کد خبر: ۲۱۴۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - 28 November 2023
ایرنا گزارش می‌دهد؛
تولید و توسعه خودروهای برقی یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در دولت سیزدهم به طور جدی پیگیری می‌شود و طبق اعلام مسئولان قرار است به زودی ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی وارد تهران شود.

 بانکداری ایرانی- تولید و توسعه خودروهای برقی یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در دولت سیزدهم به طور جدی پیگیری می‌شود و طبق اعلام مسئولان قرار است به زودی ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی وارد تهران شود.

به گزارش ایرنا، خودروهای برقی دارای مزایایی از جمله کاهش سوخت فسیلی، آلودگی هوا و سایر موارد است که در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار گرفته است اکنون نیز در کشورمان این موضوع در دولت سیزدهم به طور جدی پیگیری می‌شود.

همچنین طبق ماده نهم قانون هوای پاک، وزارت کشور موظف است با همکاری وزارتخانه صمت، به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را ظرف مدت ۵ سال از محل منابع درآمدی ماده ۶ این قانون از طریق کمک بلاعوض یارانه تسهیلات یا صفر نمودن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی به انجام برساند.

در همین زمینه اقداماتی از سوی وزارت صمت، نیرو، نفت و شهرداری تهران برای واردات خودروهای برقی صورت گرفته است.

ورود تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی از مهمترین مواردی است که در حال بررسی و پیگیری است و طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، به زودی ۱۰۰ هزار تاکسی برقی وارد تهران خواهد شد.

خودروهای برقی از چه طریقی وارد تهران می‌شود؟

سند توسعه خودروهای برقی در کشور با حضور مسئولان در وزارتخانه‌های صمت، نفت، نیرو و شهرداری تهران در حال تدوین است. بر اساس این سند، موضوعاتی از جمله زیرساخت‌های تامین برق، نصب و اجرای ایستگاه‌های شارژ و سایر ظرفیت‌ها و محدودیت‌های کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

طبق اعلام حسن کریمی سنجری، مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت، بر اساس برنامه‌ریزی زمانی، خودروسازان باید تا پایان امسال ۶۰ درصد از تعهدی که در رابطه با خودروهای برقی امضا کردند را وارد ناوگان حمل و نقل کنند.

وی عنوان کرد که شرکت‌های خصوصی خودروساز هم باید خودشان را آماده کنند که حداقل ۳۰ درصد تولیدشان را تا ۵ سال آینده برقی کنند.

آیا ارز خودروهای برقی تامین شده است؟

در مورد تامین ارز خودروهای برقی، چندی پیش «محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی از توافق با «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت برای تأمین ارز واردات خودروهای برقی و تامین ارز مورد نیاز شهرداری تهران خبر داد.

به گفته وی، یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی و همچنین یک میلیارد یورو برای نیازهای شهرداری پایتخت تامین می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که شهرداری تهران بسته یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی در خصوص خودروهای برقی (اتوبوس، تاکسی، ون و موتورسیکلت) را ارائه کرده که پذیرفتیم تا ارز آن را تامین کنیم. ضمن اینکه توافقی با وزیر صمت در خصوص تامین یک میلیارد دلار برای واردات خودرو برقی انجام داده‌ایم.

پیش از این نیز کریمی سنجری اعلام کرده بود که تاکنون ۳۰۰ میلیون دلار ارز به واردات تاکسی‌های برقی اختصاص داده شده و قرار است این خودروها از طریق شرکت‌های خودروساز وارد شوند.

آیا زیرساخت‌های خودروهای برقی در کشور فراهم است؟

زیرساخت خودروی برقی در کشور فراهم شده ولی کافی نیست و برای ظرفیت ورود ۱۰۰ هزار تاکسی نیاز به ایستگاه‌های شارژ بیشتر است.

اکنون زیرساخت‌های خودروهای برقی با توجه به تفاهمنامه بین شهرداری تهران و گروه مپنا در حال اجراست.

در شهریور ماه امسال بود که ١۵ ایستگاه شارژ در تهران با ظرفیت ۷۴ دستگاه شارژ نصب شده که قرار است تا پایان امسال طبق اعلام وزیر صمت، تعداد دستگاه‌های شارژ به ۵ هزار دستگاه شارژر برسد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: