کد خبر: ۲۱۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - 05 June 2024

ERP یا برنامه‌ریزی منابع سازمانی، یک مفهوم کلی است که تمام فرایندهای یک سازمان در بخش غیرفنی را به‌صورت یکپارچه دربرمی‌گیرد. ERP به‌عنوان مجموعه‌ای از فرایندها که حاصل همکاری بخش‌های مختلف یک سازمان است، درصورت اجرای درست منجر به افزایش راندمان یک سازمان، بهبود بهره‌وری سرمایه انسانی، مدیریت یکپارچه تمامی منابع و نظام‌مند کردن فرایندهای سازمان و در نهایت صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ می‌شود. در این میان مدیریت اثربخش فرایندها و داده‌های سازمانی برای بانک‌ها و بیمه‌ها نسبت به سایر ارگان‌ها از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

بانک‌ها و بیمه‌ها همانند هر سازمان و شرکت دیگری نیازمند مدیریت اثربخش فرایندها و داده‌های سازمانی در کل سازمان خود (فراتر از عملیات تخصصی بانکی و بیمه‌گری) برای بهبود بهره‌وری عملیات خود هستند.

بانک‌ها و بیمه‌ها به‌عنوان سازمان‌هایی که با حجم بسیار زیادی از مشتریان خرد و کلان در ارتباط‌اند و مدیریت تراکنش‌های سنگین مالی را برعهده دارند، نیاز به استفاده از نرم‌افزارهای جامع مدیریت در سطح کل بخش‌های سازمان و نه ‌فقط بخش‌های عملیات تخصصی بانکداری و بیمه‌گری بسیار حیاتی است و حتی می‌تواند موجب تحولات بزرگی در زمینه‌ ارائه‌ محصولات و خدمات نوآورانه شود.

ERP علاوه بر نقش کلیدی که در سازمان‌ها و بانک‌ها داشته، در شرکت‌های بیمه‌ای نیز نقش پررنگی در بهره‌برداری درست از ظرفیت سرمایه انسانی دارد. علی‌اکبر گلشنی، مدیر تحول دیجیتال بیمه‌ دی نیز درباره‌ پیشینه ERP در صنعت بیمه در ایران توضیح داد: «زمانی که ERP وارد ایران شد، فعالیت بیمه‌های خصوصی کشور تازه آغاز شده بود. به‌مرورزمان شرکت‌های بیمه به اهمیت ERP پی بردند و بر اساس استراتژی‌های هر شرکت، پیاده‌سازی ERP در آنها نقش جدی‌ای پیدا کرد. در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌های بانکی و بیمه‌ای روی این موضوع متمرکز شده‌اند و ERP نقش بسیار مهمی در بعضی از این شرکت‌ها دارد.»

مدیر تحول دیجیتال بیمه‌ دی معتقد است که ERP مشخص می‌کند از هر کدام از سرمایه‌های انسانی باتوجه‌به تخصصشان در چه جایگاهی و برای انجام چه‌کارهایی باید استفاده کرد. وقتی فرایندها چابک می‌شود، هدف‌گذاری اتفاق می‌افتد، منابع شناسایی می‌شود و بعد از آن برنامه‌ریزی لازم برای اجرایی‌سازی اهداف صورت می‌پذیرد، خلاهای موجود در سازمان شناسایی‌ شده و از ظرفیت سرمایه انسانی به درستی بهره‌برداری می‌شود.

 

را ه پرداخت

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: