کد خبر: ۲۱۸۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۰ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 27 July 2024
بررسی بانکداری ایرانی از سودآوری شرکت های بیمه؛
تقریبا مجامع شرکت های بیمه برگزار شده و سهامداران چند شرکت محدودی هنوز به مجمع خود نرسیدند به همین دلیل اغلب شرکت های بیمه کام سهامداران خود را شیرین کردند.

تقریبا مجامع شرکت های بیمه برگزار شده و سهامداران چند شرکت محدودی هنوز به مجمع خود نرسیدند به همین دلیل اغلب شرکت های بیمه کام سهامداران خود را شیرین کردند.

به گزارش بانکداری ایرانی، شرکت های بیمه گری در سال جاری هم سهام دارن خود را به مجامع عمومی سالانه دعوت کرده و سهامداران این شرکت ها تصمیم گرفتند که به چه میزان سود دریافت کنند و چه مقداری انباشته شود. شرکت های بیمه در مجموع در سال گذشته سوددهی مناسبی داشتند. دو شرکت به صورت تلفیقی یا به تنهایی زیان داشتند و مابقی سودهی داشتند. شرکت بیمه تجارت نو با زیان 1109 ریال برای هر سهم و بیمه رازی با زیان 29 ریالی از جمله دو شرکتی بودند که برای سهامداران خود زیان تراشیدند.

بالاترین سود تقسیمی 540 ریالی را بیمه دی برای سهامداران خود داشت. این شرکت در سال 1402 رقم 843 ریال برای هر سهم خود سود ساخت که در نهایت 540 ریال از آن را تقسیم کرد.

 

کام کدام سهامدار بیمه‌گری شیرین‌تر شد؟

بالاترین سود محقق شده هر سهم در سال گذشته متعلق به شرکت بیمه دی بود. بعد از آن به شرکت بیمه سینا با رقم 664 ریال برای هر سهم، بیمه البرز با رقم 652 ریال و بیمه دانا با رقم 626 ریال بود .

بیمه معلم 41 ریال، بیمه حافظ 50 ریال، بیمه سرمد رقم 103 ریال و بیمه سینا رقم 664 ریال و بیمه پارسیان 4 ریال سود شناسایی کردند ولی برای سهامداران خود سودی را تقسیم نکردند و همه سود محقق شده را انباشته کردند.

اغلب این شرکت ها دارای زیان انباشته بوده و تصمیم رفتند که با سود محقق شده وضعیت سود انباشته را بهبود ببخشند. شرکت هایی که دارای زیان انباشته هستند عموما سودی تقسیم نمی کنند .

بالاترین سود انباشته به شرکت بیمه دانا با رقم 33 هزار میلیارد ریال و بیمه البرز با رقم 21 هزار میلیارد ریال اختصاص دارد. سود انباشته شرکت های بیمه می تواند برای افزایش سرمایه در آینده مورد استفاده قرار گیرد.
هرچه سود انباشته شرکت ها بالاتر باشد نشان از قدرت شرکت و سودآوری آن دارد.

برخی از شرکت های دارای زیان انباشته مشکل ورشکستگی را تجربه می کنند شرکتی مانند بیمه تجارت نو دارای وضعیت نابسامانی است چرا که بالاترین زیان انباشته را دارد.

سود انباشته به میزان سود خالصی اطلاق می‌ شود که پس از پرداخت سود سهام به سهامداران، در داخل شرکت یا سازمان باقی می‌ ماند. این سودها می‌ توانند در طول زمان انباشته شده و برای استفاده در آینده نگهداری شوند یا برای توسعه و حفظ عملیات سودآور کسب و کار مورد استفاده قرار گیرند. تصمیم‌ گیری درباره استفاده از سود انباشته ممکن است به عهده سهامداران یا مدیران شرکت باشد. سهامداران به عنوان مالکان اصلی شرکت، می‌توانند با کسب اکثریت آرا، تصمیمات مدیریت را تغییر دهند.

شرکت های بیمه میهن، آرمان، تعاون و حکمت هیچ سودی شناسایی نکردند و برخی از آن ها زیادن ده شدند.

یکی از نکات مهم در خصوص شناسایی سود شرکت های بیمه ، سهام آنهاست. شرکت هایی که دارای سرمایه بالاتری هستند عموما سهام هر سهم کمتری خواهند داشت.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: