خودروی سه صندلی تویوتا و یک خودروی برقی با نمایشگرهای لمسی که آن را به یک فضای دیجیتالی تبدیل میکند از جمله مدلهای مفهومی هستند که هفته جاری در نمایشگاه خودروی توکیو در معرض نمایش قرار خواهند گرفت.
به گزارش ایسنا، این رویداد دو ساله در شرایطی که خودروسازان به دنبال بهره برداری از تقاضای رو به رشد برای خودروهای سبز هستند، به خودروهای خودران و جدیدترین فناوری محیط زیستی معطوف میشود.
چهل و چهارمین دوره این نمایشگاه از چهارشنبه هفته جاری آغاز میشود و تا هشتم نوامبر ادامه دارد و در آن غولهای خودروسازی و تامین کنندگان قطعات از دهها کشور جهان حضور خواهند داشت.
این نمایشگاه یک هفته پس از این آغاز میشود که هوندا برای به چالش کشیدن تویوتا و نیسان اعلام کرد یک خودروی خودران را تا سال 2020 به بازار عرضه میکند. این خودروسازان روی نسل آینده خودروهایی سرمایه گذاری میکنند که قادرند بدون دخالت راننده حرکت کرده و پارک کنند.
گوگل در سیلیکون والی همانند تسلا و جنرال موتورز سرگرم تست خودروهای خودران است در حالیکه نیسان وعده داده است تا سال 2016 یک خودروی خودران را در بزرگراههای ژاپن آزمایش میکند.
در این نمایشگاه نیسان که در عرصه خودروهای برقی پیشتاز است، یک خودروی مفهومی برقی را نمایش خواهد داد که در آن دستگیرهها و دکمهها جای خود را به نمایشگرهای لمسی با امکان کنترل و نمایش نقشه داده اند. این نمایشگرها امکان پخش آهنگ، بازی ویدیویی و فیلم را هم دارند.
خودروی مفهومی کیکای تویوتا با آشکار کردن بخشی از خودرو که معمولا در معرض دید نیستند، یادآور فیلمهای ترمیناتور است. تویوتا میگوید این خودرو با ساخت ظریف، زیبایی، سادگی، جذابیت بنیادین ماشینها را به نمایش میگذارد.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، تویوتا و هوندا همچنین جدیدترین مدلهای هیدروژنی خود را رونمایی خواهند کرد. تویوتا سال گذشته فروش میرای را که نخستین خودروی هیدروژنی بازار انبوه جهان است آغاز کرد و امیدوار است دهها هزار دستگاه از این خودروی چهار دره که با هیدروژن کار میکند و به جای دود، بخار آب از آن منتشر میشود را به فروش رساند و تولید خودروهای مبتنی بر سوخت فسیلی را تا سال 2050 متوقف کند.
خودروی هیدروژنی هوندا میتواند بیش از 700 کیلومتر را طی کند و برق تولید کند که میتواند در مواقع اضطراری برای تامین برق یک منطقه کوچک مورد استفاده قرار گیرد.
خودروی اف سی وی پلاس تویوتا هم میتواند به عنوان یک منبع برق مورد استفاده خانهها و مناطق کوچک قرار بگیرد.
مدلهای بنزینی-برقی هیبریدی تویوتا مانند پریوس از زمان عرضه در سال 1997، بیش از هشت میلیون دستگاه فروش داشته اند. اما محدودیت مسافت پیمودنی و کمبود جایگاههای شارژ مانع توسعه استفاده از خودروهای برقی و هیدروژنی شده که به گفته مدافعان محیط زیست، میتوانند نقش حیاتی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کند شدن روند گرمایش زمین ایفا کنند.
امسال هم بیشتر خودروسازان مستقر در آمریکا که از پیش از دوران بحران مالی جهانی در نمایشگاه خودروی توکیو شرکت نمیکنند، در این نمایشگاه حاضر نیستند که منعکس کننده حضور اندک آنها در بازار ژاپن است.
خودروسازان خارجی همواره به این مسئله اعتراض داشته اند که بواسطه تعرفهها و موانع دیگر از بازار ژاپن بیرون انداخته شده اند با اینهمه برندهای لوکس در ژاپن که سومین بازار بزرگ خودروی جهان پس از چین و آمریکاست، از موفقیت برخوردار شده اند.
ب ام و، پژو سیتروئن، پورشه، جگوار و فولکس واگن بحران زده از جمله خودروسازان خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه هستند.