کد خبر: ۵۶۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - 04 December 2015
بیمه این روزها به عنوان یک حاشیه امن در صورت بروزحوادث وپیشامدها تکیه گاه امنی نیست وشایدعلت آن راعدم سرمایه کافی بتوان دانست.
بیمه این روزها به عنوان یک حاشیه امن در صورت بروزحوادث وپیشامدها تکیه گاه امنی نیست وشایدعلت آن راعدم سرمایه کافی بتوان دانست.

صنعت بیمه برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی سود متعارفی ندارد و همین امر سبب شده تا سرمایه‌گذاری در آن چندان جذاب نباشد و ورود سرمایه‌گذار به این صنعت کم شود.

لازم به ذکر است که در این بین نباید از واقعیت دور شد و آن اینکه بیش از 60 درصد پرتفوی صنعت بیمه کشور به بیمه شخص ثالث و درمان اختصاص دارد و بگفته کارشناسان بیمه حدود 30 درصد بازار ممکن است سود ده باشد و این امر می شود همان عدم تمایل سرمایه‌گذار برای ورود به این بخش که اگر آن را در کنار قوانین بیمه ای بگذاریم حرفی برای گفتن باقی نمی ماند!!!

بر اساس این گزارش، ابهامات قوانین بیمه بویژه در بحث نبود تضمین حفظ امنیت سرمایه سرمایه گذاران خود عامل اصلی و جدی است که سرمایه گذاران حوزه بیمه با ابهاماتی که در آینده می بینند تمایل چندانی برای سرمایه گذاری از خود نشان ندهند و همین امر ضرورت برنامه ای منسجم به منظور رفع این نگرانی ها را می طلبد.در چنین شرایطی مسولان و متولیان امر و اقتصادی کشور در برنامه های توسعه کشور نباید نقش بیمه را نادیده بگیرند چراکه زیان های زیادی از این حیث عاید صنعت بیمه خواهد شد.

اما با این روند چه بر سر بیمه کشور خواهد آمد طاهری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه شاهد شاخص های خوبی در برنامه توسعه ای پنج گانه کشور در خصوص صنعت بیمه نبوده ایم و در برنامه ششم توسعه مسایل و مشکلات آن بطور جدی پرداخته نشده است به سبب اینکه مسئولان و متولیان امر بیمه ها را به عنوان حاشیه اقتصادی کشور می دانند، این  امر در حالیست که بیمه ها تضمین کننده آینده اقتصاد و برطرف کننده زیان و ایجاد روحیه نشاط  و امید در جامعه هستند تا در صورت بروز حوادث و پیشامد های غیر منتظره به عنوان یک حاشیه امن مردم به انها تکیه کنند.

نکته حائز اهمیت دیگر در این بار آن است که افزایش بی رویه نرخ بیمه موجب دغدغه برخی بیمه گذاران شده و از سویی بیمه گذاران افزایش سالانه نرخ بیمه را به جان می خرند تا در صورت بروز اتفاقاتی بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند اما متاسفانه  در این میان شرکت های بیمه در چنین مواقعی آن طور که باید از عهده وظایفی که برای آنها تعریف شده بر نمی آیند و علت این امر را عدم سرمایه کافی می دانند؟

حال در این میان مسولان مربوطه که یک سر دارند و هزار سودا گاهی اوقات فراموش می کنند که به شرکت های بیمه نظارتی داشته باشند و جای این سوال مطرح است که جواب بد قولی بیمه ها در انجام وظایفشان را چه کسی باید بدهد ؟! 

*** رتبه بندی صنعت بیمه  کشورقابل قیاس با بیمه های منطقه ای نیست

ابراهیم نکو دبیر دوم کمسیون اقتصادی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در قوانین مرتبط با بیمه کشور اشکالات و ایراداتی وجود دارد که به همین خاطر سرمایه گذاران خارجی و داخلی تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در این زمینه را ندارند و البته باید گفت که برخی از این  مشکلات مربوط به مسائل داخلی و خارجی است که مسلمابا اجرایی شدن برجام و رفع برخی از این مشکلات سرمایه گزاران خارجی تمایل به سرمایه گذاری خواهند داشت.

وی در خصوص رتبه بندی و اعتبار سنجی شرکت های بیمه گفت: از آن جایی که اداره بیمه ها در کشور با مشکلاتی رو به روست، رتبه بندی بیمه ای کشور نیز در مقایسه با حوزه بیمه های منطقه ای را نمی توانیم در خط قابل قبولی تعریف کنیم.

نکو در ادامه گفت: اکنون به لحاظ مشکلات قانونی بیمه ها برخی انتظارات ما از شرکت های بیمه محقق نشده، اما نباید فراموش کرد که با اصلاح برخی قوانین می توان جایگاه بیمه را در سطح قابل قبولی ارتقا داد.

***بیمه های داخلی دارای جاذبه جذب سرمایه گذاران خارجی نیستند

براساس این گزارش طاهری کارشناس اقتصادی گفت: صنعت بیمه کشور آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و به همین خاطر بیمه های داخلی دارای یک مکانیزم و جاذبه جذب سرمایه گذاران بخش داخلی و خارجی نیستند.

وی افزود: باید برنامه مدونی در بخش اقتصادی کشور برای شرکت های بیمه داشته باشیم به طوریکه با تجزیه و تحلیل مسائل بیمه آن چه که مثبت بوده تقویت و آن چه که منفی بوده را رفع کنیم .

طاهری در ادامه بیان کرد: بسیاری از کشور های پیشرفته در مسائل بیمه از شیوه های علمی ،تحقیق و مدیریت دانش استفاده کردند و کشور ما نیز باید بر اساس راهکارهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی برای حل مسائل و مشکلات خود از مدیریت دانش استفاده کند.

***بیمه های داخلی وضعیت مناسبی ندارند

عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون اقتصادی کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به شرایط محدودیت صادرات، واردات و تحریم که در آن قرار داریم بیمه مرکزی نیز خود تمایل چندانی به امر سرمایه گذاری ندارد در حالیکه اگر اقتصاد به ثبت برسد و یک اقتصاد رو به رشد داشته باشیم باید گفت که سرمایه گذاران خارجی هم در این حوزه سرمایه گذاری خواهندکرد.

وی افزود: در واقع سرمایه گذاران خارجی به سبب رکود اقتصادی حاکم بر کشور حاضر به سرمایه گذاری با ریسک بسیار بالا نیستند.

رجبی بیان کرد: بیمه مرکزی نقش اساسی در روند تبادلات تجاری کشور با دنیا خارج دارد و از طرفی حوزه گردش مالی که با توجه به شرایط اقتصادی که در آن تاثیر گذار بوده می توان گفت که به سبب وظایف و مسولیت سنگینی که بر عهده این شرکت است وضعیت مناسبی ندارد که امیدواریم با تبادلات تجاری خارجی و رونق اقتصادی گردش مالی  بیمه ها افزایش پیدا کند .

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ نباید فراموش کرد صاحبان اندوخته و سرمایه به محض مشاهده و احساس خطر قبل از اینکه به فکر نجات جان خود باشند، ابتدا سرمایه را از خطر نجات می دهند تا امنیت را برای خود در جایی دیگر تامین کنند.سرمایه گذارران صنعت بیمه هم از این قائده مستثنی نیستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: