کد خبر: ۴۹۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - 25 August 2015
طرح تحول نظام بانکی به مدیریت بانک سپه و محوریت ۸ بانک در حال انجام است و چالش‌های نظام بانکی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این زمینه قراردادی با دانشگاه تهران منعقد شده است که حوزه عملیات، اصلاح ساختارها و بهبود عملکرد نظام بانکی در دستور کار است.
 بانکداری ایرانی – سرویس بانک و بیمه ؛ مدیرعامل بانک سپه از آغاز اجرای طرح شیرین‎سازی آب خلیج‎فارس و ذخیره‎سازی نفت در مبادی خروجی کشور خبر داد و گفت: طرح تحول نظام بانکی به زودی به نتیجه می‎رسد.

سیدکامل تقوی‌نژاد امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت در وزارت اقتصاد از آغاز اجرای طرح شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: براساس این طرح، ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب شیرین‌سازی خواهد شد و خط انتقال آن از خلیج‌فارس به سیرجان خواهد بود.

مدیرعامل بانک سپه از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزیر نیرو با حضور معاون اول رئیس جمهور برای تامین آب شرب ۵۰ شهر و ۲۰۰ روستا با تامین اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومانی لوله‌های فولادی برای جمعیت ۸ میلیون نفری خبر داد و افزود: همچنین طرح ذخیره‌سازی نفت در مبادی خروجی برای حل مشکل ذخیره‌سازی نفت تا پایان سال ۹۴ با تامین اعتبار ۶ هزار و ۲۰۰ میلیاردتومانی بانک سپه با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه اجرایی خواهد شد.

وی همچنین از مشارکت این بانک در فروش اوراق مشارکت برای طرح‌های انرژی و آب و همچنین همکاری برای اجرای طرح تنظیم و مهار آب‌های مرزی سخن گفت.

تقوی‌نژاد در مورد طرح تحول نظام بانکی گفت: این طرح به مدیریت بانک سپه و محوریت ۸ بانک در حال انجام است و چالش‌های نظام بانکی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این زمینه قراردادی با دانشگاه تهران منعقد شده است که حوزه عملیات، اصلاح ساختارها و بهبود عملکرد نظام بانکی در دستور کار است. این طرح دارای ۵ فاز است که فاز اول آن را از مجری تحویل گرفته‌ایم.

وی از تشکیل کارگروهی در وزارت اقتصاد به ریاست وزیر اقتصاد در این زمینه خبر داد و افزود: قرار است نتیجه بررسی‌های کارگروه در طرح تحول نظام بانکی تلفیق شود و به صورت لایحه به مجلس برود و پیش‌بینی می‌شود طی یکی دو جلسه آینده نیز به نتیجه برسد.

مدیرعامل بانک سپه در خصوص مشکلات این بانک با بانک ایران‌زمین، گفت: این موضوع به سال ۹۰ و مشکلات سپرده‌گذاران در ادغام شرکت تعاونی بهمن ایثار در موسسه اعتباری مولی‌الموحدین بازمی‌گردد که یک خط اعتباری ۲ هزار میلیاردریالی توسط بانک مرکزی و از طریق بانک سپه در اختیار آنها قرار گرفت. البته بانک مرکزی در شش‌ماه خط اعتباری را تسویه کرد اما مولی‌الموحدین از انجام وظایف خود در بازپرداخت این خط اعتباری ناتوان بود.

وی ضمن گلایه از مسئولان بانک مرکزی و عدم همکاری در بازپرداخت خط اعتباری ۲ هزار میلیارد ریالی، گفت: بانک سپه برای به نتیجه رسیدن به دادگاه مراجعه کرده و در نهایت میزان مطالباتمان از این دو بانک در حال حاضر ۴ هزار میلیارد ریال است.

تقوی‌نژاد، مانده کل سپرده‌های این بانک در مردادماه ۹۲ را ۳۱۹ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این رقم در مرداد ۹۴ به ۴۲۳ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است که رشد ۳۲ درصدی را شاهد بوده‌ایم، این در حالی است که این بانک در سال‌های ۹۳ و ۹۴  نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار و ابلاغیه بانک مرکزی را اجرایی کرده است.

وی ادامه داد: همچنین آنچه توافق مدیران بانکی در بخش نرخ‌های سود بوده و مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفته، به طور کامل رعایت شده است. این اقدام بدون هیچ‌گونه نرخ‌شکنی، دور زدن قانون و اعمال برخی شیوه‌هایی که برخی بانکها آنها را برای جذب سپرده‌ها به کار می‌گیرند، بوده است.

ماجرای اختلاف بانک ایران زمین و بانک سپه

موضوع اختلاف بین بانک سپه و ایران زمین سوال خبرنگاران بود که وی در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

تقوی‌نژاد با بیان این‌که ما در اصل اختلافی با بانک ایران زمین نداریم بلکه مطالبات ما از آنها مطرح است، اظهار کرد: در واقعیت مطالبات بانک سپه از موسسه مولی الموحدین است.

وی اظهار کرد: در سال 1390 شرکت تعاونی بهمن ایثار دچار مشکلاتی شد که بانک مرکزی آن زمان برای ساماندهی این شرکت، موسسه مولی‌الموحدین را مسوول ساماندهی کرد و حدود 200 میلیون تومان خط اعتبار برای آن در نظر گرفت، اما با توجه به این‌که موسسه مولی الموحدین و بانک ایران زمین در آن زمان اجازه فعالیت نداشتند خط اعتباری در اختیار بانک سپه قرار گرفت تا بانک سپه آن را در اختیار موسسه مولی الموحدین قرار دهد که در این میان بانک ایران زمین ضمانت‌نامه‌ای را برای بانک سپه صادر کرد.

مدیر عامل بانک سپه گفت: اما بانک مرکزی آن زمان در مدت شش ماه خط اعتباری پرداختی را تسویه کرد که البته نباید این کار را انجام می‌داد. اما در این میان بانک سپه با وجود مراجعه به بانک ایران زمین نتوانست طلب خود را پس بگیرد.

وی با بیان این‌که یکی از گلایه‌های ما از مدیران میانی بانک مرکزی همواره این بوده که بانک سپه را در دریافت همکاری نکرده است، گفت: اما با مراجعه‌ای که به دادگاه داشتیم حکمی صادر کرده که در حال حاضر طلب ما از 200 میلیون به 400 میلیون تومان رسیده که ما اصل آن را وصول کردیم و به مرور در حال دریافت فرع آن خواهیم بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: