کد خبر: ۶۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - 25 February 2016
روزنامه جام جم در صفحه اقتصاد در گفت و گو با علی اکبر پوراحمدنژاد رود رو به رشد قاچاق کالا و چالش های جدی در این زمینه را مورد بررسی قرار داد.

روند رو به رشد قاچاق کالا با توجه به اظهارنظر ارگان های مربوطه، باعث نگرانی بسیاری از مسئولان، فعالان بازار و همچنین تولیدکنندگان شده است. به صورتی که کارشناسان اقتصادی با توجه به آمارهای اعلام شده معتقدند اگر جلوی قاچاق گرفته نشود به نوعی سیاست های اشتغالزایی با چالش جدی مواجه شده و منابع مالی قابل توجهی نیز از سمت تولید به واسطه گری سوق داده خواهد شد.

این اظهارنظرها درحالی مطرح شده است که با توجه به ورود میوه های قاچاق به بازار، سازمان های مربوطه که عبارتند از گمرک، وزارت صنعت ، وزارت جهاد کشاورزی و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا هرکدام دیگری را مسئول بررسی و پیگیری این مورد اعلام کرده و معتقدند با تمام توان درباره وظایف خود درحال فعالیت هستند. در این زمینه جام جم گفت وگویی اختصاصی با علی اکبر پوراحمدنژاد، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران داشته که در ادامه می خوانید.

**کدام ارگان ها در زمینه قاچاق مسئول هستند و باید نظارت کافی داشته باشند؟
به طور کلی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تکلیف همه را روشن کرده است اما همان طور که می دانیم قاچاق مشکلات اقتصادی بسیار زیادی برای کشورمان ایجاد می کند، بنابراین، این که قانون مثلاً چند دستگاه خاص را مشخص کرده کافی نیست بلکه باید یک اراده ملی درست مانند دفاع مقدس در میان تمام ارگان ها و مردم به عنوان مصرف کننده شکل گیرد. این در حالی است که می توان به وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت جهاد کشاورزی، استاندارد، نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره اشاره کرد.

**به نظر می رسد در اجرای قانون قاچاق کالا و ارز، ناهماهنگی مشهودی میان سازمان ها و نهادهای درگیر وجود دارد، نظر شما در این زمینه چیست؟
به طور کلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوعی است که باید همگی دست به دست یکدیگر دهیم تا نتیجه داشته باشد و از آنجا که استان تهران به عنوان مقصد اصلی تمام کالاهای قاچاق است باید تمام ارگان ها و نهادهای مسئول همراه یکدیگر باشند. به عنوان مثال ممکن است در قانون نامی از ارگان خاصی نیامده باشد، اما باید تمام مسئولان مربوطه و دستگاه ها در این زمینه اقدام کنند.

**آئین نامه های قانون مبارزه با قاچاق که مدت زمان مشخصی برای اجرایی شدن داشتند، چطور تاکنون اجرایی نشده اند؟
از سال 1393 که این قانون اجرایی شده است بخش عمده ای از موارد مطرح شده در آن منوط به تصویب آیین نامه ها بود که بلاتکلیف مانده بود که با پیگیری های بسیار جدی ستاد تا امروز 80 درصد از آن آیین نامه ها اجرایی شده اند. اما نباید فراموش کرد که آیین نامه یعنی همکاری، همفکری و هماهنگی بخش عمده ای از مسئولان در یک سازمان و نهاد که نیازمند زمان و زیرساخت است. با در نظر گرفتن حجم انبوهی از آیین نامه های مورد نیاز نمی توان گفت به آیین نامه ها بی توجهی شده است.

**با توجه به این که کالای قاچاق از مرزهای کشورمان وارد می شود، چرا برخوردها از تهران شدت گرفته است؟
تهران در مقوله اقتصادی مثل دیگر پایتخت های جهان به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد قاچاق کالا است. بنابراین هنگامی که تهران تحت کنترل قرار گرفته و برای قاچاقچیان ناامن شود جای تردید نیست که باقی نقاط کشورمان نیز کاهش آمار قاچاق را شاهد خواهند بود. به همین دلیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصمیم گرفته با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و اهمیت حمایت از تولید داخل ابتدا با شدت هرچه تمام تر استان تهران را تحت کنترل گرفته تا بتدریج دیگر استان ها نیز با استفاده از تدابیر جدید تحت کنترل قرار گیرند.

**آیا ماموران ستاد در میدان مرکزی تهران مستقر نیستند که میوه های قاچاق شبانه وارد میدان شده است؟
بعد از این که رهبر معظم انقلاب از ورود میوه های قاچاق به کشورمان ابراز نگرانی کرده و دستور دادند با این پدیده جدی برخورد شود، از 25 بهمن ماه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز علی رغم این که نیروهای کمیسیون بازرسی اصناف و تعزیرات در میدان مرکزی میوه و تره بار مستقر بودند، طرح تشدید بازرسی ها را اجرایی کرد و با بازرسی های گسترده تری این میدان و میادین دیگر استان را زیر نظر گرفت. این درحالی است که براساس تکلیفی که ستاد برعهده خود می داند از مبداء تا مقصد سعی در رصد کالاهای موجود و وارده بازار دارد.

**بازرسی های شما صرفاً در میدان میوه و تره بار بوده است؟
خیر، براساس طرح جدید صرفاً بازارها مورد بازرسی قرار نگرفته اند بلکه تمام فروشگاه های سطح شهر و البته انبارهایی که ممکن است در آن کالای قاچاق نگهداری شود نیز ارزیابی و بازرسی های دوره ای و موردی خواهند شد که بخصوص درباره میوه تمامی سردخانه ها و محل های نگهداری میوه نیز شامل می شود.

**میزان کشفیات طی تشدید بازرسی های شما چقدر بوده است؟
طی دوره یاد شده که تشدید بازرسی ها صورت گرفته است 1400 کیلوگرم سیر خشک، 34 تن نارنگی پاکستانی، 300 جعبه سیب سبز فرانسوی، 87 جعبه آلوی سیاه آفریقایی و 690 کیلو گرم بلوط همراه مقادیری انگور، بامبو و لیموترش کشف و ضبط شده است که در این زمینه 17 نفر نیز بازداشت و برای اعمال قانون معرفی شده اند.

**در زمینه بازرسی ها و میزان کشفیات آیا رشدی داشته ایم؟
بله، رشد قابل ملاحظه ای در هر دو مورد را تجربه کرده ایم. در بخش بازرسی ها سال گذشته 637 مورد بازرسی صورت گرفته بود که امسال تا چهارم اسفندماه 3238 مورد بازرسی از اصناف مختلف صورت گرفته است. در این زمینه رشد کشفیات کالایی هم 300 درصد بوده و ارزش ریالی کالاهای کشف شده نیز 220 درصد افزایش از نظر قیمتی معادل 9 میلیارد تومان داشته است.

**تکلیف کالاهای مکشوفه در این گونه طرح ها چیست؟
فراموش نکنیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مجری قانون است و آنچه قانون تعیین کند را انجام می دهد نه این که خود تعیین کننده باشد. بنابراین هنگامی که کالای قاچاق کشف می شود سازمان و نهاد مربوطه که باید درباره سلامت آن نظر دهد برای غیرقابل استفاده بودن کالا گواهی صادر کرده تا قانون برای انهدام آن دستور لازم را صادر کند. بنابراین درخصوص کالاهایی که سلامت محور هستند مثل میوه، سیگار، دارو، انواع خوراکی و البسه براساس قانون تاکید بر انهدام کامل، حتی در صورت کیفیت بالای ظاهری محصولات است. چون همه می دانیم این مواد می توانند در صورت آلوده بودن مشکلات عمده ای برای جامعه ایجاد نمایند.

**برخی عنوان کرده اند مبادی ورودی گمرک توان کنترل کامل محموله ها را ندارد. نظر شما در این زمینه چیست؟
به طور کلی اگر تمام این بازرسی ها انجام شود، اما مبادی ورود کنترل نشود این کار هیچ فایده ای ندارد و باید دوباره این روند تکرار شود. اما این که گمرک کم کاری کرده در حیطه کاری ما نیست که اظهارنظر کنیم. ولی یک نکته کاملاً مشخص در این بین وجود دارد که عمده کالای قاچاقی که می تواند از تاسیسات گمرک عبور کند مربوط به کالاهای ترانزیتی است.

به این صورت که محموله ای (مثل میوه) از مبادی قانونی کشورمان با تجهیزات کامل وارد خاک ایران می شود و براساس اسناد و مدارکی که به مسئولان گمرک ارائه می دهند قرار است به یک کشور دیگر حمل شوند اما قبل از این که از کشورمان خارج شود در میانه راه کالا تغییر کرده و کالای دیگری از مرزهای ایران خارج می شود، مشکلی که در این میان وجود دارد حمل و نقل ترانزیتی است که باید با استفاده از قوانین جدیدتر آن را ایمن کنیم.
*منبع :روزنامه جام جم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: