مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: کار بسیار بزرگی در ثبت اسناد آغاز شده و آن هم اسکن و آرشیو الکترونیکی کلیه پروندههای ثبتی است که ظرف مدت دو تا سه سال آینده تمام این اسناد اسکن خواهند شد.
رضا طالبیزاده در حاشیه بازدید از جهاد دانشگاهی و همچنین خبرگزاری ایسنا درگفتوگو با ایسنا اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد یک سازمان حاکمیتی و زیرمجموعه قوه قضائیه است که بیش از 103 سال قدمت دارد.
وی با اشاره به اینکه «مهمترین وظیفه این سازمان، ثبت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی است» افزود: بخش اسناد و دفاتر اسناد رسمی، ثبت شرکتهای تجاری و موسسات غیرتجاری، اجرای اسناد رسمی لازمالاجرا و ثبت اختراعات و علائم از بخشهای مهم ما محسوب میشوند.
طالبیزاده بیان کرد: سازمان ثبت اسناد براساس قانون ارتقای سلامت اداری و برنامه پنجم توسعه کشور مکلف شده است کلیه خدمات خود را به صورت الکترونیکی انجام دهد و در همین راستا سامانههای متعددی در اکثر بخشهای این سازمان راهاندازی شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: بیشترین فساد اداری کشور در جاهایی رخ میدهد که میزان مراجعات مردم به کارمندان زیاد است از این رو ایجاد سامانههای الکترونیکی هم حضور مردم را کاهش میدهد و هم در وقت و هزینهها نیز صرفهجویی خواهد کرد.
وی تصریح کرد: قبلا سوء استفاده از اسناد دفترچهای و توصیفی زیاد بود اما خوشبختانه با تک برگ شدن این سندها و ثبت در سامانه دیگر امکان جعل اسناد وجود ندارد از این رو اسناد متعددی به صورت روزانه و آنی در سامانه ثبت میشوند.
طالبیزاده گفت: هم اکنون جلوی بسیاری از سوء استفادهها، تخلفات و جرائم در دفاتر اسناد رسمی گرفته شده است چراکه تا قبل از راهاندازی سامانه ثبت آنی معاملات، شفاف سازی وجود نداشت.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان اظهار کرد: به علاوه از سال گذشته سامانه ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری نیز راهاندازی شده است اما تمامی آنها در مرکز استان به ثبت میرسند ضمن اینکه تمامی سامانهها به سازمان ثبت احوال متصل هستند.
وی سپس بیان کرد: مطالبات بانکها در سال 92 به میزان 170 میلیارد تومان بود که ادارهکل ثبت اسناد استان توانست میزان 36 میلیارد از این مطالبات را وصول و به خزانه استان بازگرداند ضمن اینکه در سال 93 هم میزان 57 میلیارد تومان از مطالبات بانکهای استان وصول شد.
طالبیزاده در ادامه به طرح کاداستر اشاره کرد و گفت: تا پنج سال آینده باید کلیه اسناد کشور وارد این این بانک اطلاعاتی شوند، بطوری که ظرف دو سال بایستی کلیه ادارات و سازمانهای مرتبط با زمین و مسکن مشخصات و اسناد لازم را در اختیار ما قرار دهند.
وی ادامه داد: کار بسیار بزرگی در ثبت اسناد آغاز شده و آن هم اسکن و آرشیو الکترونیکی کلیه پروندههای ثبتی است چراکه در بایگانی قدیمی ما تعداد یک میلیون و 200 هزار پرونده مالکیتی زمین و مسکن وجود دارد که از این تعداد 270 هزار سند مربوط به خود شهر کرمان است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان اظهار کرد: بنا داریم تا پایان سال جاری اسکن اسناد شهرستان کرمان را به اتمام برسانیم و سپس به سراغ شهرستانهای استان برویم و پیشبینی میکنیم این کار بزرگ ظرف مدت دو تا سه سال آینده به اتمام برسد.
طالبیزاده تصریح کرد: بیشترین مشکلات ما مربوط به نابسامانی حقوقی جعل اسناد است اما امیدواریم ظرف مدت سه تا چهار سال آینده که گردش فیزیکی پرونده در ادارات ثبت حذف خواهد شد قابلیت جعل اسناد نیز به طور کلی از بین برود.
وی همچنین در رابطه با تاثیر آموزشهای حین ازدواج جهاد دانشگاهی استان کرمان گفت: یکی از طرحهایی که با همکاری جهاد دانشگاهی استان کرمان انجام شد ارجاع مشاوره زوجین به جهاد و آموزشهای لازم به آنها بود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان خاطرنشان کرد: طبق آمار، در سه ماهه امسال نسبت به سال 93 با افزایش 13 درصدی ازدواج و کاهش هشت و نیم درصدی طلاق در استان مواجه بودهایم و گرچه هنوز باید دلایل این امر بررسی شود اما قطعا یکی از عوامل کاهش طلاق همین آموزشها بوده است.