کد خبر: ۲۱۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
اختصاصی بانکدار ایرانی ؛
بر اساس تغییری که در قانون بیمه شخص ثالث در سال 1402 انجام شد ، قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیمه شخص ثالث راننده محور شود و از خودرو محور بودن خارج شود. اما ضعف های بیمه مرکزی در حوزه های مختلف از جمله رایزنی با فرجا این طرح عملیاتی نشد.

علی سوری- بر اساس تغییری که در قانون بیمه شخص ثالث در سال 1402 انجام شد ، قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیمه شخص ثالث راننده محور شود و از خودرو محور بودن خارج شود. اما ضعف های بیمه مرکزی در حوزه های مختلف از جمله رایزنی با فرجا این طرح عملیاتی نشد.

به گزارش بانکداری ایرانی، در دنیای امروز و در تمام کشورهای توسعه یافته بیمه شخص ثالث و حتی بیمه بدنه شخص محور است و راننده خودرو دارنده بیمه شخص ثالث است و حتی اشخاص دیگری می توانند بیمه مشاین شخص دیگری را متقبل شوند. اما در ایران این گونه نیست و بیمه شخص ثالث بر اساس اتومبیل صادر می شود و حتی فرد بیمه کننده ماشین می تواند بدون تغییر در بیمه نامه، وسیه نقلیه خود را واگذار کند.

در حقیقت، تاکیدی که بر مبنای تبصره یک ماده ۱۸ قانون بیمه اجباری شخص ثالث اعمال شده، بیمه مرکزی موظف است با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ کند که حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله ششم، امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث براساس ویژگی های «راننده» فراهم شود. بهار ۱۴۰۳ برنامه هفتم آغاز خواهد شد، اما تا این لحظه اجرای این بند قانونی چشم انتظار گام های عملی جهت اجرا مانده است .

بنا بر این گزارش ، مقرر شده بود که پایان برنامه ششم زمان اجرای این طرح باشد، ولی برنامه هفتم در شرف عملیاتی شدن است و هنوز خبری از راننده محور شدن بیمه شخص ثالث نیست.

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی اخیرا وعده داده که تا پایان سال 1403 این کار اجرایی می شود. او گفته بود : « اکنون یک نظام رتبه‌بندی ابتدای برای رانندگان وجود دارد و اطلاعاتی از بخش‌های مختلف دریافت می‌شود به طور مثال تخفیفاتی برای رانندگانی که تصادف نمی‌کنند بر پایه همین رتبه بندی است. همان طور که اشاره شد یکسری اطلاعات از بخش‌های مختلف مانند فراجا گرفته می‌شود، اما یکسری از اطلاعات هم از جمله نمره منفی خیلی مهم است که با فراجا جلسات مختلفی برگزار شده وادامه دارد که اگر این سری از اطلاعات را هم پلیس راهور به بیمه مرکزی بدهد ما در یک نظام رتبه بندی که اکنون قراردادهای آن را بسته‌ایم رانندگان را رتبه بندی خواهیم کرد.اگر ما اطلاعات را از بخش‌های مختلف دریافت کنیم در شاخص‌های رتبه بندی تغییراتی ایجاد و رتبه بندی خوبی می‌شود و در نهایت در این فرآیند میزان ریسک رانندگان مشخص خواهد شد.

گام بعدی هم این خواهد بود که چگونه با راننده پر ریسک و کم ریسک برخورد کنیم؟ که این موارد بحث‌های آیین نامه و دستورالعملی خواهد بود که کار آن را هم پیش خواهیم برد.به شکل خلاصه اکنون امکان راه اندازی بحث راننده محوری در یک سطح ابتدای وجود دارد که سطح مطلوبی نخواهد بود بیمه مرکزی در تلاش است تا شاخص‌های مد نظر خود را از بخش‌های مختلف دریافت تا کیفیت رتبه بندی افزایش پیدا کند و به موازات این مراحل بحث دستورالعمل و آیین‌نامه‌ها را هم در حال پیش بردن هستیم و در آخر باید گفت اجرای بیمه شخص ثالت راننده محور به عبارتی راننده محوری حتما تا پایان سال نهایی و اجرا خواهد شد.»

سخنان قائم مقام بیمه مرکزی گویای مشکلی است که بیمه مرکزی هنوز نتوانسته آن را رفع کند. هنوز بیمه مرکزی نتوانسته مشکلات اعتبار سنجی را حل کند و موضوع اطلاعات افراد را نتوانسته حل کند.

از طرف دیگر بیمه مرکزی در تلاش است تا اعتبار سنجی را به بیرون از صنعت بیمه و خارج از شرکت های بیمه بسپارد در حالی که هنوز این سازمان نتوانسته فراجا را بر سر اطلاعات افراد متقاعد کند در تلاش است تا اطلاعات تمام شهروندان ایرانی بیمه شده را به یک شرکت خارج از صنعت بسپارد که کاری خطرناک ارزیابی شده است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: