کد خبر: ۲۱۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 11 May 2023

امروزه انواع و اقسام مختلفی از پروفیل‌ها تولید و در بخش‌های مختلفی از ساختمان و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از انواع این پروفیل‌ها کلافی است! در واقع از پرکاربردترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان سازی، همین پروفیل‌های کلافی هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی پروفیل فرانسوی (کلافی) بپردازیم، شما را با کاربردهای این مقطع آشنا کنیم وقیمت چهارچوب فرانسوی مزایا و معایب آن را برشمریم. با ما همراه باشید.

پروفیل کلافی مزایا و کاربرد آن



معرفی پروفیل ساختمانی
این محصول از ورق سیاه ST37 تولید می‌شود، شکل ظاهری آن به صورتی است که برای پنجره سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته علاوه بر ساخت پنجره برای ساخت درب نیز به کار می‌رود که به آن پروفیل لنگه دری گفته می‌شود. ضخامت و وزن پروفیل کلافی می‌تواند متغییر باشد؛ اما به هر حال لازم است که از ستاندارهای خاصی پیروی کند.


لازم است بدانید که در بازار به این کالا، پروفیل 507 نیز گفته می‌شود. پروفیل‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند، معمولا 6 متری هستند؛ اگر برای پروژه‌ای پروفیل 6 متری کارساز نبود، بسیاری از کارخانه‌ها، طول مورد نیاز مشتری را تولید می‌کنند. ضخامت این پروفیل‌ها از 0.9 تا 2.5 می‌باشد که بسته به نوع کاربرد، باید بهترین ضخامت را انتخاب نمایید. برای خرید مطمئن، بهتر است پروفیل کلافی که تهیه می‌کنید، دارای یکی از استاندارهای زیر باشد:

1. G3132
2. JIS G3131
3. DIN 2395

 

پروفیل کلافی مزایا و کاربرد آن

کاربرد پروفیل کلافی
پروفیل کلافی در ساختمان سازی و در صنعت کاربردهای بسیاری دارد، در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره‌ای خواهیم داشت:
تولید درب و پنجره: ساخت انواع پنجره و انواع درب، از مهمترین کاربردهای پروفیل کلافی است. این نوع پروفیل برای ثابت نگه داشتن شیشه بسیار خوب عمل می‌کند.

ساخت اسکلت‌های فلزی: اسکلت، مهمترین بخش یک ساختمان است و باید به بهترین شکل ممکن ساخته شود. پروفیل‌های کلافی برای اسکلت ساختمان، بهترین گزینه هستند.

ساخت سقف: برای ساخت سقف، لازم است از پروفیلی استفاده شود که در عین استحکام بالا، وزن کمی داشته باشد. چنین ویژگی‌هایی در پروفیل کلافی یافت می‌شود و به صورت گسترده برای ساخت سقف از آن استفاده می‌کنند.

ساخت انواع سازه‌های: وزن این نوع پروفیل نسبت به ضخامتی که دارد کمتر است! به همین دلیل برای ساخت انبار یا سوله گزینه خوبی است. البته برای چنین سازه‌هایی از پروفیل با ضخامت بالاتر استفاده می‌شود.

با کاربرد پروفیل کلافی در ساختمان سازی آشنا شدیم، اما این مقطع به جز ساختمان سازی در صنایع مختلف نیز کاربرد دارد؛ توجه شما را به کاربرد پروفیل کلافی در صنایع مختلف جلب می‌کنیم:

خودروسازی: خوردوسازی صنعت حساسی است و پروفیل کلافی در تولید آن نقش به سزایی دارد. معمولا پروفیل‌هایی با ضخامت بسیار کم در این صنعت به کار می‌روند.

هواپیماسازی: بسیاری از اجزای داخلی هواپیما با پروفیل کلافی ساخته می‌شوند؛ مخصوصا پنجره‌ها! اما کاربرد آن تنها به ساخت پنجره هواپیما محدود نمی‌شود و انواع ضد زنگ و گالوانیزه آن در صنایعی مانند ساخت کشتی و قایق و ناوبرها نیز کاربرد دارد.

صنایع نفت و گاز: در صنایع حساس و خطرناکی مانند نفت و گاز یا پتروشیمی، این مقاطع کاربردهای بسیاری دارند و بسیاری از تجهیزات مربوط به پتروشیمی را به کمک پروفیل‌های کلافی، تولید می‌کنند.

پروفیل کلافی مزایا و کاربرد آن



مزایا و معایب پروفیل کلافی
ساختار پروفیل‌ها منحصر به فرد است به همین دلیل مزایای زیادی دارند در ادامه به چند مورد از مزیت‌های پروفیل کلافی اشاره می‌کنیم:
• به ستون‌های ساختمان استحکام خوبی می‌دهد.
• از مهمترین مزیت‌های این محصول، قابلیت تغییر قطر مقطع است. می‌توان تا هر اندازه لازم باشد، قطر را کاهش یا افزایش داد.
• خاصیت جوش‌پذیری پروفیل‌های کلافی بالاست. حداکثر توان دستگاه جوش را می‌توان برای جوشکاری این پروفیل‌ها به کار برد.
• نحوه تولید این مقطع به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است.
• اگر در بخشی از پروژه نیاز به استفاده از پروفیل منعطف باشد، می‌توان از پروفیل کلافی استفاده کرد.
پروفیل کلافی نیز مانند دیگر پروفیل‌ها، علاوه بر مزایای مختلف دارای معایبی نیز می‌باشد که در ادامه با این معایب آشنا خواهیم شد:
• این پروفیل‌ها قیمت ثابتی ندارند! البته مقصر اصلی، نوسان بازار ارز است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم، بیشترین تاثیرات خود را به روی  قیمت پروفیل لنگه دری می‌گذارد.
• سرعت تولید این مقطع آهسته است و دلیل این امر، فاصله هوایی مابین ایندکتور و فریت می‌باشد. البته می‌توان با روش‌هایی، پروسه تولید این کالا را سرعت داد.
• در ماشین‌کاری و عملیات حرارتی، میزانی از خطا وجود دارد و اندازه‌ها دقیق نیست.

جمع بندی
این پروفیل‌ها به صورت گسترده در ساخت و ساز و تولیدات صنعتی کاربرد دارند. البته همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، عمده استفاده این پروفیل‌ها در بخش ساختمان‌سازی است. اگر بخواهیم این پروفیل‌ها را از لحاظ ظاهری با دیگر انواع پروفیل‌، مقایسه کنیم، باید به وجود لبه بیرونی این مقطع اشاره داشته باشم. پروفیل ساختمانی که برای تولید درب و پنجره استفاده می‌شود باید قابلیت سوراخکاری و جوشکاری داشته باشد از همین رو پروفیل‌ها کلافی بهترین گزینه هستند. قیمت پروفیل های گرم نورد بسته به شرایط مختلف بازار، سایز پروفیل کلافی و نوسان ارز متغییر است. برای استعلام قیمت این کالا، می‌توانید از مراکز معتبر اقدام نمایید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: