاق افتاد و بخش زیادی از زیرساخت های صنعتی از بین رفت. از بین رفتن زیر ساخت های صنعت نفت، خطوط لوله و ظرفیت های پالایشگاهی در کشورهای نفت خیز خاورمیانه که بزرگترین قربانی تروریسم و بحران های ناشی از آن در دنیا هستند هم مساله دیگری است که روی بازار دنیا تاثیر منفی گذاشت.
در سال 2015 بیشترین شمار حملات تروریستی و بیشترین شمار پناه جویان پس از جنگ جهانی دوم در جهان ثبت شد. موسسه صلح و امنیت جهانی اعلام کرد تاثیر اقتصادی خشونت روی اقتصاد جهانی بر مبنای برابری قدرت خرید برابر با 13.6 هزار میلیارد دلار در سال 2015 بود که معادل 5 دلار به ازای هر نفر از ساکنان کره زمین در هر روز است. هزینه کلان ناامنی و خشونت های موجود در کره زمین در سال 2015 میلادی یازده برابر ارزش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دنیا بود و همین رقم نشان داد که در صورت وجود صلح و امنیت در دنیا فرصت بسیار زیادی برای رشد اقتصادی در جهان وجود داشت.
هزینه جنگ یازده برابر سرمایه گذاری مستقیم بودموسسه جهانی اقتصاد و صلح در گزارش اخیر خود ضمن اشاره به این مطلب که هزینه ناامنی و خشونت های موجود در کره زمین در سال های اخیر روند افزایشی داشت، نوشت: در سال 2015 هزینه نا امنی و خشونت های اقتصادی برابر با 13.3 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا بود.
در سال گذشته هزینه اقتصادی که به ازای هر یک از ساکنان کره زمین به اقتصاد تحمیل شد برابر با 1876 دلار بود و این هزینه نسبت به سال 2014 میلادی 3 درصد و نسبت به سال 2000 میلادی 36 درصد رشد داشت. این هزینه بالا نشان می دهد که سرمایه گذاری در افزایش امنیت و صلح جهانی می تواند منافع اقتصادی بیشتری داشته باشد و حتی باعث بیشتر شدن سطح رفاه و رشد اقتصادی شود ولی تامین امنیت بدون در نظر گرفتن حقوق انسان ها و گروه های مختلف ساکن روی کره زمین مادامی که به حقوق دیگران تجاوز نکنند و امنیت دیگران را بر هم نزنند امکان پذیر نیست.
حال این سوال ایجاد می شود که هزینه نا امنی و خشونت های موجود در دنیا چگونه محاسبه می شود و چه عواملی در برآورد این هزینه اثر گذار است؟
- هزینه های نظامی بخش اعظم این هزینه است
درسال گذشته میلادی 45 درصد ازمجموع هزینه ای که برای نا امنی وخشونت های موجود در زمین صرف شد، هزینه نظامی دولت ها بود و اگر سرمایه گذاری در صلح در دنیا بیشتر شود، این باراضافه هزینه از دوش دولت ها برداشته می شود و دولت ها می توانند سرمایه های خود را برای افزایش سطح رفاه و رشد اقتصادی در کشور هزینه کنند.
از طرف دیگر دولت ها بالغ بر26درصد از این مبلغ را برای تامین امنیت داخلی در کشور سرمایه گذاری کردند تا از این طریق خطرات جانی ناشی از حملات تروریستی و جنگ های احتمال را کاهش دهند. همچنین نیروهایی که در این جنگ ها شرکت می کنند با مشکلات زیادی به کشور باز می گردند و این تجربه ای است که سربازان شرکت کننده در جنگ های عراق و افغانستان هم داشتند. 
برخی به دلیل فشارهای زیاد با مشکل های روحی و روانی مواجه می شوند و برخی دیگر به دلیل قرار گرفتن در معرض خشونت های فیزیکی، نا توانی جسمی پیدا می کنند که همه به دولت هزینه های کلانی تحمیل می کند. 
مطالعات نشان می دهد شمار زیادی از افرادی که در دوره ای از زندگی خود درگیر جنگ بودند و یا در شرایط نا امن و پر استرس زندگی می کردند اقدام به خود کشی می کردند. در سال گذشته 13 درصد از هزینه نا امنی و خشونت محاسبه شده توسط این موسسه به دلیل خود کشی های مرتبط با این خشونت ها بود . بخش خشونت های جنسی و توهین های انسانی که آثار روانی زیادی برای مردم به همراه دارد هم 4 درصد از کل هزینه اعلام شده توسط موسسه صلح و امنیت جهانی را به خود اختصاص می داد . بخش امنیت خصوصی افراد معادل 5 درصد از کل هزینه را تشکیل می داد و هزینه های دیگر هم 7 درصد از کل هزینه برآورد شده را به خود اختصاص می داد.
- برای تامین صلح چقدر هزینه می شود
سرمایه گذاری در تامین صلح در دنیا بسیار کمتر از نیاز دنیا است و همین مساله سبب شده است تا دنیا موفقیت چندانی در این بخش نداشته باشد.
در سال 2015 سازمان ملل متحد هزینه تامین صلح را برابر با 8.27 میلیارد دلار اعلام کرد که 1.1 درصد از کل هزینه زیان اقتصادی ناشی از حمله های نظامی و تسلیحاتی در دنیا بود. درسال2013 از کل مبلغ توافق شده برای سرمایه گذاری در تامین صلح و امنیت در دنیا تنها 6.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری شد که 0.9 درصد از کل هزینه ناشی از حملات نظامی در دنیا بود. در سال 2015 هزینه ناشی از حمله های نظامی در دنیا برابر با 742 میلیارد دلار امریکا بود که نسبت به سال 2010 میلادی 13 درصد و نسبت به سال 2013 میلادی 5 درصد رشد داشت. 
مطالعات نشان می دهد سرمایه گذاری در تامین صلح در دنیا بسیار کمتر از نیاز دنیا است و همین مساله سبب شده است تا دنیا موفقیت چندانی در این بخش نداشته باشد. در حالی که با سرمایه گذاری درست در این بخش می توان امیدوار بود که رشد بیشتری در اقتصاد دنیا ایجاد شود و هزینه های ناشی از درگیری های نظامی و جنگ ها کمتر شود.
منبع : سایت امید هسته ای ایرانیان 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: