کد خبر: ۷۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - 09 June 2016
همين يكي دو هفته قبل بود كه مانور اطفاء حريق در شيراز و فارس برگزار شد و مسئولان از آمادگي كامل تمام دستگاه‌ها براي ورود به عرصه در زمان وقوع آتش‌سوزي خبر دادند. اما وقتي به مرحله عمل مي‌رسيم كسي جز مردم پاي كار نيست!
وقوع حريق در مراتع مشجر ارتفاعات شهرستان پاسارگاد و در منطقه‌اي معروف به تنگه بلاغي، در عمل نشان داد كه ميزان آمادگي فارس در مقابله با حريق در چه سطحي است و وقتي پاي عمل در ميان باشد، چه كسي مرد ميدان خواهد بود!!

از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 19 خرداد كه حريق ارتفاعات پاسارگاد آغاز شده است تاكنون، مردم با استفاده از وسيله‌هاي نقليه شخصي با هدف كمك‌رساني، به محل عزيمت كرده‌اند و فرمانداري شهرستان پاسارگاد نيز با همكاري منابع طبيعي فارس، زمينه انتقال داوطلبان به منطقه حادثه ديده را فراهم كرده است.

با وجود آن‌كه رسانه‌ها طي اين ساعات مدام از لزوم امدادرساني در سطح وسيع براي مهار آتشي كه به جان جنگل‌هاي زيباي منطقه پاسارگاد افتاده است، خبر داده‌اند و با تشكيل گروه‌هاي مختلف در فضاي مجازي، تلاشي گسترده را براي انعكاس اخبار لحظه‌اي اين حادثه تلخ، به‌كار بسته‌اند اما هنوز خبري از امداد رساني توسط دستگاه‌هايي كه متولي اصلي مديريت بحران در فارس و كشور هستند، نيست.

بنابر اعلام منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، جنگل‌های دچار حریق در ارتفاعات شمالی شهرستان پاسارگاد و ناحیه رویشی ایران تورانی قرار دارد و همه نیروهای اين اداره در شهرستان‌های همجوار پاسارگاد آماده باش هستند.

روابط عمومي منابع‌طبيعي اما از اعزام صد نفر نيروي مردمي خبر داده است! نيروهايي كه داوطلبانه براي نجات طبيعت پا پيش گذاشته‌اند و نه دوره ديده هستند و نه ابزار و وسايل كافي براي مهار آتش را در اختيار دارند.

صعب العبور بودن، پوشش انبوه گياهي و باد شدید از يك‌سو و غيرمتخصص بودن نيروهاي اعزامي و نبود امكانات تخصصي اطفاء حريق مانند بالگردها و هواپيماهاي آب‌پاش، كار را بسيار دشوار كرده است.

به گزارش ايسنا، در حاليكه مديركل منابع طبيعي فارس و فرماندار پاسارگاد از وعده‌هاي داده شده در خصوص اعزام بالگرد و هواپيماي آب‌پاش به منطقه گفته بودند اما تنها بالگرد اعزامي كه از حوالي ساعت 9 در منطقه حضور دارد. بالگرد هلال‌احمر است كه هم وظيفه انتقال نيروهاي داوطلب را انجام مي‌دهد هم عهده‌دار وظيفه اصلي خود يعني انتقال مصدومان احتمالي است.

در اين ميان دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم اعلام كرده است كه براي پذيرش داوطلبان اطفاء حريق كه دچار سوختگي شده‌ باشند، در محل بيمارستان سوانح و سوختگي صدرا، آمادگي دارد.

به گزارش ايسنا، نزديك به 30 ساعت است كه حريق بخشي قابل توجهي از جنگل‌هاي پاسارگاد را در كام خود فرو برده و خاكستري از آن برجاي مي‌گذارد و اين حادثه در حالي هنوز به شكل كامل مهار نشده است كه مديركل مديريت بحران استانداري فارس، پنجم خرداد و در جلسه‌اي از آمادگي كامل اين استان براي مقابله با هرگونه حريقي خبر داده بود!!

حسن فياض‌پور در آن تاريخ و در جلسه هماهنگی مدیریت بحران استانداری فارس كه با محوريت اطفاء حريق با حضور مسئولان مهندسي وزارت دفاع(منطقه جنوب)، مدیرکل منابع طبیعی فارس، کارشناسان معین و اعضاي ستادی و شهرستانی ستاد اطفاء حریق استان در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی فارس تشكيل شده بود به آمادگی کامل ستاد مدیریت بحران استان براي مقابله با حریق در جنگل‌های فارس اشاره و اضافه كرده بود: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های لازم جهت مقابله با بحران‌های احتمالی ناشی از آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های استان تمامی دستگاه‌های زیربط باید آمادگی لازم را داشته باشند تا چنانچه بحرانی ایجاد شد به‌سرعت وارد عمل شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با بيان اين‌كه دستگاه‌های دولتی و تشكل‌هاي مردم نهاد در هنگام وقوع بحران مي‌توانند بسيار موثر باشند،‌ گفته بود: بايد از تمامي امكانات دستگاه‌ها با محوريت حفظ منابع طبيعي و محيط زيست در اين خصوص بهره گرفت تا شاهد كمترين حادثه و اتفاق باشيم.

وی هم‌چنین با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات دیگر دستگاه‌ها از جمله سازمان جهادکشاورزی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان و نیروهای نظامی و انتظامی در مواقع بحران، گفته بود: عملیات مدیریت بحران در اکثر کشورها برعهده وزارت دفاع است چراکه از توان و ظرفیت خوبی برای مقابله با بحران برخوردارند.

فياض‌پور در آن جلسه هم ابراز اميدواري كرده بود كه بالگرد و ساير امكانات و تجهيزات هوايي و زميني اطفاء حريق به استان فارس اختصاص يابد.

كريم بوستاني مديركل منابع طبيعي فارس در آن جلسه از كمبود اعتبارات تخصيص يافته به مقابله با آتش گفته و افزوده بود: در خصوص پایش و کنترل آتش سوزی‌ها نیز با مشکلات عدیده مالی مواجه هستیم اما به لحاظ اهمیت موضوع از اعتبارات بخش‌های دیگر نیز در این زمینه هزینه می‌شود.

بوستاني با بیان این‌که سال گذشته در مواقع مورد نیاز برای هلی‌برد نیروها از توان نهادهای دیگر مانند نیروی هوایی سپاه کمک گرفته شده است، گفته بود: متاسفانه در مواقعی ارائه خدمات از سوی این بالگردها به‌دلیل قراردادهای بسته شده با نهادهای دیگر امکان پذیر نیست که در این راستا می‌توان با تخصیص بالگرد ویژه به بحث اطفاء حریق در عرصه های منابع طبیعی این مشکل را برطرف كرد.

به گزارش ايسنا، براساس آمارها سال گذشته شاهد كاهش حدود 85 درصدي وقوع حريق در عرصه‌هاي طبيعي استان فارس بوديم و بايد اميدوار بود كه امسال نيز روند كاهشي در موضوع حوادثي كه منابع ملي و طبيعي و عرصه‌هاي جنگلي را تهديد مي‌كند، ادامه يابد.

گزارش ايسنا حاكي است كه بخش قابل توجهي از حريق پاسارگاد، پس از حدود 27 ساعت تلاش نيروهاي حاضر در صحنه كه تعداد زيادي از آنان را نيروهاي مردمي و اعضاي تشكل‌هاي مختلف زيست‌محيطي تشكيل مي‌دهند، مهار شده است.

هنوز اطلاعات دقيقي از وسعت منطقه آسيب‌ديده و علت وقوع اين حادثه در دست نيست اگرچه برپا شدن آتش توسط مردم جوامع محلي و بي‌توجهي به نكات ايمني، يكي از عوامل اين حادثه مي‌تواند باشد اما بايد منتظر اعلام نظر كارشناسان در اين حوزه باشيم./ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: