کد خبر: ۲۱۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - 19 August 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
یکی از موضوعاتی که بانک صادرات در آن نقش دارد، موضوع تولید است. تولید از کمبود نقدینگی رنج می برد ولی اقتصاد ایران از نقدینگی بالا رنج می برد.

یکی از موضوعاتی که بانک صادرات در آن نقش دارد، موضوع تولید است. تولید از کمبود نقدینگی رنج می برد ولی اقتصاد ایران از نقدینگی بالا رنج می برد. تعادل این دو مساله توسط بانکی مانند صاردات ممکن شده است چرا به گفته مدیران این بانک، هم به بخش تولید و هم به بخش کنترل نقدینگی کوشیده است.

به گزارش بانکداری ایرانی ؛ در این دو حوزه اقدامات مفیدی انجام داده است. مهم ترین بخشی که بانک صاردات در آن حضور دارد، تولید است و در دو حوزه کلیدی داروسازی و تولید برق که هر دو از مهمترین دغدغه های حال حضر کشور هستند مشارکت داشت.

به گفته یاسر مرادی، رییس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران، این بانک در حوزه تولید کارهای مهمی کرد: « سال گذشته ۴۸ هزار میلیارد ریال توسط بانک صادرات ایران به واحدهای تولید دارو و سایر واحدهای مرتبط حوزه درمان تسهیلات پرداخت شده است و در ۴ ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز بیش از ۳ هزار میلیارد ریال توسط این بانک به تولیدکنندگان دارو تسهیلات پرداخت شده است. رئیس هیئت مدیره بانک صادرات ایران افزود: در سال ۹۹ نیز بیش از ۸۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب‌دیده از بیماری کرونا توسط این بانک پرداخت شد که نقش مهمی در کمک به حفظ تولید و اشتغال داشت.»

از طرف دیگر، چندی پیش رییس کمیسیون منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از عدم اعطای تسهیلات برخی از بانکها به شبکه برق ، سبب کمبود نقدینگی صنعت برق شده است.

به همین دلیل بانک صادرات در این حوزه فعالیت زیادی را در ماه های اخیر شروع کرده است و اخیر بانک صادرات برای برخی از نیروگاه ها تسهیلات ارائه کرده و مدیر عامل بانک صادرات گفته که حامی این صنعت است.

شایان ذکر است که بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بانک‌های بزرگ حامی و پشتیبانی‌کننده از صنعت برق کشور شناخته می‌شود به نحوی که در تامین مالی احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و صنایع جانبی صنعت برق نقش مهمی داشته است و طرح‌های بزرگی چون شرکت انرژی گستر جم(نیروگاه)، نیروگاه سیکل ترکیبی مولد برق اسلام‌آباد، نیروگاه گازی و سیکل ترکیبی برق مپنا گناوه، شرکت سیم و کابل ابهر از جمله پروژه‌های بزرگی است که با حمایت بانک صادرات ایران به بهره‌برداری رسیده‌اند.

از سوی دیگر  بانک صادرات نقش بزرگی در صنعت پول ایران دارد و در حوزه نقدینگی هم کارهای مهمی انجام داده است. 

بر اساس آخرین گزارش شاپرک، در موضوع مبلغ ابزار پذیرش اینترنتی سه بانک صادرات، ملت و سامان پیشتاز دیگر بانک ها بوده و این نمونه ای از اقدامات بانک صادرات در حوزه کنترل نقدینگی است.

از طرف دیگر مدیر عامل بانک صادرات هم تایید کرده که دغدغه این بانک کنترل نقدینگی و اقتصاد کشور است.

سید ضیاء ایمانی، مدیر عامل بانک صادرات ایران طی یادداشتی اظهار کرد: «« یکی از دغدغه‌هایی که در مدیریت بانک صادرات ایران به آن توجه ویژه‌ای داریم، کنترل تورم در سطح نهاده‌های تولید است. سرمایه‌گذاری در صنایع مادر و به منظور تولید محصولات زیرساختی، می‌تواند دسترسی کارخانه‌های پایین‌دستی به مواد اولیه مرغوب و با قیمت مناسب را تسهیل کند که این مساله، در نهایت به کنترل تورم در سطح بازار نهایی مصرف نیز منجر خواهد شد. از سوی دیگر باید توجه داشت ظرفیت‌های تولید، زمانی به ثمردهی حداکثری می‌رسد که مثلت تولیدکننده-بانک-دولت، همگی در راستای توسعه تولید گام بردارند. یکی از مهمترین مسایلی که فرآیند تولید را تسهیل می‌کند، بهبود فضای کسب‌وکار و رفع مقررات زائد از مسیر پیش روی کارآفرینان است.

خوشبختانه مقررات‌زدایی که در ادبیات اقتصادی با عنوان Deregulation شناسایی می‌شود، در سال‌های اخیر به یک اولویت بسیار مهم دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تبدیل شده است، می‌تواند شرایط مناسب برای جهش تولید را فراهم کند. قطعا تولیدکنندگان در یک بستر کاری فاقد موانع اداری، با سرعت بیشتری به پیش خواهند رفت و از این طریق، شاهد بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی مانند درآمد ناخالص ملی و ضریب اشتغال خواهیم بود. از مزیت‌های چنین نگاهی برای صنعت بانکداری می‌توان به سرعت‌دهی اجرای پروژه‌ها و در نتیجه، افزایش سرعت بازگشت سرمایه برای تولیدکننده و بانک اشاره کرد که این مساله، خود توان حمایتی بانک‌ها از توسعه واحدهای تولیدی جدیدتر را به ارمغان خواهد آورد.»

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: