کد خبر: ۵۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - 10 October 2015
فاطمه سفید کن گفت:جمع آوری بذر گیاهان دارویی از سراسر کشور و نگهداری و حفاظت از آنها در بانک ژن منابع طبیعی یکی دیگر از دستاوردهای تحقیقاتی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور است که حدود 20 هزار نمونه بذر از حدود 1400 گونه گیاه دارویی را در بانک ژن منابع طبیعی کشور داریم که گنجینه ارزشمندی از ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی محسوب می شود.
وی با اشاره به برنامه تدوین استاندارد برای اسانس ها و گیاهان دارویی افزود : هر اسانس و عرقیاتی که در کشور تهیه می شود باید از ویژگی های  خاصی برخوردار باشد که متاسفانه در حال حاضر استاندارد  اجباری برای آن وجود ندارد و استاندارد تدوین شده هم به اندازه کافی  در کشور نداریم.

*ضرورت فراوری گیاهان دارویی بومی  در داخل کشور
وی گفت : حدود 8 هزار گونه گیاه در کشورمان داریم و بیش از 2 هزار نوع آن خواص دارویی دارد، تعداد قابل توجهی از این دو هزار گونه، گیاهان بومی و انحصاری کشور ماست.
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور ادامه داد:  اگر بر توسعه گیاهان داخل بومی انحصاری خودمان متمرکز شویم و از صادرات مواد خام جلوگیری کنیم و این نوع از گیاهان دارویی را کشت و فراوری کنیم ، جایگاه اقتصادی بسیار بالایی خواهد داشت و با محصولاتی وارد دنیا می شویم که در واقع هیچ رقیبی برای آنها وجود ندارد.

خانم سفید کن ، ارزش اقتصادی فرآوری داخلی گیاهان دارویی را بسیار بالا دانست و افزود: این گیاهان انحصاری ماست و وقتی در دنیا محصولی از آنها معرفی می کنیم منحصر بفرد می شود و در کنار آن خیلی از گیاهان دارویی انواع گیاهان کم توقعی هستند و با توجه به شرایط کم آبی در کشور نیاز آبی و تغذیه ایی بالایی ندارند ، می توانند به عنوان یک کشت جایگزین برای بسیاری از گیاهانی که در حال  حاضر به حالت زراعی کاشته شده و مصرف آب بالایی دارند،  معرفی شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل این گیاهان برای کشت در شرایط دیم می توان سطوح وسیعی از کشور را تا حد 500 هزار هکتار افزایش داد که در وزارت جهاد کشاورزی تا افق 1404 پیش بینی شده است و بیش از سه برابر سطح کشت فعلی است و همین طور با فراوری و تهیه محصولات استاندارد ارزش افزوده بالایی ایجاد می شود. 

کانال اختصاصی بانکداری ایرانی در تلگرام: https://telegram.me/bankdariirani

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: