کد خبر: ۴۵۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - 19 June 2015
مدیرعامل رجاء کاهش فاصله اعزام قطار‌ در خط‌‌آهن تهران-مشهد به کمتر از 10 دقیقه را نتیجه تکمیل بلاک متحرک در این مسیر ریلی عنوان کرد.

سید حسن موسوی‌نژاد : بخش دولتی در سیستم ریلی نیازمند تجدید ساختار است، هنوز برخی نگاه‌ها و مقررات تصحیح نشده است‌، مداخله بخش دولتی در فعالیت بخش خصوصی وجود دارد، ‌‌البته بخش خصوصی جوان است و نسبت به اداره خود به اقتدار کامل نرسیده و این دو عامل موجب شده است که بخش خصوصی واقعی و جدی در حمل و نقل مسافری ریلی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران ما منحصر به دستگاه‌های شبه دولتی هستند و فقط تعداد محدودی‌ از محل دریافت تسهیلات ریلی وارد این بخش شده‌اند و هیچ کس به طور جدی سرمایه‌ای را وارد بخش ریلی نکرده است.

موسوی‌نژاد اظهار داشت: اگر بخواهیم که بخش خصوصی واقعی در سیستم ریلی حضور داشته باشد، باید حتماً اختیارات قوی‌تر ‌و اجازه اعمال حقوق مالکانه بیشتر به آنها داده شود، ضمن آنکه تصمیمات بیشتری هم توسط بخش خصوصی اخذ شود.

وی یادآور شد: به تازگی‌ زمینه‌ حضور فعال‌تر بخش خصوصی در عرصه ریلی کشور در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است، اما هنوز با نتایج مطلوب‌ فاصله داریم‌.

* افزایش سرعت و بهره‌وری در خط‌آهن تهران-مشهد/ کاهش فاصله اعزام قطار‌ به کمتر از 10 دقیقه

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء درباره افزایش بهره‌وری قطار‌ها و استفاده بیشتر از ظرفیت موجود، توضیح داد: در مورد افزایش سرعت نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها هستیم، سال گذشته ‌در مسیر ریلی تهران ـ مشهد (به عنوان پرترددترین مسیر ریلی کشور) برخی گلوگاه‌ها رفع‌ و سوزن‌‌ها با تراورس چوبی به تراورس بتنی تبدیل شد، بدین ترتیب سرعت روی سوزن 40 تا 45 کیلومتر افزوده شد‌ و لازم نیست، قطارها سرعت خود را کاهش دهند و این به افزایش بهر‌ه‌وری می‌انجامد.

موسوی‌نژاد بیان کرد: سیستم ATC که در روز پایانی اسفند 93 ‌در خط‌آهن تهران ـ مشهد به بهره‌برداری رسید، دخالت انسان را در کنترل حرکت قطارها کاهش داد و نتیجه آن ارتقای ایمنی و افزایش سرعت است.

وی با اشاره به تکمیل بلاک متحرک در این مسیر ریلی، افزود: بدین ترتیب ظرفیت خط آهن تهران ـ مشهد افزایش می‌یابد و می‌توان فاصله اعزام قطارها را به کمتر از 10 دقیقه کاهش داد؛ ‌با کنترل اتوماتیک موجود، هم افزایش سرعت و هم افزایش ظرفیت در این مسیر خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء اضافه کرد: تکنولوژی‌های مذکور ‌در بقیه مسیرهای ریلی هم در دست اجرا است که امیدواریم در سال 94 بخشی از آن به بهره‌برداری برسد.

* رجاء نمی‌تواند خود وارد عرصه حمل بار شود/ برنامه‌ریزی تشکیل شرکت ریلی‌ مجزا ‌

موسوی‌نژاد درباره ورود شرکت حمل و نقل ریلی رجاء به عرصه حمل ریلی بار اظهارداشت: مطالعات لازم را برای تشکیل یک شرکت حمل و نقل بار انجام داده‌ایم، این امر نیازمند سرمایه‌گذاری جدید است و صاحبان سهام شرکت حمل و نقل ریلی رجاء باید درباره آن تصمیم بگیرند‌‌.

مدیرعامل شرکت حمل‌ و نقل ریلی رجاء گفت: شرکت رجاء مستقیماً نمی‌تواند وارد حمل بار شود زیرا طبق قوانین راه‌آهن یک شرکت ریلی باید کاملاً‌ مسافری و یا کاملاً باری باشد، اما ما می‌توانیم شرکت حمل بار هم داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه لازم است، شرکت ریلی دیگری از سوی سهامداران تشکیل شود که موضوع آن حمل بار باشد، اظهار امیدواری کرد: امسال احداث شرکت ریلی بار در سازمان تامین اجتماعی مورد موافقت قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء بیان کرد: سهامداران این شرکت ریلی می‌توانند سهامداران شرکت رجاء باشند، اما ما از منابع داخلی شرکت رجاء و یا بخش مسافری نمی‌توانیم منابع آن را تامین کنیم و باید یا از محل تسهیلات و یا افزایش سرمایه سهامداران باشد./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: