کد خبر: ۲۱۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - 31 August 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بانک ملت در سال جاری با جهش سودآوری مانند سال های اخیر کار خود را شروع کرده و اولین گزارش مالی بانک نشان از تداوم مسیر صعودی دارد.

بانک ملت در سال جاری با جهش سودآوری مانند سال های اخیر کار خود را شروع کرده و اولین گزارش مالی بانک نشان از تداوم مسیر صعودی دارد.

به گزارش بانکداری ایرانی؛ بانک ملت در سه ماهه منتهی به 31 خرداد 1403 معادل 77 هزار و 374 میلیارد ریال سود خالص ساخته که نسبت به دوره مشابه در پارسال رشدی 27 درصدی داشت  و سود هر سهم هم از رقم 86 ریال درسال گذشته به 109 ریال در خرداد امسال رسید.

اما این همه ماجرای بانک ملت نیست. نسبت های مالی بانک در سه سال گذشته نشان میدهد که این بانک جهش ملموسی نسبت به سه سال قبل داشته و روز به روز در حال بهبود شرایط نسبت به دوره مالی قبلی است.

 

بررسی وضعیت بنیادی بانک ملت در سه سال مالی گذشته

متغیرهایی مانند سود خالص به فروش، حاشیه سود عملیاتی ، بازده دارایی های بانک، بازده سرمایه بانک و دوره وصول مطالبات که گویای وضعیت مدیریتی و کنترل ریسک و استراتژی سودآوری بانک است در سه سال گذشته روند صعودی داشته و در ابتدای سال جاری جهش ملموسی داشته است. این اطلاعات از صورت های مالی سالیانه بانک استخراج شده و گویای فاصله بیش از پیش بانک ملت نسب به بانک های خصوصی دیگر است.

شایان ذکر است که حاشیه سود خالص یکی از نسبت هایی است که سودآوری شرکت‌ها را نشان داده و از تقسیم سود خالص به کل میزان فروش یک شرکت به دست می‌آید. حاشیه سود خالص به شکل درصد نمایش داده می‌شود. برای مثال اگر حاشیه سود خالص شرکت الف برابر با ۱۵ درصد باشد، به این معنی است که از هر ۱۰۰ هزار ریال فروش شرکت، ۱۵ هزار ریال سود به دست می آید. شاخص Return on Equity یا به اختصار ROE به معنای بازده ارزش سهام سهامداران یا بازده حقوق صاحبان سهام است. اما حقوق صاحبان سهم چه معنایی دارد؟ حقوق صاحبان سهام در یک شرکت نوعی مالکیت در آن به حساب می‌آید و اگر زمانی شرکت دچار ورشکستگی شود با کم کردن بدهی‌ها از دارایی‌ها حقوق صاحبان سهام پرداخت می‌شود.

بررسی وضعیت بنیادی بانک ملت در سه سال مالی گذشته


در مقابل نسبت های بدهی بانک مانند نسبت بدهی و نسبت بدهی به ارزش ویژه بانک روندی نزولی داشته که گویای کنترل ریسک شرکت با بالاترین تضمین به سرمایه گذاران و سپرده گذاران بوده است.

نسبت بدهی نشان می‌دهد که دارایی یک شرکت به چه میزان از طریق بدهی تامین مالی شده است و به مدیریت شرکت بر می گرد. همچنین نسبت بدهی به ارزش، یکی از نسبت‌های اهرمی است که میان میزان بدهی و ارزش شرکت تعیین کننده است. این نسبت نمایانگر توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌هاست. برای محاسبه این نسبت، باید کل بدهی‌های شرکت را بر حقوق صاحبان سهام تقسیم کرد.

در پایان می توان گفت که ین وضعیت بانک ملت می تواند این بانک را به بزرگترین بانک ایران در بین بانک های دولتی با پشتوانه بودجه دولت و خصوصی تبدیل کند  و اگر این روند بانک ملت تداوم داشته باشد به بانک ملت فراسوی بانک های ایرانی خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

علی سوری
برچسب ها: باتک ملت ، وبملت ، سود خالص
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: