کد خبر: ۲۲۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - 16 September 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بررسی ترازنامه بانک ایران زمین از افزایش دارایی‌های این بانک حکایت دارد. موجودی نقد این بانک با رشد 6 درصدی، در پایان بهار 1403 به 85 میلیارد و 197 میلیون تومان رسیده و اقلام دارایی‌های نامشهود و سایر دارایی‌های بانک نیز به ترتیب سه و چهار درصد رشد کرده‌اند.

بانک ایران زمین در سال جاری فضای خوبی را ترسیم کرده است و هم هزینه های خود را کاهش داده و  توانسته رخدادهای مهمی را رقم بزند که سبب بهبود فضای کسب و کار این بانک شده است.

به گزارش بانکداری ایرانی؛ هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک ایران زمین با کاهشی 54 درصدی در عملکرد امسال رخ داده است.در کنار آن هزینه های مالی هم از 42 هزار میلیارد ریال در پایان سال گذشته به رقم 25 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است و هزینه های اداری بانک هم که پارسال در دوره مشابه 4200 میلیارد ریال بود امسال به 4000 میلیرد ریال کاهش یافت.

بخش دیگری از صورت مالی بانک ایران زمین که به هزینه‌های عملیاتی این بانک پرداخته، نشان‌دهنده آن است که هزینه سپرده یا همان مبلغی که بانک به عنوان سود به سپرده‌گذاران خود پرداخت می‌کند، با افت حدود 80 میلیارد تومانی در مقایسه با بهار سال گذشته، در سه ماهه سال جاری به سه هزار و 192 میلیارد تومان کاهش یافته است.

بررسی ترازنامه بانک ایران زمین از افزایش دارایی‌های این بانک حکایت دارد. موجودی نقد این بانک با رشد 6 درصدی، در پایان بهار 1403 به 85 میلیارد و 197 میلیون تومان رسیده و اقلام دارایی‌های نامشهود و سایر دارایی‌های بانک نیز به ترتیب سه و چهار درصد رشد کرده‌اند. به این ترتیب، جمع دارایی‌های بانک با رشد دو درصدی در مقایسه با سه ماهه سال قبل همراه شده و رقم 64 هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است.
علاوه بر این در کنار این کاهش هزینه بانک تلاش کرده تا شرایط خود را با رخدادهای مختلفی بهبود ببخشد.

از رخدادهایی که سبب بهبود شرایط مالی بانک شده فروش اموال است. علاوه بر این در راستای مولد سازی اموال مازاد هم است  و با عنایت به تصویب قانون جهش تولید مسکن و تکلیف بانک ها نسبت به اعطای تسهیلات، بانک ایران زمین در راستای مولدسازی اموال مازاد خود و همچنین بهبود شاخص های کیفی بانک، مجوز تأسیس "صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات" و "صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان" را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد.

در همین راستا این بانک در روزهای با شفاف سازی در کدال بیان داشت آن چه به عنوان تسهیلات مالی پرداختی به شرکت های فرعی و علی الخصوص شرکت توسعه تجارت داتام در فضای مجازی عنوان شده، مربوط به انتقال اموال و دارایی های مازاد منتقل شده از تعاونی مولی الموحدین بوده که این بانک از ظرفیت شرکت تابعه خود به منظور ساماندهی و واگذاری دارایی های مزبور استفاده کرده است.

بانک افزود بخش عمده مانده اموال مازاد این بانک که به صورت قهری از تعاونی مولی الموحدین منتقل شده در راستای فرآیند تعیین تکلیف تعاونی مذکور بوده که علی رغم تلاش صورت گرفته به واسطه عواملی هم چون معارض و متصرف، عدم انتقال قطعی برخی اسناد مالکیت و مشکلات حقوقی ناشی از پرونده قضایی تعاونی در کنار رکود بازار مسکن محقق نشده است.

علاوه بر این در ابتدای امسال هم آیین امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بانک ایران زمین و بنیاد آینده سازان محلات با موضوع طرح ملی توانمندسازی محلات با هدف ایجاد تحول، پیشرفت و توسعه کشور و همچنین اشتغال و رفاه هموطنان به ویژه جوانان این مرز و بوم برگزار شد و امروز به مرحله اجرا رسیده است. البته به گفته مقامات سیاسی، بانک ایران زمین به عنوان محور توسعه محلات می تواند با این شرکت ها تعامل کرده و ساختار این مناطق را تغییر و توسعه دهد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: