کد خبر: ۵۰۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - 24 September 2015
دولت اوکراین که روز گذشته نتوانست پانصد میلیون دلار از بدهی های خارجی خود را پرداخت کند، در آستانه ورشکستگی اقتصادی قرار گرفته است.
مقامات اوکراین اعلام کرده اند برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع، روند تقسیط مجدد بدهی های عمومی کشورشان را که تا اول دسامبر آینده تکمیل خواهد شد، به اجرا خواهند گذاشت.

یک منبع آگاه اوکراینی اعلام کرد در این روند مسئله قسط بندی پانزده میلیارد دلار از بدهیهای دولتی اوکراین که سیزده کشور از چهارده کشور طلبکار کیف قبول کرده اند، مطرح است. روسیه با تقسیط مجدد این بدهی ها مخالفت کرده است بنابراین بدهی هایی که برای اوکراین احتمالا دوباره قسط بندی خواهد شد سه میلیارد دلاری را که دولت اوکراین به مسکو بدهکار است، شامل نخواهد شد.

پیش از این دولت اوکراین وزارت دارایی خود را مامور کرد شرایط پیشنهادی کیف را برای قسط بندی مجدد بدهی ها برای طلبکاران این کشور ارسال کند و در عین حال پیشنهادهای خود را درباره شرایط تبادل، انتشار و فروش اوراق قرضه دولتی به دولت ارائه نماید. دولت اوکراین همچنین به بانک مرکزی این کشور دستور داده است تمام عملیات بودجه پیش بینی شده را متوقف کند تا بتواند به تعهدات خود در خصوص بدهی های مجددا قسط بندی شده عمل نماید.

مقامات اوکراین اوت گذشته پس از پنج ماه مذاکرات دشوار و طولانی با طلبکاران کشورشان درباره تقسیط دوباره بدهیهای دولتی کشورشان به توافق رسیدند. در این توافق همچنین پاک شدن بیست درصد از بدهیهای دولتی اوکراین معادل سه میلیارد و ششصد میلیون دلار (از مجموع هجده میلیارد دلار ) پیش بینی شده است. از دیگر موارد تصریح شده در این توافق افزایش ملایم نرخ سود بدهی های دولتی اوکراین است که از هفت و دو دهم درصد به هفت و هفتاد و پنج صدم افزایش یافته است. همچنین طبق این توافق ، قرار شد دوره بازپرداخت بدهیهای دولتی اوکراین تا سال دو هزار و نوزده تمدید شود.

بازپرداخت بدهیهای دولتی اوکراین تا این تاریخ، یکی از شروط مهمی است که دولت اوکراین باید رعایت کند تا بتواند از کمک های جدید صندوق بین المللی پول بهره مند گردد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، صندوق بین المللی پول برای نجات اقتصاد اوکراین که تحت تاثیر پیامدهای مناقشه مسلحانه ویرانگر شرق این کشور، با بحران وخیمی روبرو شده است، کمک مالی قابل توجه هفده میلیارد و پانصد میلیون دلاری اختصاص داده است که ظرف چهار سال در اختیار این کشور قرار داده خواهد شد. این کمک هفده و نیم میلیارد دلاری مبنای یک برنامه حمایتی چهل میلیارد دلاری است که جامعه جهانی برای نجات اقتصاد اوکراین در نظر گرفته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: