کد خبر: ۲۱۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - 20 February 2024
یک روزنامه اعلام کرد: اوراق سپرده با نرخ ۳۰ درصدی علاوه بر عدم جذب نقدینگی جدید موجب رشد دلار و بروز مشکل در صندوق‌های با درآمد ثابت بورسی شد.

یک روزنامه اعلام کرد: اوراق سپرده با نرخ ۳۰ درصدی علاوه بر عدم جذب نقدینگی جدید موجب رشد دلار و بروز مشکل در صندوق‌های با درآمد ثابت بورسی شد.

روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل انتشار ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گواهی خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به بانک ها از سوی بانک مرکزی، اعلام کرد: ویژگی بارز این گواهی سپرده خاص معافیت مالیاتی و عدم محدودیت خرید برای اشخاص حقیقی و حقوقی است. برخی کارشناسان این اتفاق را به مثابه افزایش بهره بانکی به ۳۰ درصد خوانده و حتی گمانه‌زنی کردند سال آینده میزان بهره بانکی با نرخ تورم همسان‌سازی می‌شود.

بانک مرکزی هدف از عرضه گواهی خاص را جمع‌آوری نقدینگی سرگردان در بازارهای دارایی اعلام کرده بود اما گزارش‌های منتشره نشان می‌دهد بخش بزرگی از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش این اوراق به دست سپرده‌گذارانی رقم خورده که پیش از این نیز پول را در بانک‌ها نگه می داشتند. این سپرده‌ گذاران پول را در حساب‌هایی نگه می‌داشتند که تا کنون به آن ۲۱ درصد سود پرداخت می‌شد و حالا قرار است ۳۰ درصد پرداخت شود و عملا پول چندانی جذب نشد.

حالا هم نرخ دلار به روند رو به صعود بازگشته و از هفته گذشته تا کنون ۲ هزار تومان دیگر بالاتر رفته و صندوق‌های با درآمد ثابت بورسی با مشکل مواجه شدند. اتفاقی که منجر به ریزش‌های پیاپی شاخص بورس شده است. فعالان بازار سرمایه معتقدند تصمیم بانک مرکزی سبب خواهد شد صندوق‌های با درآمد ثابت با خروج پول سنگین مواجه شوند یا مجبور به افزایش بازدهی تخصیصی به مردم شوند.

بخش بزرگی از منابع صندوق‌ها یعنی حدود ۴۰ درصد صرف خرید اوراق دولتی شده که نرخ‌های ثابتی دارد. این صندوق‌ها یا مجبور خواهند شد سهام موجود را بفروشند یا بابت سپرده‌های مردم در بانک‌ها نرخ بالاتری طلب کنند. از سوی دیگر تبعات چنین نرخ بهره‌ای قطعا در ماه‌های آینده دیده خواهد شد.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: