کد خبر: ۲۱۸۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 18 June 2024
بانکداری ایرانی از وضعیت پایدار بیمه کارآفرین گزارش می دهد؛
بیمه کارآفرین سومین شرکت دارای نسبت توانگری بالا در صنعت بیمه ایران در سال 1402 رشد عملکردی قابل توجهی را به نمایش گذاشته که بر اساس آن نسبت توانگری ان در سال 1403 رشد قابل توجهی خواهد داشت .

بیمه کارآفرین سومین شرکت دارای نسبت توانگری بالا در صنعت بیمه ایران در سال 1402 رشد عملکردی قابل توجهی را به نمایش گذاشته که بر اساس آن نسبت توانگری ان در سال 1403 رشد قابل توجهی خواهد داشت چرا که نسبت های اعلام شده در سال 1402 بر اساس گزارش های سال 1401 و اوایل سال 1402 بوده و بر اساس عملکرد پایان سال 1402 این رویه تغییر خواهد کرد.

به گزارش بانکداری ایرانی، بررسی ها نشان می دهد؛ درآمد حق بیمه بیمه کارآفرین در سال 1402 از رقم 19هزار میلیارد ریال به 32 هزار میلیارد ریال ثبت شده است که 66 درصد رشد داشته است.

در اصطلاحات اقتصادی، به نسبت سرمایه موجود به سرمایه مورد نیاز، توانگری مالی گفته می‌شود. شرکت همواره بررسی می کند که چقدر حق بیمه تولید کرده و چقدر باید برای آن سرمایه داشته باشد.

در کنار این رخداد به موارد دیگری مانند ذخیره های بیمه هم توجه می شود و بر اساس داده های مختلفی این توانگری را اعلام می کنند.

براساس این گزارش ، ذخیره خسارت معوق بیمه کارافرین پنج هزار و 176 میلیارد ریال، ذخیره حق بیمه عاید نشده 14هزار میلیارد ریال ذخیره ریاضی بیمه عمر 103 هزار میلیاردریال، ذخیره فنی هفت هزار میلیارد ریال است. در کنار آن اندوخته قانونی و سرمایه ای شرکت که برای بیمه های تولید شده لحاظ می شود مبلغی حدود دو هزار میلیارد ریال است. سرمایه شرکت 15هزار میلیارد ریال و سود انباشته شرکت پنج هزار و 700 میلیارد ریال است .

بررسی های بانکداری ایرانی نشان می دهد که این اعداد و ترکیبی که با سرمایه و سود انباشته دارد در مقابل حق بیمه تولیدی نشان از صفر بودن ریسک شرکت است به همین دلیل شرکت بیمه کارآفرین دارای سومین رتبه نسبت توانگری است و در مقابل حق بیمه تولیدی دارای کمترین ریسک است.

 

جهش حق بیمه تولیدی سبب نوسان نسبت طبیعی توانگری می شود

نکته مهمتری که باید به آن توجه داشت نوسان اندک نسبت توانگری به معنی ضعف شرکت نیست بلکه به معنی تناسب حق بیمه تولیدی به سرمایه و ذخایر و سایر داده های مالی است. به عنوان نمونه بیمه پاسارگاد که اولین نسبت توانگری را در ایران دارد در سال گذشته به دلیل بالاتر رفتن حق بیمه تولیدی و رشد 53 درصدی آن کمی از رقم قبلی عقب نشست همین رویه برای دارنده رتبه دوم یعنی بیمه سامان هم رخ داده چرا که بیمه سامان هم حق بیمه تولیدی بیشتری را تولید کرده و بیش از 58 درصد در سال گذشته رشد داشت.

بنابراین نوسان توانگری به معنی پس رفت شرکت نیست بلکه به معنی جهش حق بیمه تولیدی است.

بنابراین نوسان نسبت توانگری را نباید بر ضعف شرکتی تلقی کرد در این صورت نشان از ناآگاهی از صنعت بیمه و نسبت های مالی شرکت های بیمه است.

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: