کد خبر: ۶۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - 26 January 2016
کار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان دیروز به پایان رسید.
با اعلام نظر شش فقیه شورای نگهبان، در مورد صلاحیت داوطلبان مشخص می‌شود از ٨١٨ کاندیدا چند نفر در میدان رقابت باقی خواهند ماند. قرار بود نتایج بررسی صلاحیت‌ها دیروز تا پایان وقت اداری از طریق هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به وزارت کشور اعلام شود و فرمانداری‌ها نتیجه را به دست داوطلبان برسانند اما سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کرد تا پایان روز پنجم بهمن نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان به وزارت کشور اعلام می‌شود. 

دیروز اما بازار گمانه‌زنی‌ها در مورد نتایج بررسی صلاحیت‌ها داغ بود. در لابه‌لای خبرها صحبت از تایید صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله موسوی بجنوردی بود. خبری که هیچ نهاد رسمی آن را تایید یا تکذیب نکرد. از سوی دیگر اما رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب اعتماد ملی خبر از تاییدصلاحیتش داد.

مجلس خبرگان دیروز یک چهره انصرافی هم داشت. آیت‌الله حائری شیرازی با انتشار نامه‌ای از نامزدی انتخابات مجلس خبرگان رهبری انصراف داد و دلیل آن را راه نیافتن به لیست جامعتین عنوان کرد. در میان گمانه‌زنی‌های دیروز نام سید حسن خمینی و شایعه عدم احراز صلاحیتش در صدر اخبار بود اما اما یک منبع نزدیک به سیدحسن خمینی گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت کشور هنوز تصمیمی دال بر رد یا تایید سیدحسن خمینی به این وزارتخانه ابلاغ نشده است. با همه اینها هنوز خبر رسمی منتشر نشده است و مشخص نیست چه کسانی نام‌شان در رقابت این دوره انتخابات خبرگان ثبت خواهد شد.

سیامک ره‌پیک، حقوقدان شورای نگهبان اظهار کرد: طبق قانون نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان از طریق هیات مرکزی نظارت به وزارت کشور اعلام می‌شود و این وزارتخانه نیز نتایج را به فرمانداری‌ها ابلاغ خواهد کرد تا به اطلاع داوطلبان برسد.

وی افزود: در مهلت ۳۰‌روزه‌ای که برای بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان تعیین شده است برای ارزیابی صلاحیت علمی داوطلبان، آزمون علمی برگزار شد و پذیرفته‌شدگان به آزمون شفاهی دعوت شدند. ره‌پیک اضافه کرد: علاوه بر آزمون، پرونده داوطلبان خبرگان از جهات دیگر نیز در جلسات فشرده و متعدد فقهای شورای نگهبان بررسی شد که طبق تقویم زمانبندی این بررسی‌ها امروز به پایان می‌رسد و نتایج آن اعلام می‌شود.

نتایج آزمون کتبی داوطلبان مجلس خبرگان محرمانه است و فقط به خودشان اعلام می‌شود. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات همچنین درباره آخرین وضعیت بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از اعلام نتایج از جانب هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، فرصتی سه‌روزه بود تا کسانی که ردصلاحیت شده‌اند یا صلاحیت‌شان احراز نشد، اعتراض‌شان را اعلام کنند.

ره‌پیک افزود: در مهلت مقرر افرادی که تمایل داشتند مدارک‌شان را ارسال و شکایت‌شان را اعلام کردند و اکنون در حال بررسی شکایات هستیم و همه اعضا و کار‌شناسان شورای نگهبان تمام وقت مشغول کارند تا در مهلت مقرر بتوانند کار را به نتیجه برسانند. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان تا پایان روز پنجم بهمن به وزارت کشور اعلام می‌شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: چون اکنون در اواسط بررسی شکایات هستیم و پرونده‌ها در حال بررسی است امکان ارایه آمار دقیق از کسانی که شکایات‌شان پذیرفته شده، وجود ندارد. وی ابراز امیدواری کرد نتایج بررسی شکایات داوطلبان رد و عدم احرازصلاحیت شده مجلس شورای اسلامی طبق جدول زمانبندی تا پایان روز ۱۶ بهمن اعلام شود.

ره‌پیک همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آمار و اسامی منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره تایید یا ردصلاحیت برخی داوطلبان انتخابات اسفند تاکید کرد: هیچ آمار غیررسمی را در این باره تایید نمی‌کنیم. وی گفت: در یک مرحله درباره داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی بررسی‌ها در هیات‌های نظارت استانی و هیات مرکزی نظارت صورت گرفت که نتایج آن به شکل محرمانه به فرمانداری‌ها اعلام شد و آنها هم به داوطلبان اعلام کردند.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تاکید کرد: ما در این باره هیچ اعلام عمومی از طریق رسانه‌ها نداریم و انتشار این اسامی و فهرست‌ها با هر انگیزه‌ای و از هر طریق کسب شده باشد نه فقط صحیح نیست که قابل پیگرد است.

اسامی کلیه داوطلبان تایید صلاحیت شده هر استان توسط فرمانداری‌ها در تاریخ ۲۱ بهمن اعلام عمومی می‌شود. تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان هم به مدت دو هفته از تاریخ ۲۲بهمن آغاز و تا ۱۴ روز یعنی ۵ اسفند ادامه خواهد داشت. حال امروز و به مرور مشخص می‌شود که کدام چهره‌ها موفق به حضور در این رقابت شده‌اند و برای این کار فرصت اعتراض هم خواهند داشت.
امیدوارم در پایان بررسی صلاحیت‌ها حق کسی ضایع نشود.

گروه سیاسی| روز گذشته وزیر کشور گزارشی در مورد فهرستی که باید از شورای نگهبان به وزارت کشور برود و روند اعتراض به رد صلاحیت‌ها خبر داد. رحمانی فضلی هرچند جلسات متعدد و فراوانی تا حالا با شورای نگهبان برای تجدید نظر در زمینه بررسی صلاحیت‌ها برگزار کرده است حالا می‌گوید که از روند کار راضی و امیدوار است که در پایان کار حقی از کسی ضایع نشود. وزیر کشور گفت: شورای نگهبان هنوز آخرین بررسی‌های مربوط به تایید یا ردصلاحیت‌های کاندیداهای مجلس را به وزارت کشور نفرستاده است.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی درباره آخرین فهرستی که قرار بود شورای نگهبان امروز (دوشنبه) به وزارت کشور ارسال کند، گفت: تا این لحظه هنوز فهرستی نفرستاده‌اند. او درباره رایزنی با شورای نگهبان برای رسیدگی به اعتراض‌ کاندیداهای ردصلاحیت شده اظهار کرد: ما ارتباط دایم با شورای نگهبان داریم. اعتراض‌ها به رد‌صلاحیت‌ها جمع‌آوری شده و در نشستی که من با شورای نگهبان داشتم مقرر شد نماینده‌ای از این وزارتخانه مستمر موضوع را از طریق شورای نگهبان پیگیری کند.

وی افزود: با توجه به تقسیم کاری که در درون شورای نگهبان صورت گرفته اعضا و کارگروه‌های کارشناسی پرونده‌ها را توزیع کرده و در حال رسیدگی به درخواست تجدیدنظر‌ها هستند. به گفته وزیر کشور بیش از ٥ هزار نفر درخواست تجدیدنظر داشتند که درخواست آنها در گروه‌های کارشناسی بررسی دقیق می‌شود. رحمانی فضلی ادامه داد: در وزارت کشور نیز موارد رسیده به صورت خاص و مسائلی کلی به صورت عمومی رسیدگی خواهد شد.

روند کار نیز تا کنون خوب بوده و خیلی امیدوارم در پایان بررسی‌های قانونی حقی از کسی ضایع نشود. وی گفت: برداشتم این است که همه اعضای شورای نگهبان نیز چنین نظری دارند و امیدوارم بتوان در پایان، رقابت قابل قبول و رضایت عمومی در حوزه تایید صلاحیت شورای نگهبان داشته باشیم. البته آنها نیز بر اساس قانون عمل می‌کنند تا انتخابات باشکوه برگزار شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: